CUPRA DarkRebel -konseptiauto juhli maailmanensi-iltaa Volkswagen Group Night -tapahtumassa Münchenissä

Report this content
  • CUPRA DarkRebel -konseptiauto esiteltiin Volkswagen Group Night -tapahtumassa ennen esiintymistään IAA Mobility -näyttelyn CUPRA Open Space -alueella
  • CUPRA DarkRebel on maksimaalinen tulkinta CUPRAn muotoilusta, joka on luotu yhdessä CUPRA-heimolaisten kanssa, hyperkonfiguraattoria hyödyntäen
  • Täyssähköinen shooting brake -urheiluauto yhdistää saumattomasti virtuaalisen ja fyysisen maailman ja on äärimmäinen tulkinta CUPRAn DNA:sta

CUPRA DarkRebel -konseptiauto on tehnyt ensiesiintymisensä. Se on luotu pakkomielteestä, ja se on CUPRA-muotoilun maksimaalisin tulkinta. Urheiluauto, joka rikkoo muotoilun ja suorituskyvyn rajoja ja kyseenalaistaa tavan, jolla autot kuvitellaan ja luodaan tulevaisuudessa. Se on fyysinen luomus ensimmäisestä autosta, joka luotiin täysin CUPRA:n virtuaalitilassa, tulevalle kuljettajasukupolvelle.

CUPRA-heimon yli 270 000 CUPRA-konfiguraatiota, mukaan lukien brändilähettiläät, kuten FC Barcelonan pelaajat, Alexia Putellas ja Marc ter Stegen sekä näyttelijä Daniel Brühl, auttoivat CUPRA DarkRebel -konseptiauton muotoilussa. Hyperkonfiguraattorista kerätyt tiedot käytettiin CUPRA DarkRebel -konseptiauton lopulliseen suunnitteluun, joka on nyt siirtynyt virtuaalisesta todelliseen maailmaan, kun sen fyysinen versio paljastettiin Münchenin IAA Mobility -näyttelyssä.

Tuloksena on täyssähköinen kaksipaikkainen urheiluauto, jonka shooting brake -arkkitehtuuri heijastaa CUPRA-brändin intohimoa ja epätavallista ajattelutapaa. Sen arvoituksellinen, elohopeaa muistuttava nestemäinen rungon väri tuo esiin valon konkreettisena materiaalina, samalla korostaen ekologisuutta.

CUPRA:n toimitusjohtajan Wayne Griffithsin mukaan: "CUPRA-heimon intohimon ja luovuuden ansiosta olemme pystyneet muuttamaan yhden suurimmista pakkomielteistämme todelliseksi konseptiautoksi. CUPRA DarkRebel on CUPRA-muotoilun maksimaalinen tulkinta. Se on kapinallinen, jolla on tarkoitus: todistaa, että täyssähköautot voivat tulevaisuudessa olla urheilullisia, seksikkäitä ja tunteita herättäviä."

Valot ovat avainelementti CUPRA DarkRebel -konseptiauton muotoilussa, logon valaisemisesta alkaen. Se korostaa vuoropuhelua materiaalin ja aineettoman välillä ja näyttää, kuinka valo voi tukea värejä ja materiaaleja ja muuttaa kristallinkirkkaiden kappaleiden läpinäkyvyyden kiinteiksi digitaalisesti väritetyiksi veistoksiksi. Auton radikaalin terävän etuosan ilme keskittyy CUPRA:n ikonisen kolmion muotoisen logon ympärille – se tulee esiin korista ja herättää auton eloon. Valokonsepti perustuu CUPRA-logon jakamiseen kolmeen kolmioon, joita käytetään myös päiväajovaloina (Daytime Running Lights).

Ajoneuvon keskiosa, kuten kristallinkirkkaasta läpinäkyvästä materiaalista valmistettu purjeveneen köli, yhdistää CUPRA DarkRebelin etu- ja takaosan. Tämä konsepti korostaa auton progressiivista muotoilua ja inspiroi sen urheilullista vetovoimaa.

Sensuellit pinnat, joissa on vahva yhdistelmä teräviä linjoja, luovat jännitystä muotoiluun ja ilmaisevat energian ja tarkoituksen keskittymistä. Kaikkea korostaa arvoituksellinen nestemäinen rungon väri.

Tumman violetin sävyn nestemäinen ilme kehittyy ja muuttuu sen mukaan, kuinka ympäristön valo koskettaa auton runkoa, vahvistaen auton vahvaa läsnäoloa ja luomalla DarkRebelin sävyn, joka houkuttelee ajamaan urheiluauton.

DarkRebelin ollessa paikallaan, voi havaita kuinka brändin kilpa-autoilujuuret ovat vaikuttaneet vanteiden muotoiluun, pääominaisuuksinaan suorituskyky ja tehokkuus. Kolmion muotoinen CUPRA-logo laajenee parametrisesti koko vanteen läpi rakenteesta aerokuoriin ja design-kupariosiin.

CUPRA DarkRebelin huipputeknologista ulkomuotoilua korostavat sen mitat: pituus on 4,5 metriä, leveys 2,2 metriä ja korkeus 1,3 metriä. DarkRebel herää henkiin, varsinkin kun sen ovet avautuvat 2,2 metrin korkeuteen. Nämä auttoivat saavuttamaan sen 1/3 ohjaamon, toisin kuin 2/3 rungon mittasuhteet ja vahvat hartialinjat, jotka tuovat esiin sen urheilullisen sielun.

"CUPRA DarkRebel edustaa koko brändin DNA:ta ja arvoja. Leveämmät hartialinjat, pitkä konepelti ja matala ohjaamo keskittyvät kuljettajaan”, sanoi CUPRAn muotoilusta vastaava johtaja Jorge Diez. "CUPRA DarkRebel on suunniteltu astumaan uuteen ulottuvuuteen, jossa halu, tunteet ja rajojen rikkominen ovat pakkomielle."

DarkRebelin sivulinjalle on ominaista rungon yhteys etu- ja takaosaan pintaan veistettyjen kanavien kautta, jotka paljastavat kaikki tekniset elementit, ja jotka toimivat symbolina auton ulko- ja sisäpuolen suhteesta.

CUPRA DarkRebel haastaa muotoilun säännöt myös sisustuksessaan. Lihaksen ja luuston, kehon ja rakenteen kaksinaisuuden kautta syntyy odottamaton ja uraauurtava ohjaamo. Sen parametrisen suunnittelun ja valmistuksessa käytettyjen materiaalien käyttö tarjoaa kattavamman lähestymistavan kestävään kehitykseen. Autoon mentäessä matkustajat pääsevät syleilevään, radikaaliin, äärimmäiseen ympäristöön, jota rajaa elegantti dynaamisilla muodoilla piirretty kangas, josta syntyy raakoja, kevyitä rakenteita. Kokonaisuuden kruunaavat ajokomponentit, todelliset muotoilun helmet, jotka tarjoavat muodoillaan ja huipputeknologiallaan tarkkuutta ja täydentävät näin ainutlaatuisen sisustuksen.

Konseptiauton sisällä ohjaamon yksinkertaisuutta ja puhtautta täydentää ajomukavuuteen vaikuttavien tiettyjen avainelementtien huolellinen käsityö.

Ohjaamon avainelementti on ns. selkäranka sen epäsymmetrisillä muodoilla, keveydellä ja veistoksellisella ilmeellä. Se on valmistettu käyttämällä uusinta 3D-metallitulostustekniikkaa. Se luo auton rakenteellisen suorituskyvyn maksimaalisella keveydellä, ja joka tulee esiin istuinten kiinnitysten välistä ja ulottuu eteenpäin syleilemään kuljettajaa. Se tarjoaa täydellisen asennon tärkeimmille ajoelementeille. Pituussuuntaisen säädön ansiosta, joka on synkronoitu polkimien liukumisen kanssa, se tarjoaa ihanteellisen ergonomiset säädöt urheilullista ajoa varten.

Toinen keskeinen elementti sisustuksessa on Supersport-kuppi-istuimet, joiden niskatuet on päällystetty 3D-neulekankaalla, ja joita tukee kristallinkirkkaasta läpinäkyvästä materiaalista valmistettu rakenne ja kupariset sisäosat. Kuppi-istuimet on asennettu matalalle ja ne ulottuvat rakenteensa ulkopuolelle kevyen muotonsa ansiosta, mikä tarjoaa sivuttaistuen koko jalalle. Istuimet nousevat ylöspäin ja muotoutuvat yllättävällä tavalla. Kontaktialueilla ne mukautuvat ja syleilevät matkustajia tarjotakseen maksimaalisen mukavuuden ja pidon urheilullisessa ajossa.

Yksi CUPRA DarkRebelin pääelementeistä on ohjauspyörä, jossa yhdistyvät kilpamaailman geometriat pelimaailman interaktiivisuuteen. Kädet on sovitettu täydellisesti sen ergonomiaan, ja kuljettaja tuntee heti ensimmäisestä hetkestä lähtien kaiken voiman ja hallinnan konseptiauton  ollessa liikkeellä.

Samalla hetkellä kuljettajan seuraava huomion kohde on selkärangan keskiosassa sijaitseva, kristallinkirkkaasta läpinäkyvästä materiaalista valmistettu vaihteisto, joka on valaistu ja kutsuu koskettamaan.

Suorituskykyyn keskittynyt urheiluauto sekä maantiellä että teknisen kehityksen kannalta. Katolla oleva lämpökamera tarkkailee ohjaamon olosuhteita ja älykäs ilmastointijärjestelmä säätää lämpötilaa ja ilmavirtoja vastaavasti, jolloin ilma poistuu tuulilasin alla olevien kidusten kautta. Korkean suorituskyvyn urheilumaailmassa kehitetyllä hengittävällä joustavalla kankaalla vuoratut kidukset työntyvät ja tulevat näkyviin syötetyn ilman määrästä riippuen. Lopuksi ympäristön taustavalon väri tällä alueella kertoo, lämpeneekö vai jäähtyykö sisätila.

Viestintä valaistuksen kautta jatkuu ohjaamon yläreunassa olevan nestemäisen kankaan ansiosta, joka luo täydellisen pohjan valaistustehosteille, mikä lisää matkustajien tunteita ja kokemuksia. Sisustuksessa on käytetty myös kestäviä materiaaleja, jotka on valmistettu 90 % biohajoavasta bambusta. Valo virtaa ohjaamon etuosan läpi, tuulilasin alta, tulee esiin istuimien sivuilta, istuinten selkänojat on kruunattu valolla luoden eloisuutta, ja joka voi vaihtaa väriä tummansinisen hohtavan heijastavan purppuran ja violetin välillä. Komponentit, kuten ohjauspyörä, lisäävät energiaa hehkuvan vaikutelman.

CUPRA DarkRebel tarjoaa huippuluokan User Experience (UX) ja User Interface (UI) -suunnittelun. CUPRA DarkRebel täyttää täydellisesti CUPRAn erilaisen ajattelutavan ja digitaalisen DNA:n, ja se määrittelee uudelleen autokokemuksen yhdistäen saumattomasti fyysisen ja digitaalisen maailman. Integroimalla pelillisen kokemuksen käyttäjät eivät vain aja; heillä on jatkuva, mukaansatempaava yhteys CUPRA-heimoon.

CUPRA DarkRebelin UX/UI-matka tarjoaa kolme ainutlaatuista kokemusta: Exponential Square, Exponential Cube ja Exponential Infinite:

• Exponential Square: vahvistaa kokemusta modernin digitaalisen ohjaamon kautta futuristisella grafiikalla sekä 3D-muokattavalla avatarilla, joka inhimillistää kokemusta.

• Exponential Cube: auto käyttää kilpa-DNA:ta ja tarjoaa sähköisen  kokemuksen, joka saa inspiraationsa tehokkaista kilpa-autoista ja pelimaailmasta: reaaliaikainen kilparadan paikannus, kierrosajo ja suorituskykytiedot.

• Exponential Infinite: seikkailee liikkumispalveluiden tuntemattomalle alueelle. Kun auto on pysäköity ja latautuu, käyttäjät voivat astua Metahypeen, CUPRA:n tilaan metaversessa. Auto tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa CUPRA-heimon kanssa.

Nämä kolme ohjauspyörästä ohjattua kokemusta mukauttavat koko auton ulkopuolta, sisätilaa, valaistusta, ääntä sekä ainutlaatuisia toimintoja jokaiseen kokemukseen.

CUPRA DarkRebel esiteltiin Volkswagen Group Night -tapahtumassa ja yleisölle se esitellään CUPRA Open Space -alueella IAA Mobility 2023 -tapahtumassa Münchenissä (4.-10.9.).

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | CUPRA, riitta.karjalainen@k-auto.fi, puh. 040 578 3924.

Avainsanat: