• Dacia/

Dacia 10 vuotta Suomessa - Yllätysyöstä kymmenessä vuodessa suomalaisten suosioon

Daciaa on aina markkinoitu uudella, virkistävällä tavalla. Suomalaisille Dacia esiteltiin joulun ja uuden vuoden välipäivän 28.12.2009 iltana kello kuudelta alkaneissa näyttelyissä. Sen jälkeen Dacia on valittu maassamme omaksi uudeksi autoksi yli 13 500 kertaa. Dacian ensimmäistä vuosikymmentä Suomessa juhlistetaan vuoden 2020 aikana monin eri tavoin.

Dacian piti olla alun perin Renault-konserniin kuuluva uusi automerkki, jota myydään Euroopassa vain entisissä ns. Itä-Euroopan maissa. Kiinnostus uutta merkkiä kohtaan oli kuitenkin niin suuri, että maa kerrallaan Dacia lähti valloittamaan koko maanosaa.

Suomessa Dacia lanseerattiin yllättävällä tavalla joulun välipäivinä vuonna 2009. Ensimmäisen kerran uutuusmallisto esiteltiin asiakkaille Dacia-yönä 28.12. kello 18-22 kaikilla silloisilla Dacia-jälleenmyyjillä.

Suomalaiseen tapaan uuteen merkkiin suhtauduttiin aluksi epäillen, mutta epäluulot hälvenivät nopeasti. Viimeistään vuonna 2011 esitellyn Dacia Duster -katumaasturin tulo sulatti jään.

Koko Dacia-mallisto tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle, sillä hinnat ovat erittäin kohtuulliset ja valmiiksi tingityt. Dacia Sanderon saa omakseen toimituskuluineen 9 999 eurolla ja se on ainoa alle kymppitonnin hintainen uusi auto Suomessa. Ja hyvin tilava Dacia Logan MCV farmariauto on vain tuhat euroa kalliimpi. Dacia Duster on 14 399 euron hintaisena Suomen ylivoimaisesti edullisin katumaasturi. 10 vuodessa Dacia-autojen hinnat eivät ole juurikaan nousseet, vaan ennemminkin hieman laskeneet, sillä Sanderon hinta oli vuonna 2010 n. 10 600 euroa sisältäen toimituskulut ja myös edullisin ensimmäisen sukupolven Duster oli aikanaan nykyistä Dusteria lähes 600 euroa kalliimpi.

Paras todistus Dacian ominaisuuksista ja laadusta ovat tyytyväiset asiakkaat. Viimeisten viiden vuoden aikana Dacia on ollut uusien autojen merkkiuskollisuustilaston kolmen kärkimerkin joukossa yhtä lukuun ottamatta kaikkina vuosina. Lisäksi vuonna 2014 Dacian merkkiuskollisuus oli kaikkien aikojen korkein 72,4 %*.

Eikä kiinnostus kohdistu vain uusiin Dacioihin, vaan viime vuonna (2018) Dacia oli käytetyissä autoissa vetovoimaisin automerkki*. Vetovoimaisuus tarkoittaa tässä yhteydessä, että Dacia on onnistunut valloittamaan uusia asiakkaita muilta merkeiltä enemmän kuin mikään muu automerkki.

Yksi erittäin mielenkiintoinen tosiasia Daciasta on se, että niillä ajetaan Suomessa paljon. Vuonna 2017 Trafin avoimen tietokannan mukaan, jossa ovat mukana kaikki katsastetut autot, Dacioilla ajettiin keskimäärin 27 000 kilometriä. Se oli enemmän kuin millään muulla merkillä. Kaikkien autojen keskiarvo oli 17 100 kilometriä (tekniikkatalous.fi-uutinen 28.3.2018). Lisäksi Daciat ovat erittäin nuoria, sillä keski-ikä on kaikista automerkeistä alhaisin kuusi vuotta.

Alun arastelun jälkeen Dacia on noussut nopeasti Suomessa 20 suosituimman automerkin joukkoon. Keväällä 2018 luovutettiin asiakkaalle 10 000. Dacia Suomessa. Tämän vuoden loppuun mennessä Dacian kumulatiivinen myynti maassamme on ylittänyt jo 13 500 auton rajan. Tänä vuonna myynti on kiihtynyt vuoden loppua kohden. Marraskuussa Dacia oli henkilöautojen merkkikohtaisissa rekisteröinneissä 12. sijalla vain kolmen auton päässä Opelista jättäen taakseen mm. Audin ja BMW:n. Mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa Duster oli komeasti kuudennella sijalla.

Duster onkin ylivoimaisesti suosituin Dacia, jota on ostettu Suomessa jo yli 7 000 kappaletta. Dusterin imussa myös muut Dacia-mallit ovat kasvattaneet myyntiään. Mallistossa ovat tilava viisiovinen pikkuauto Sandero, tilafarmari Logan MCV, 7-paikkainen Lodgy sekä pakettiauto Dokker Van.

Dacialla on nykyisin Suomessa kattava jälleenmyyntiverkosto, johon kuuluu 32 myyntipistettä. Valtuutettuja Dacia-huoltopisteitä on vielä tiheämmässä, sillä niiden määrä on 41. Ne kaikki juhlivat Dacian ensimmäistä vuosikymmentä maassamme työn merkeissä. Vuosi 2020 on Dacian 10-vuotisjuhlavuosi, jonka aikana merkkipaalua juhlistetaan monella tapaa.

*Lähde: Bisnode Finland Oy / Traficomin ajoneuvorekisteritietokanta.