Välimeren suurin venesatama ryhmä vahvistaa markkina-asemaansa

ACI Marinas investoi Kroatian matkailualaan

ACI Marina Dubrovnikissa rakennetaan parhaillaan rantamuuria, joka muodostaa 220 metriä uutta ranta-aluetta laituripaikoille, jotka ovat 4–5 metriä aikaisempia pidempiä. Lisäksi asennetaan uusi putkitekniikka, viemärit, sähköjärjestelmät ja valaistus. Myös Adrianmeren eteläosaan suunnitellaan uutta palveluvyöhykettä, mikä nostaa merkittävästi alueen palvelutasoa.

ACI:n venesataman rakentaminen Porto Barosin satamaan Rijekassa on yksi ACI:n suurimmista projekteista Kroatiassa. ACI:lle on myönnetty myös 30 vuoden lupa alueella, jossa he tekevät yhteistyötä tunnettuun Lürssen Groupiin kuuluvan Gitonen kanssa. Nämä yhtiöt investoivat lähivuosina sataman rakentamiseen lähes 50 miljoonaa euroa. Uudella, Kroatian moderneimmalla venesatamalla, tulee olemaan arvostettu viiden ankkurin luokitus ja mahdollisuus ankkuroida megajahteja. Uusi venesatama nostaa Rijekan maailmankartalle yhtenä maailman johtavista merenkulkukohteista.

ACI-Sail-projekti on koonnut kilpailupurjehtijoista koostuvan miehistön, johon kuuluu myös olympiamitalisteja. Käytössä heillä on maailman ylellisimmät, suomalaisvalmisteiset Nautor Swan -purjeveneet. Miehistön lisäksi projekti on ollut osa eksklusiivista kumppanuutta Nautor Swanin kanssa. Splitin kaupungissa on myös maailman ainoa ClubSwan36-purjeveneiden koulutuskeskus.

4.-10. lokakuuta 2022 on Split ensimmäinen kaupunki Kroatiassa, joka isännöi One Design European Championship regatan, ClubSwan 36 European Championship -kilpailuissa. Regatta on olennainen osa Nautor Swanin järjestämää ClubSwan-kilpasarjaa. Kroatia isännöi myös Swan Design One -kilpailukauden viimeistä kierrosta, mikä tekee siitä yhden Euroopan parhaista purjehduskohteista.

Lisätietoja:

Mr.Vedran Susic, Director at Croatian National Tourist board office in stockholm

E-post: vedran.susic.se@croatia.hr

Telefon: + 46 (0) 73-022 40 79

Pikafaktat

ACI Marinas investoi Kroatian matkailualaan Rijeka, huhtikuussa 2022 - Ennen tulevaa matkailukautta ACI Marina työskentelee intensiivisesti useiden tärkeiden hankkeiden parissa, jotka parantavat maan matkailuinfrastruktuuria ja  vahvistavat Kroatian asemaa yhtenä maailman johtavista purjehduskohteista. ACI Marina Dubrovnikin jälleenrakentaminen ja uusi ACI Marina Rijeka,  Porto Barosin satamassa,  ovat yhtiön pääkehityskohteet. ACI Sail -projekti keskittyy purjehduksen laatuun, mikä mahdollistaa uusien kansainvälisten regattojen tuomisen Kroatiaan. ACI:lla on hyvä syy olla optimistisia tulevan matkailukauden suhteen, sillä huomattava määrä ilmoitettuja saapumisia on jo nyt rekisteröity. Tämä osoittaa myös, kuinka tärkeä purjehdusmatkailusta on tullut Kroatialle.