• Cresto/

Uuden tutkimuksen mukaan korkealla työskentelyssä on suuria koulutuspuutteita

Suomessa suurin osa vakavista työtapaturmista on putoamisonnettomuuksia.  Creston uusi tutkimus osoittaa, että yksi kolmesta työntekijästä saa harvoin tai ei koskaan tarpeeksi tietoa korkealla työskentelystä työnantajaltaan.

Määräysten mukaan työnantaja on velvollinen ilmoittamaan riskeistä ja kouluttamaan työntekijät putoamissuojainten käyttöön. Kun Cresto kysyi turvallisuudesta teollisuus –ja rakennusalan työpaikoilla, joka kolmas vastasi, että he saavat harvoin tai eivät koskaan tietoa korkealla työskentelyn riskeistä.

- Puutokset koulutuksessa tai varusteiden väärinkäyttö ovat usein onnettomuuksien takana. Oikein koulutettu työntekijä työskentelee varmasti sekä turvallisesti. Siksi on tärkeää, että jatkuvaa koulutusta priorisoitaisiin nykyään enemmän. Panostamme paljon räätälöityjen koulutusohjelmien tekemiseen ja erilaisiin materiaaleihin, jotta putoamissuojainten käyttöä lisättäisiin, sanoo Patrik Malterling, toimitusjohtaja, Cresto.

Korkea tietoisuus laista koskien putoamissuojainten käyttöä riskiympäristössä
Ruotsissa työturvallisuuslain määräysten mukaan työnantaja on velvollinen ilmoittamaan riskeistä ja kouluttamaan työntekijät putoamissuojainten käyttöön. Yhdeksän kymmenestä työntekijästä tuntee lain putoamissuojauksesta Ruotsissa. 16 % henkilöistä, jotka ovat työskennelleet yli 20 vuotta alalla, eivät tunne lakia.

Yhteenveto Creston tutkimuksesta:

• Kerran vuodessa työnantaja ilmoittaa työntekijöilleen yrityksen politiikasta putoamissuojainten käytössä ja riskeistä, joita voi esiintyä työssä
  • Yksi kolmesta työntekijästä on harvoin tai ei koskaan saanut tietoa työnantajaltaan riskeistä korkealla työskentelyyn liittyen
  • Kolme kymmenestä saa koulutusta harvemmin kuin kerran vuodessa, liittyen korkealla työskentelyyn ja onnettomuuksien välttämiseen
  • Kuusi prosenttia saa harjoituksia säännöllisesti, kuten kerran puolessa vuodessa
  • Yhdeksän kymmenestä työntekijästä tuntee lain putoamissuojauksesta, kun on olemassa putoamisriski ja työskennellään yli kahden metrin korkeudessa
  • He, jotka eivät käytä putoamissuojaimia; 50 % heistä vastaa, että he eivät käytä suojaimia siksi, kun se ei ole joustavaa työn kannalta
  • Kolme kymmenestä jättää putoamissuojaimen pois työskennellessä stressaavassa työtilanteessa

Jos haluat tietoa koulutuksista ja ohjeistuksista, voit vierailla: www.cresto.se

Vastaajat ja toteutus
Tutkimus toteutettiin 249 rakennusliikkeen työntekijälle Ruotsissa. Vastaajat olitvat työmaajohtajia, projektijohtajia, työjohtajia, projektivastaavia ja sisäänostajia. Tutkimus suoritettiin Web –tutkimuksella ja toteutettiin joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014 Sverige Byggerin kautta toimeksiantajana Skydda, johon tuotemerkki Cresto kuuluu. Suurin osa vastaajista (62,39 %) on työskennellyt rakennusalalla yli 20 vuotta. 64 % vastaajista työskenteli pienessä tai keskisuuressa yrityksessä, jossa alle 100 henkilöä.

Lisätiedoista voit olla yhteydessä:
Patrik Malterling, TJ Cresto
Puh: 010- 45 47 510, E-mail: patrik.malterling@cresto.se