Consti urakoi Porin mittavissa rakennushankkeissa noin kuudella miljoonalla eurolla

Lehdistötiedote 20.12.2013

Consti Talotekniikka Oy toteuttaa syksyllä 2014 valmistuvaan Porin Kauppakeskus Puuvillaan LVIS-urakointia lähes kolmella miljoonalla eurolla. Noin 130 miljoonan euron rakennushanke on tällä hetkellä Suomen suurimpia talonrakennushankkeita. Consti toteuttaa vajaalla kolmella miljoonalla myös Porin sairaalan Lasten- ja naistentalon uuden E-rakennuksen putkiurakoinnin.

”Meillä on merkittävä rooli kahdessa Porin alueella sijaitsevassa suuren mittakaavan rakennushankkeessa. Työt ovat käynnistyneet Constin osalta molemmissa kohteissa. Kauppakeskus Puuvillan pitäisi valmistua ennen joulua 2014, ja Porin sairaalan Lasten- ja naistentalon urakoinnin tammikuussa 2015”, sanoo Consti Talotekniikan Yksikön johtaja Juha-Pekka Kääpä.

LEED-sertifioitu kauppakeskus

Renor Oy:n ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen puoliksi omistaman Kauppakeskus Puuvillan kolmen rakennuksen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 100.000 neliömetriä. Tiloihin tulee noin 100 liikettä sekä 2.000 autopaikkaa. Rakennuttaja on Porin Puuvilla Oy ja pääurakoitsija Skanska Talonrakennus Oy. Rakennushanke työllistää parhaimmillaan noin 300 henkilöä.

Consti Talotekniikka urakoi noin 40.000 neliömetrin suuruisen Kutomo-rakennuksen LVIS-työt.

Porin keskustaan rakennettava kohde poikkeaa muista Suomen kauppakeskuksista siinä, että se rakennetaan entisen punatiilestä rakennetun teollisuusalueen yhteyteen. Lämmitys- ja jäähdytysenergiasta 80 - 90 prosenttia tuotetaan geoenergialla. Tavoitteena on kultatason LEED-sertifikaatti osoituksena korkealuokkaisesta energiatehokkuudesta.

Porin sairaala laajenee

Porin sairaalan Lasten- ja naistentalon E-rakennuksen rakennustyöt ovat käynnistyneet. Viisi sairaalakerrosta ja yhden talotekniikkakerroksen kattavan uuden rakennuksen kokonaispinta-ala on 16.200 neliömetriä. Rakennuttaja Satakunnan sairaanhoitopiiri tilasi putkiurakoinnin Consti Talotekniikalta. Consti toteuttaa kohteeseen veden, viemäröinnin, lämmityksen, jäähdytyksen sekä sairaalakaasujärjestelmän. Kohteen pääurakoitsija on MVR-Yhtymä Oy.

”Sairaalan laajentaminen ja kohteessa urakointi edellyttää LV-töiden osalta erityistä huolellisuutta. Lasten- ja naistentaloon rakennettavat talotekniikkajärjestelmät ovat huomattavan laajat. Vaativa talotekniikkaurakointi on valmiina tammikuussa 2015”, sanoo Kääpä.

”Edellytimme kilpailutuksessa vahvaa osaamista ja näyttöjä vastaavien urakoiden toteuttamisesta sairaalaympäristöissä. Urakoitsijan talotekniikkaosaamisen pitää olla korkealuokkaista. Kyseessä on mittava rakennushanke, jonka kokonaiskustannus on 35 miljoonaa euroa”, kertoo Satakunnan sairaanhoitopiirin huoltokeskuksen huollon johtaja Tapio Kallio. ”Tammikuussa 2015 valmistuvat rakennustyöt työllistävät enimmillään jopa 100 henkilöä. Uusi rakennus otetaan sairaalakäyttöön maalis-huhtikuussa 2015.”

Juha-Pekka Kääpä, Yksikön johtaja, Consti Talotekniikka Oy, juha-pekka.kaapa@consti.fi, puh. 040 571 6584

Consti Yhtiöt on Suomen johtava korjausrakentamiseen keskittynyt yritys, jonka toimialat ovat julkisivut, talotekniikka ja korjausurakointi. Tehtävämme on uudistaa kiinteistökantaa tehokkaasti ja luoda arvoa kiinteistöjen omistajille. Consti Yhtiöt toimii valtakunnallisesti noin 700 hengen organisaatiolla. Consti Yhtiöt -konsernin toimitusjohtaja on Kauko Wasenius.