• CUPRA | K-Auto/

Uusi CUPRA Leon: CUPRA-malliston itsenäinen malli saapuu markkinoille uudistettuna, farmari-malli myös ladattava hybridinä

• Uusi CUPRA Leon – sekä 5-ovisena että Sportstourerina – omaksuu CUPRA:n uuden muotoilukielen DNA:n: hain nenän muotoinen etuosa, kolmiomaiset matriisi-LED-ajovalot sekä integroitu ja valaistu CUPRA-logo takavaloissa
  • Sisätiloissa on uudelleen suunniteltu ja parannettu käyttöliittymä ja ekologisempia kierrätysmateriaaleja
  • Voimalinjavalikoimaan kuuluu uuden sukupolven ladattava hybridi (eHybrid) – tehoa jopa 272 hv (200 kW) ja toimintamatka puhtaasti sähköllä jopa yli 100 km
  • CUPRA Leon Sportstourer saa uuden bensiinimoottorin (TSI): se tuottaa tehoa 333 hv (245 kW) Torque Splitter -teknologialla ja valinnaisilla Akebono-jarruilla, mikä tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman CUPRA Leonin
  • Auton dynamiikan parannukset alustassa ja moottorissa takaavat vertaansa vailla olevan urheilullisen ajokokemuksen
  • Suomessa uuden CUPRA Leonin myynti alkaa touko-/kesäkuussa 2024

Uusi CUPRA Leon – sekä 5-ovisena viistoperänä että Sportstourerina – tulee markkinoille vahvistamaan brändin tavoitteita. CUPRA Leon nostaa brändin uudelle tasolle omassa segmentissään: uusi muotoilukieli CUPRAn DNA:lla, uusi tehokas voimansiirtoteknologia, uusimman sukupolven eHybrid-teknologia, lisätty digitalisaatioaste ja ekologisemmat materiaalit.

CUPRA Leon yhdistää ydinelementit, jotka jokaisessa brändin autossa tulee olla: muotoilu, suorituskyky ja dynaamisuus. Viime vuonna CUPRA saavutti uuden virstanpylvään – CUPRAn lanseerauksen jälkeen, vuodesta 2018 alkaen, on asiakkaille toimitettu jo yli puoli miljoonaa autoa. Uusi CUPRA Leon on suunniteltu uudelleen ja parannettu jatkamaan tätä menestystarinaa.

Tärkeimmät kohokohdat

- Uusi CUPRA Leon tuo brändin uuden muotoilukielen DNA:n kompaktiin segmenttiin: hain nenän muotoinen etuosa, konepeltiin integroitu CUPRA-logo, kolmiomatriisi-LED-ajovalot sekä takavalojen keskelle integroitu ja valaistu CUPRA-logo

- Sisustus tarjoaa laadukasta tunnelmaa uusilla elementeillä mm. keskikonsolissa, ovipaneeleissa, kojelaudassa ja verhoiluissa. Sisustaa on uusittu myös ekologisemmilla materiaaleilla: Bucket-istuimet, jotka on päällystetty joko mikrokuidulla (valmistusmateriaali 73 % kierrätetty) tai ekologisella nahalla

- Digitalisaatio on kuljettajan huomion keskipisteessä. Uusi ja parannettu käyttöliittymä on toteutettu ohjauspyörän takana olevalla digitaalisella mittaristolla sekä isommalla 12,9 tuuman infotainment-järjestelmällä, jossa on myös retrovalaistu liukusäädin

- Uusi korkealaatuinen 12 kaiuttimen äänijärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Sennheiser Mobilityn audioasiantuntijoiden kanssa. Järjestelmä tarjoaa puhtaan Sennheiser-äänen, johon luottavat musiikin luovat tekijät ja artistit kaikkialta maailmasta

- Uusi CUPRA Leon on saatavilla uuden sukupolven ladattavina hybrideinä (eHybrid), jotka tuottavat jopa 272 hv (200 kW) tehon, yli 100 km toimintamatkan puhtaasti sähköllä ja DC-pikalatausta jopa 50 kW teholla

- Uusi CUPRA Leon Sportstourer saa uuden bensiinimoottorin (TSI), joka tuottaa tehoa 333 hv (245 kW) Torque Splitter -teknologialla ja valinnaisilla Akebono-jarruilla, mikä tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman CUPRA Leonin. CUPRA Leonin 5-ovisen ja etuvetoisen version tehokkain moottori tuottaa tehoa puolestaan 300 hv (221 kW)

- Alustan ja moottorin urheilullisempi painotus takaa vertaansa vailla olevan ajodynamiikan

- Uusi CUPRA Leon – 5-ovinen ja Sportstourer – suunnitellaan, kehitetään ja valmistetaan Barcelonassa, brändin pääpaikkakunnalla Martorellissa. Se lanseerataan vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä.

Ulkopuoli

Uudet CUPRA Leon 5D ja CUPRA Leon Sportstourer on suunniteltu vaikuttamaan ja luomaan wow-tekijä. Jokainen auto korityypistä riippumatta antaa brändin DNA:lle täysin uudet kasvot, vahvemman luonteen ja urheilullisuuden, mikä vastaa auton luonnetta.

Uusi CUPRA Leon esittelee brändin uuden muotoilukielen DNA:n: hain nenän muotoinen etuosa ja kolmiomatriisi-LED-ajovalot. Uuden CUPRA Leonin etuosa on vahva ja määrätietoinen. Integroitu CUPRA-logo on suoraan konepellin suuren etusäleikön yläpuolella. Valinnaiset matriisi-LED-etuvalot sisältävät myös tunnusomaisen muotoilun – kolme valaistua kolmiota, jotka on kehystetty kolmion sisällä.

Uuden CUPRA Leon 5D:n ja Sportstourerin takaosassa vahvuutta lisää takaluukun V-muoto. Kaksisävyinen puskuri osoittaa sekä hienostuneisuutta, urheilullisuutta että laatua ja auttaa samalla laskemaan auton visuaalisesti maata kohti.

LED-valaistustekniikka on maksimoitu samalla kolmion muotoisella muotoilufilosofialla kuin CUPRA:n etuosassa, mutta uudessa 5-ovisessa CUPRA Leonissa ja Sportstourerissa hienostuneisuutta lisää CUPRA-logo, joka on integroitu takavalojen keskelle. Takavaloissa jatkuu kolmiomuotoilu, mikä viimeistelee CUPRA-perheen suunnittelufilosofian.

Asiakkaat voivat valita yhdeksästä eri ulkoväristä, mukaan lukien uusi ja eksklusiivinen Century Bronze Matt ja Enceladus Grey Matt. Väripaletin täydentää Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech, Graphene Grey, Taiga Grey ja Magnetic Tech Matt.

Sisustus

Kun avaat oven, CUPRA-logo projisoituu maahan. CUPRA-ohjauspyörän tuttuus, vaihteenvalitsimet - jotka ovat vakiona DSG-versioissa - maksimoivat hallittavuuden ja helppokäyttöisyyden, urheilu- tai kuppi-istuimien mukavuus, digitaalinen arkkitehtuuri ja uudelleen päivitetyt materiaalivalinnat vahvistavat mielikuvaa auton suorituskyvystä.

Materiaalivalinnoilla korostetaan ohjaamon laatua samalla kun otetaan huomioon ekologisempi lähestymistapa. Kojelaudan pinnoissa on käytetty 3D-parametrista kuviota, joka luo pintaan optista mielenkiintoa. Keskikonsoli on uudelleen suunniteltu, ja sen jokainen yksityiskohta on tarkempi, ja parannetut materiaalit korostavat sisätilan laatua. Ohjaamon ympärillä, myös tuuletusaukoissa, sijaitsevat kupariset korostukset lisäävät tyyliä.

Uusien CUPRA Leonin ja CUPRA Leon Sportstourerin istuimien valikoima täydentää auton luonnetta mutta tuo samalla ekologisemman lähestymistavan materiaalivalintoihin. Urheiluistuimessa on tekstiiliverhoilu, kun taas Bucket-istuimet voidaan päällystää joko 73-prosenttisesti kierrätetyllä mikrokuidulla - progressiivisella laserrei'ityksellä - tai ekologisemmalla nahalla. CUPBucket-istuimet puolestaan – joissa yhdistyvät keskiosan huipputekninen tekstiili kierrätettyyn mikrokuituun ja haptisiin materiaaleihin - ovat saatavilla CUPRA Leon VZ-malliin. Ne tarjoavat myös matalamman istumatuntuman ja ergonomisemman ja urheilullisemman istuma-asennon. CUPBucket-istuimilla varustetuissa versioissa sisustuselementit, kuten ohjauspyörän vaihteenvalitsimet, keskikonsoli ja tuuletusaukot, ovat tummaa kromia.

Digitalisaatio on kuljettajan huomion keskipisteenä. Uusi parannettu käyttöliittymä on toteutettu ohjauspyörän takana olevalla digitaalisella mittaristolla sekä isommalla 12,9 tuuman infotainment-järjestelmällä mukaan lukien retrovalaistun liukusäätimen.

Infotainment-järjestelmässä on parannettu App Bar, widgettejä ja Clima Bar helpompaa käyttökokemusta varten. Kyse on yksinkertaisuudesta, personoinnista ja huippuluokan suunnittelusta. Ilmastointi on nyt integroitu saumattomasti pääyksikön näyttöön, jolloin kaikki auton toiminnot ovat käytettävissä yhdellä napsautuksella.

Sennheiserin korkealaatuinen äänentoistojärjestelmä

CUPRA Leon integroi uuden valinnaisen korkealaatuisen 12-kaiuttimen äänijärjestelmän, joka on kehitetty yhteistyössä Sennheiser Mobilityn audioasiantuntijoiden kanssa. Tehokas 390 watin järjestelmä upottaa kuljettajan ja matkustajat ainutlaatuiseen äänikokemukseen. Se on äänitekniikka, joka sisältää Sennheiserin AMBEO Concerto -ohjelmiston, joka pystyy erittelemään musiikin peruskomponentteja, mukaan lukien erilaiset instrumentit ja huonetiedot, jakaen ne uudelleen koko autossa. Tämä ohjelmisto tarjoaa puhtaan Sennheiser-äänen, joka on luotu Sennheiserin pitkäaikaisen historian perusteella ja tarjoaa artisteille ja musiikin ammattilaisille luotettavia ääniratkaisuja.

Voimansiirto

Suomessa CUPRA Leon tulee saataville kolmella eri voimansiirtovaihtoehdolla: TSI (bensiini), eTSI (kevythybridi) ja uuden sukupolven eHybridit (ladattava hybridi). Tehot vaihtelevat 150 hevosvoimasta 333 hevosvoimaan 5D-viistoperä- ja Sportstourer-versioiden välillä.

TSI (bensiini)

Perinteinen polttomoottori on edelleen uuden CUPRA Leonin malliston ydin. Kaikissa moottoreissa on turboahdettu suoraruiskutus, jonka tehot ovat 150 hv (110 kW) - 333 hv (245 kW), mikä takaa korkean suorituskyvyn ja dynaamisen ajokokemuksen.

Mallistoon kuuluu nelisylinterinen 1,5-litrainen 150 hv (110 kW) moottori, joka on yhdistetty manuaaliseen 6-vaihteiseen vaihteistoon ja saatavana sekä viistoperäiseen että Sportstourer -malliin.

Uuden CUPRA Leon viistoperän seuraava versio on 2,0-litran bensiinimoottori, jonka teho on 300 hv (221 kW). Tämä etuvetoversio käyttää 7-vaihteista DSG-kaksoiskytkinvaihteistoa, joka siirtää voiman pyöriin, kun taas integroitu etutasauspyörästönlukko (VAQ) auttaa tarjoamaan paremman hallinnan auton tehonsiirrossa. Järjestelmä lukee tietoja useista lähteistä: ohjauskulmasta, pyörän nopeudesta ja kiertoliikkeestä, mikä antaa varmuutta dynaamisissa ajotilanteissa.

Uusi CUPRA Leon Sportstourer on saanut kaksi ainutlaatuista omaa moottoriaan. Ensimmäinen on 2,0-litran TSI 204 hv (150 kW) teholla yhdistettynä nelivetoon (4Drive) ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. Ja se tehokkain moottori – 333 hv:n (245 kW) 2-litrainen suoraruiskutuksella varustettu turboahdettu bensiinimoottori, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen DSG-vaihteistoon. Jälkimmäinen esittelee myös uuden ajotilan, jonka voimansiirto on kalibroitu kilparadalle ja se on varustettu Torque Splitter -teknologialla ja valinnaisilla Akebono-jarruilla. Tämä tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman CUPRA Leonin.

Eksklusiivinen CUPRA-tila on juuri tälle moottorille kehitetty, ja se sisältää kilparadalle optimoidun polkimen ja vaihteiston kalibroinnin, korkean dynaamisen vääntömomentin vasteen avoimen kaasun pitämisen ansiosta, vaihteenvaihdon merkkivalon ja Martorellin teknisen keskuksen kehittämän moottorin kalibroinnin.

Taka-akselille sijoitettu järjestelmä on sähköhydraulisesti ohjattu kahdella erillisellä kytkimellä ja mahdollistaa itsenäisen vääntömomentin ohjauksen kummassakin takapyörässä. Tämä tarkoittaa, että se voi siirtää voimaa vasemman ja oikean takapyörän välillä kaarreajon aikana, mikä antaa CUPRA Leon Sportstourer VZ:lle entistäkin enemmän ketteryyttä.

Vakiona olevat 18” jarrut tuottavat puolestaan maksimaalista jarrutustehoa. Auto voidaan myös varustaa valinnaisilla jarruilla, joissa on kuusimäntäiset Akebono-satulat (375mm x 36mm).

eTSI (kevythybridi)

CUPRA Leon on saatavana myös kevythybridinä (eTSI). Tämä versio mahdollistaa sekä 5-ovisen että Sportstourer-version entistä paremman taloudellisuuden. Järjestelmä, joka on saatavana uudella 1,5-litran 150 hv (110 kW) bensiinimoottorilla, yksinomaan yhdistettynä DSG-vaihteistoon, yhdistää polttomoottoriin 48 V:n kevythybriditekniikan, mikä lisää taloudellisuutta ja mukavuutta.

Järjestelmä käyttää 48 V:n starttigeneraattoria ja 48 V:n litiumioniakkua, ja hyötysuhde paranee osittain siksi, että järjestelmä sallii CUPRA Leonin rullata moottorin ollessa sammutettuna joissakin ajotilanteissa, ottaa talteen energiaa jarruttaessa ja tukea moottoria hetkellisesti sähköllä. Järjestelmää on uusittu ja auto käynnistyy nyt myös 48V järjestelmän kautta, mikä tekee siitä vieläkin juohevamman (verrattuna aiempaan 12V järjestelmään).

eHybrid (ladattava hybridi)

Uuden sukupolven ladattavalla hybridivoimansiirrolla CUPRA todistaa jälleen kerran, että sähköistyminen ja suorituskyky sopivat täydellisesti yhteen.

Uudessa CUPRA Leonissa – 5-ovisessa tai Sportstourer-versiossa – on kaksi uusimman sukupolven eHybrid-voimansiirtovaihtoehtoa: 204 hv (150 kW) ja 272 hv (200 kW).

Molemmat on varustettu uudella 1,5 TSI -moottorilla, sähkömoottorilla ja suuremmalla akulla, joka tarjoaa nyt 19,7 kWh (netto). Sen avulla uusi CUPRA Leon tarjoaa nyt jopa yli 100 kilometrin toimintamatkan puhtaasti sähköllä. Akku voidaan nyt ladata nopeammin jopa 50 kW:lla (DC-lataus) tien päällä tai kotona käyttämällä 11 kW:n latausta (aiemmin 3,6 kW).

CUPRA Leon VZ eHybrid (200kW/272hv) voidaan varustaa Brembo-jarruilla. Nelimäntäiset Brembo-satulat yhdistyvät suurempiin rei'itettyihin levyjarruihin verrattuna vakiovarusteisiin (370x32mm), mikä parantaa jarrutustehoa.

Alusta

Uuden CUPRA Leonin voima välitetään tiehen koko malliston leveydeltä mutta tehokkaammissa malleissa 4Drive-neliveto varmistaa, että oikea teho on aina käytettävissä. Uusimman sukupolven sähköhydraulinen monilevyvetojärjestelmä ohjaa jokaiseen pyörään lähetettyä tehoa maksimoiden pidon ja suorituskyvyn.

4Drive-tekniikka analysoi tieolosuhteet reaaliajassa, mukaan lukien auton nopeuden, pyörän nopeuden, ohjausasennon ja ajotyylin tai -tilan, jotta teho saadaan välittömästi nopeasti ja asteittain tarvittaviin pyöriin. Vääntömomenttia voidaan ohjata jopa auton kummallakin puolella olevien pyörien välillä elektronisen EDS-järjestelmän ansiosta, se jarruttaa luistavaa vastakkaisen puolen pyörää, mikä tarkoittaa, että poikittainen vääntömomentti ei häviä. Järjestelmä on integroitu taka-akseliin ja sijaitsee vetoakselin päässä takatasauspyörästön edessä, mikä parantaa painon jakautumista ja vähentää hitautta ja reaktioaikaa.

Uusi CUPRA Leon on varustettu sähköisellä jarrutehostimella, joka tarjoaa nopeamman vasteen kuin perinteinen järjestelmä, mahdollisuuden ottaa talteen jarrutusenergiaa yhdistelmätoiminnon avulla (erityisesti ladattavat hybridiversiot) ja paremman aktiivisen turvallisuuden kaksoisjärjestelmien ansiosta (ESC ja sähköinen jarrutehostin).

MQB Evo -arkkitehtuuriin perustuvan uuden CUPRA Leonin suorituskyky ja dynamiikka antavat mahdollisuuden käyttää useita teknologiota.

Kaiken taustalla ovat etuosan MacPherson-pyöräntuenta ja takaosan monipistetuenta, joiden jouset ja vaimentimet on viritetty tasapainottamaan mukavuuden ja reagoivuuden vaatimuksia, kun ajo muuttuu energisemmäksi.

Progressiivinen ohjaus tarjoaa maksimaalista ketteryyttä. Adaptive Chassis Control (DCC) -järjestelmä muuttaa asetuksia millisekunneissa eri olosuhteiden hyödyntämiseksi. Ajotuntuma on konfiguroitavissa kuljettajan tarkkojen vaatimusten mukaan eri kuljettajaprofiilien avulla: Comfort, Sport, CUPRA ja Individual. Nämä profiilit muuttavat auton luonnetta mukavuuspainotteisesta urheilullisemmaksi ja DCC-liukusäätimellä profiilien vaihtaminen on nyt entistä yksinkertaisempaa. CUPRA Leonin dynamiikkaa voidaan muuttaa kuljettajan maun mukaan eri profiilien avulla: Comfort, Performance, CUPRA, Drift ja Individual.

CUPRA Leon VZ:ssä on myös erityinen äänivahvistin. Tämä on aktiivinen järjestelmä, joka vahvistaa moottorin luonnollista ääntä. Individual-tilassa voidaan valita ääni "Pure", mikä poistaa äänivahvistimen käytöstä, mutta samalla asettaa pakoventtiilit maksimivoimakkuuteen, jolloin saadaan aggressiivinen, mutta 100% luonnollinen ääni.

Infotainment-järjestelmä ja liitettävyys

Uusi CUPRA Leon parantaa käyttökokemusta korkearesoluutioisilla näytöillä tarjotakseen kuljettajalle ja matkustajille kaikki tarvittavat tiedot, uuden sukupolven äänijärjestelmän ja pääsyn CUPRA-ekosysteemiin My CUPRA -sovelluksella.

CUPRA-ohjauspyörän takana on digitaalinen mittaristo. Sen  konfiguroitavuuden ja selkeyden yhdistelmä tarkoittaa, että se tarjoaa  tärkeimmät tiedot kuljettajan silmälinjassa, mikä puolestaan tarkoittaa vähemmän häiriötekijöitä ja enemmän keskittymistä ajamiseen.

Koska tietoa on paljon, on tärkeää, että järjestelmät ovat intuitiivisia, ja suurempi 12,9 tuuman keskustietoviihdejärjestelmä on suunniteltu tarjoamaan kaikki käden ulottuvilla. Täysin uudella käyttöjärjestelmällä varustetussa mukautettavassa näytössä yhdistyvät kosketusnäytön edut retrovalaistuun liukusäätimeen sisäilman ja äänenvoimakkuuden säätämiseksi. Ja koska siihen on mahdollista sisällyttää konfiguroitavia widgetejä, infotainment-järjestelmä voidaan säätää yksilöllisesti.

Wireless Full Link -järjestelmä on aina läsnä, ja sen avulla asiakkaat voivat tuoda laajemman digitaalisen elämänsä ohjaamoon, olipa kyse sitten kartoista, musiikista tai muista autoihin yhteensopivista toiminnoista Apple CarPlayn ja Android Auton kautta. Ja kun mobiiliälylaitteet tarvitsevat latausta, uusi CUPRA Leon tarjoaa jopa 15 W langattomat pikalatausominaisuudet.

My CUPRA App -sovelluksen avulla kuljettaja voi hallita autoaan täydellisesti (lisätoiminnot ovat saatavilla uuden CUPRA Leonin eHybrid-versioissa): ohjata ilmastoinnin etäkäyttöä, hallita akun latausta ja lukitsemista ja avaamista kaukosäätimellä sekä monia muita toimintoja.

Yhteydet eivät tarkoita vain mukavuutta; Sisäänrakennettu SIM lisää myös turvallisuutta, kun käyttäjät hyötyvät eCall-palvelusta. Onnettomuuden sattuessa auto voi ottaa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen joko manuaalisesti tai automaattisesti. Ja jos pahin tapahtuu, auto voi välittää tärkeitä tietoja, kuten auton sijainnin, moottorin tyypin ja matkustajien lukumäärän, mikä helpottaa heidän avustamistaan.

Kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät ja turvallisuus

Uusi CUPRA Leon tarjoaa laajan valikoiman turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia. Saatavilla olevat teknologiat tekevät siitä yhden segmentin turvallisimmista autoista.

Uuden CUPRA Leonin turvallisuus- ja mukavuusjärjestelmiin kuuluvat mm. ennakoiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), Travel Assist, Side ja Exit Assist ja Emergency Assist.

Ennakoiva ACC-järjestelmä voi paikantaa auton navigointijärjestelmän toimittamien reitti- ja GPS-tietojen perusteella, jolloin se voi mukauttaa nopeuttaan tulevan tierakenteen mukaan – mutkissa, liikenneympyröissä, risteyksissä, taajamissa ja nopeusrajoitusten mukaan. Eteen asennetun kameran ja liikennemerkkien tunnistuksen avulla se voi säätää auton nopeutta rajoitusten muuttuessa.

Travel Assist -ominaisuus käyttää ACC:n ja Lane Assistin tietoja pitämään auton aktiivisesti kaistan keskellä ja säätämään nopeutta liikenteen sujuvuuden mukaan – koko nopeusalueella. Side and Exit Assist -tekniikka havaitsee, mitä silmäsi eivät pysty kuolleen kulman tunnistuksen avulla, ja antaa poistumisvaroituksen, kun auto on pysäköity ja haluat poistua autosta – varoitus tulee sekä akustisena ja visuaalisena, jos joku tai jokin lähestyy.

Emergency Assist varmistaa, että kuljettaja keskittyy ajamiseen. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä voi suorittaa jarrutussykäyksiä, ja jos muutosta ei tapahdu, auto voi pysähtyä kokonaan ja aktivoida varoitusvilkut. Kun uusi CUPRA Formentor on pysäköity, se voi ottaa suoraan yhteyttä hätäpalveluihin eCall-järjestelmän avulla.

Edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien valikoimaa vahvistetaan integroimalla seitsemän turvatyynyä, mukaan lukien vakiona etukeskiturvatyyny.

CUPRA Leonissa on myös laaja valikoima mukavuusvarusteita kuten avaimeton takaluukun virtuaalipoljin (vain Sportstourer), 3-alueinen Climatronic-ilmastointi, seisontalämmitin, lämmitetty ohjauspyörä, kuljettajan sähkösäätöinen istuin ja 230 V:n pistorasia tavaratilassa.

Suomessa uuden CUPRA Leonin myynti alkaa touko-/kesäkuussa 2024.