Lasirakentamisessa tärkeää huolellinen suunnittelu ja tarkat pohjatyöt

Constin lasiosaajat ymmärtävät haastavan materiaalin luonteen.

Lehdistötiedote 17.2.2014 - Lasiarkkitehtuuri elää kukoistuskauttaan ja rakennustekniikka on kehittynyt sen kanssa käsi kädessä. Rakennuksen arkkitehtonista ilmettä voidaan korostaa suunnittelemalla lasiseinää kannattavat rakenteet kuhunkin kohteeseen yksilöllisesti.

– Säväyttävän arkkitehtuurin ja lähes näkymättömät tuki- ja liittymärakenteet mahdollistaa parhaiten Pilkington Planar -järjestelmä. Consti on järjestelmän ainut akkreditoitu toimittaja Suomessa, Constin lasirakentamisen projektipäällikkö Rauno Lehtimäki kertoo.

– Pilkington Planaria käytetään toteuttamaan arkkitehdin visio uudiskohteissa, joihin halutaan mahdollisimman eheää, yhtenäistä lasipintaa. Valmistaja antaa järjestelmälle poikkeuksellisen pitkän, 12 vuoden takuun, mutta toteutukseen tarvitaan Pilkingtonin teknisen osaston hyväksymä projektisuunnitelma.

Pienet asennustoleranssit tekevät toteutustavan valinnasta tarkkaa

– Constilla on lasirakentamiseen kokeneiden ammattilaisten joukko. Lasin käsittely on oma erikoisalansa, ja huolellinen suunnittelu ja tarkat pohjatyöt ratkaisevat rakenteen onnistumisen, Lehtimäki toteaa.

Lasirakentamiseen on tarjolla jonkin verran koulutusta osana rakennusalan opintoja, mutta suurelta osin lasin salat opitaan työssä.

Lehtimäen mukaan lasirakentamisen asennustoleranssit ovat hyvin pieniä. Lasiurakan toteuttajalla on siksi iso rooli oikeanlaisen toteutustavan valinnassa. Consti tekee lasiurakoissaan arkkitehdin ehdotuksen pohjalta soveltuvuustutkimuksen, jonka pohjalta esitetään parhaiten sopivaa tekniikkaa, liittymärakenteita ja detaljeja. Tuki- ja liittymärakenteissa lopulliset valinnat tehdään yhteistyössä kohteen rakennesuunnittelijan kanssa.

Lasirakentaminen soveltuu monipuolisesti eri kohteisiin

– Tällä hetkellä meneillään on muun muassa Vaasan keskussairaalan julkisivu-urakka, jossa hyödynnetään lasirakentamista, Lehtimäki kertoo.

Lehtimäki toteaa, että lasijulkisivut soveltuvat sekä julkisiin että kaupallisiin rakennuksiin sekä myös asuintaloihin.

Monipuolisimmin Constin lasiosaaminen on ollut käytössä, kun Seinäjoelle toteutettiin uusi pääkirjastorakennus, vuonna 2012 avattu Apila. Pilkington Planarin lisäksi kohteessa hyödynnettiin muitakin lasirakenteita.

– Apilan kohdalla toteutui todellinen kumppanuus suunnittelijoiden kanssa. Erilaisia lasiratkaisuja käytettiin monipuolisesti ja päästiin toteuttamaan eri käyttökohteisiin parhaat valinnat, Lehtimäki sanoo.

Rauno Lehtimäki, lasirakentamisen projektipäällikkö, Consti Julkisivut, puh. 050 599 8767, rauno.lehtimaki@consti.fi

Tapio Virta, aluejohtaja, Consti Julkisivut, puh. 050 583 9473, tapio.virta@consti.fi

Consti Yhtiöt on Suomen suurin korjausrakentamiseen erikoistunut rakennusliike. Korjaamme taloyhtiöitä ja vuokrataloja, hotellihuoneita, ravintoloita, toimitiloja, liikehuoneistoja, julkisia rakennuksia sekä piha- ja viheralueita. Työllistämme noin 800 korjausrakentamisen ammattilaista. Vuonna 2013 Consti Yhtiöiden liikevaihto oli noin 170 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos (EBITDA) 4 prosentin tasolla.