DACIA DAKAR-RALLIIN VUODESTA 2025

• Dacia valmistajana mukaan erämaarallien MM-sarjan legendaariseen Dakar-rallin luokkaan T1+ vuodesta 2025 alkaen
  • Tiimi koostuu Dacian oman organisaation teknisistä asiantuntijoista sekä brittiläisestä urheiluautojen valmistajasta Prodivestä
  • Ranskalainen yhdeksänkertainen rallin maailmanmestari Sébastien Loeb sekä espanjalainen ralliautoilija Cristina Gutiérrez Herrero ovat tiimin uudet kuljettajat
  • Dacian kilpa-auton polttoaineena käytetään synteettistä polttoainetta.

”Dacia ja Dakar ovat täydellinen yhdistelmä! Eikä pelkästään sen takia, että Dakar testaa Dacian kestävyyttä vaan myös osoittaa meidän sitoutumista matalapäästöisempään autoiluun. Osallistumme todella innostuneina kilpailuun synteettistä polttoainetta käyttävällä autolla. Dacia, yhdessä parhaan tiimin ja kuljettajien kanssa, on vakavasti otettava kilpailija rallissa.”
Denis LE VOT, DACIA CEO.

DACIA TEHDASVALMISTAJANA DAKAR-RALLIIN

Dacia vahvistaa osallistumisensa vuodesta 2025 alkaen erämaarallien MM-sarjan huipentavaan Dakar-ralliin, joka on äärimmäinen testi auton kestävyydelle. Dakar on yhdistänyt yli 60 kansallisuutta ja 500 seikkailijaa ainutlaatuiseen kilpailuun joka vuosi yli 40 vuoden ajan.

Dakar-ralli yhdistää järjen ja tunteen ja sopii siten täydellisesti Dacian brändille. Rallia varten suunnitellaan nelivetoinen auto, jolta vaaditaan selviytymistä äärimmäisissä olosuhteissa. Se on myös ekologisesti mielenkiintoinen seikkailu, sillä Dacian kilpa-auto käyttää synteettistä polttoainetta.

Dakar-ralli toimii Dacialle testialustana ja ideoiden laboratoriona. Se tarjoaa mahdollisuuden testata ja kokeilla uusia ratkaisuja niin toimintojen kuin energiavalintojenkin suhteen.

Ennen vuoden 2025 kauden aloitusta Dacian tulevia ralliautoja testataan jo vuonna 2024 Marokon rallissa.

DACIA LUOTTAA KESTÄVÄÄN JA KOKENEESEEN TEKNISEEN TAUSTAAN

Dacia lähestyy jännittävää projektia luottamalla Renault Groupin osaamiseen sekä brittiläisen moottoriurheilu- ja insinööriyritys Prodriven kokemukseen. Prodrive on ollut yksi merkittävimmistä toimijoista moottoriurheilussa lähes 40 vuoden ajan ja auttanut useita merkkejä voittamaan kansainvälisiä mestaruuksia.

Prodrive on ollut mukana Dakar-rallissa vuodesta 2020 lähtien. Viimeisimpiin kolmeen Dakar-ralliin Prodrive on osallistunut oman tiiminsä suunnittelemilla ja hallinnoimilla autoilla, saavuttaen kokonaiskilpailussa toisen sijan vuosina 2022 ja 2023 Sébastien Loebin kanssa, joka nyt astuu uuteen Dacia tiimiin.

SÉBASTIEN LOEB JA CRISTINA GUTIéRREZ HERRERO kuljettajiksi

Cristina Gutiérrez Herrero, 31, on ensimmäinen espanjalainen nainen, joka ajoi Dakar-rallin loppuun asti vuonna 2017. Hän on osallistunut yhteensä seitsemään Dakar-ralliin vuosien 2017 ja 2023 välillä. Hän on lisäksi voittanut Espanjan naisten erämaarallin mestaruuden vuosina 2011 - 2016.

Ranskalainen ralliautoilija Sébastien Loeb, 49, on voittanut rallin maailmanmestaruuden yhdeksän kertaa peräkkäin vuosina 2004 – 2012 ollen yksi menestyneimmistä kuljettajista kautta aikojen ja häntä onkin usein tituleerattu kaikkien aikojen parhaaksi rallikuskiksi. Loeb on osallistunut Dakariin vuodesta 2016 alkaen ja vuodesta 2021 lähtien Bahrain Raid Xtreme Hunter -autolla, jonka on suunnitellut brittiläinen Prodrive. Eli Prodriven ja Loebin menestyksekäs matka jatkuu nyt Dacian ratissa.

DACIAN auto TOIMII SYNTETTISELLÄ TESTIPOLTTOAINEELLA

Dacian kilpuri tulee käyttämään Aramcon toimittamaa synteettistä testipolttoainetta. Aramco on maailman johtava energia- ja kemikaalialan yritys.

Aramcon synteettiset polttoaineratkaisut tuotetaan yhdistämällä uusiutuvaa vetyä talteen otettuun hiilidioksidiin, mikä johtaa vähähiiliseen, nykyaikaisten moottoreiden kanssa yhteensopivaan polttoaineeseen.

Dakar-ralli on Dacialle täydellinen testialusta tälle teknologialle.

www.dacia.fi / Facebook @daciasuomi / Instagram @daciasuomi