Täysin uusi Dacia BigsterDACIA NOUSEE LUOKKAA YLEMMÄKSI

Report this content

Dacia Bigster on merkin kaikkien aikojen suurin, tilavin ja ylellisin malli. Bigsterillä Dacia aikoo valloittaa C-SUV-segmentin. Asiakkaat saavat Bigsterissä paljon Daciassa ennen näkemättömiä varusteita, joita tämän autoluokan ostajat haluavat. Dacian DNA on ennallaan, sillä Bigster tarjoaa rahalle valtavasti vastinetta. Niinpä täysin uusi Dacia Bigster kasvattaa merkin ostajakuntaa ja tuo sille suuren määrän aivan uusia asiakkaita.

Renault Groupin esitellessä uuden Renaulution-strategiansa kerrottiin, että Dacia lähtee valloittamaan C-segmenttiä entistä vahvemmin. Päätös oli luonteva, sillä Dacia on noussut B-segmentissä markkinajohtajaksi. Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana Dacia Sandero on Euroopan eniten rekisteröity automalli ja Duster kokoluokkansa suosituin katumaasturi.

Nyt Dacia lähtee valloittamaan C-segmenttiä Bigsterillä, täysin uudella katumaasturilla, joka on uskollinen Dacian arvoille. Se täyttää kaikki tarpeet ja on samalla houkutteleva, se on taloudellinen, vankka ja seikkailuhenkinen. Bigster on tehty kuin mittatilaustyönä kasvaville markkinoille. Se on vastaus tässä luokassa katumaasturia pohtiville, jotka haluavat ostaa uuden auton mukavuudesta, ominaisuuksista ja tiloista tinkimättä.

Lupaus lunastetaan

Tammikuussa 2021 paljastettiin Bigster Concept osana Renaulution-strategiaa kuvaten Dacian kunnianhimoa siirtyä uusiin korkeuksiin, konkreettisemmin tarjoamaan pykälää isompaa katumaasturia. Bigster Concept antoi lupauksen, joka herätti valtavasti odotuksia. Nyt täysin uusi Bigster täyttää nuo odotukset.

”Täysin uudella Bigsterillä olemme pysyneet uskollisena sille suunnalle, minkä annoimme muotoilulle Bigster Conceptilla. Nyt Bigster on Dacian arvojen äärimmäinen kuva ja samalla merkin lippulaivamalli.”

David Durand, Dacian muotoilun varapääjohtaja

Bigsterin muotoilu on tarkoituksenmukainen, että se tukisi parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaita heidän työssään, vapaa-aikanaan ja perheen kanssa liikkuessa. Suuret mitat hälvenevät geometrisissä muodoissa, ja kaikessa on pyritty suuriin, käytännöllisiin tiloihin. Näyttävät lokasuojat pyörien ympärillä ja kulmiin sijoitetut ajo- sekä takavalot vahvistavat Bigsterin olemusta. Väkevä ulkonäkö on samalla uskollinen Dacian uudistuneelle muotokielelle. Veistoksellinen vaakasuora konepelti on suunniteltu niin, että kuljettajalla on mahdollisimman hyvä näkyvyys eteenpäin.

Mitoiltaan Bigster on huomattavan kookas omassa luokassaan. Akseliväli on 2,7 metriä ja korilla on mittaa 4,57 metriä, mikä on peräti 23 senttiä Dusteria enemmän. Leveyttä Bigsterillä on 1,81 metriä ja korkeutta 1,71 metriä. Tavaratila on 667 litran (VDA) kokoisena yksi luokkansa suurimmista.

Bigster on suunniteltu kestäväksi ja ympäristön huomioon ottavaksi. Edessä ja takana pohjapanssarit ovat värjättyä massaa, joka tekee niistä paremmin kolhuja kestäviä. Suojaus korin ympärillä, kyljissä, pyöräaukoissa ja puskurien alaosissa on Starkle®-materiaalia. Se on ympäristön kannalta hyvä materiaali, sillä se on valmistettu osittain kierrätysmuovista, eikä sitä tarvitse käsitellä tai maalata.

Kohtuullisen suurelle katumaasturille ovat omiaan suuret pyörät, joissa on aina joko 17- tai 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, minkä lisäksi Journey-varustetasoon saa lisävarusteena 19-tuumaiset. Ensimmäistä kertaa Dacian historiassa auton voi saada myös mustalla katolla, eli kaksivärisenä. Uutta on myös Bigsteriin suunniteltu sininen metalliväri Indigo sininen, joka sopii erinomaisesti katumaasturiin tuoden siihen tyylikkyyttä.

Matkustamossa korostuvat suuret tilat, ergonomia ja mukavuus

Bigsterin perusrakenteena on CMF-B, joka on Dacian strategian ydin. Sen muunneltavuus on tehnyt mahdolliseksi luoda todella suuret sisä- ja tavaratilat. Kaikessa suunnittelussa ovat olleet keskipisteessä asiakkaiden odotukset tämän kokoluokan katumaasturilta.

”Sisätilojen muotoilussa halusimme alleviivata yhtä Bigsterin parhaita piirteitä, sen poikkeuksellisen suuria tiloja. Keskityimme yksinkertaisuuteen ja geometrisiin linjoihin, jotka ovat sopusoinnussa korin muotojen kanssa. Samalla korostamme korkeaa laatua, jollaista C-segmentin katumaasturien ostajat autoltaan odottavat.”

David Durand

Täysin uusi Bigster on yksi luokkansa tilavimmista autoista. Mahtavilla tiloillaan Bigster vastaa asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin. Tilaa on mukavasti viidelle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Pääntilaa on niin edessä kuin takana enemmän kuin missään muussa tämän luokan autossa. Korkealle sijoitettu muodoiltaan vaakasuora kojelauta lisää omalta osaltaan tilan tuntua. Tyylikäs vihreä linja yhdistää 10-tuumaisen (alemmissa varustetasoissa 7-tuumainen) digitaalisen mittariston ja yhtä suuren kosketusnäytön.

Keskikonsolia on kolmea tyyppiä varustetason mukaan. Ensimmäistä kertaa Daciassa on myös korkea kyynärnojana toimiva keskikonsoli. Sen sisällä on viilennettävä säilytyslokero, ja sen varusteisiin kuuluu myös langaton latausalusta älypuhelimelle.

Tavaratila on peräti 667 litran (VDA) kokoinen, kun se lastataan tavaratilan näkösuojaan saakka. Erityisesti tavaratilan syvyys ja korkeus luovat uuden standardin Bigsterin kokoluokkaan. Tärkeää on myös monikäyttöisyys. Essential-perusvarustetasoa lukuun ottamatta takapenkin selkänoja on jaettu kolmeen osaan (40/20/40), mikä auttaa vaikkapa suksien kuljettamista neljän matkustajan kanssa. Takapenkin selkänojan keskiosassa on mukitelineet ja puhelimen teline.

Kun koko selkänoja kaadetaan eteen, saadaan tasainen tavaratila, jossa voi kuljettaa jopa 2,7 metriä pitkiä esineitä. Tavaratilan käyttöä helpottaa helposti puhdistettava kumimatto, joka on vakiona Extreme-varustetasossa ja saatavana lisävarusteena muihin. Ensimmäistä kertaa Dacian historiassa saatavissa on sähkötoiminen takaluukku.

Täysin uuden Dusterin yhteydessä esitellyt YouClip-varusteet ovat saatavilla myös Bigsteriin. Löydät autosta viisi kiinteää kiinnityspistettä (yksi kojelaudassa, yksi keskikonsolin matkustajan puolella, yksi keskitunnelin päässä takamatkustajille, yksi tavaratilan sivulla ja yksi takaluukussa), joiden lisäksi voi lisätä pääntukiin erillisellä adapterilla kaksi kiinnityspistettä lisää. YouClip-kiinnityspisteisiin voi kiinnittää esimerkiksi tabletti- tai älypuhelintelineen, puhelimen induktiolaturin, lampun tai 3in1-paketin (mukiteline, kassikoukku ja ladattava taskulamppu). Viimeksi mainittu on vakiona Bigster Extremessä.

Jo aiemmin Dacia Joggerissa ja vastikään myös täysin uudesta Dusterissa esitellyt Pack Sleep -varusteet tulevat saataville myös täysin uuteen Bigsteriin. Kahden hengen retkivuode mahtuu mainiosti Bigsterin tavaratilaan tarjoten mukavan mainiot nukkumatilat (vuoteen pituus 1,90 m ja leveys 1,30 m). Vuodepaketti pitää sisällään säilytystilan matkatavaroille, memory foam -patjan sekä taittopöydän esimerkiksi aamiaishetkiä varten. Saatavilla on myös Bigsteriin räätälöity pimennysverhosarja sekä teltta, jonka voi kiinnittää auton perään.

Sähköä voimalinjoissa ja mahdollisuus lähteä maastoon

Bigster tuo tullessaan aivan uusia voimalinjoja, joista yksi nähdään ensimmäistä kertaa koko Renault-konsernissa. Lisäksi Bigsterin nelivetoversio on Dacia Dusterin tapaan yksi luokkansa parhaita maastureita, vaikka se kuuluukin katumaasturien joukkoon.

Täysin uusi voimalinja on Hybrid 155, jollaista ei ole aiemmin ollut missään Renault-konsernin automallissa. Bensiinimoottori kehittää 79 kilowattia, minkä ohella sähkömoottorin teho on 37 kilowattia ja toinen sähkömoottori on starttigeneraattori. Ne saavat virtaa energiasisällöltään 1,4 kilowattitunnin akulta. Voimalinjassa on automaattivaihteisto, jossa on neljä vaihdetta bensiinimoottorissa ja kaksi vaihdetta sähkömoottorissa.

Lähtökohtana on Dusterissa ja Joggerissa käytettävä Hybrid 140, mutta nyt tehoa on 11 kilowattia ja vääntömomenttia 20 newtonmetriä enemmän. Sen ansiosta hybrid-voimalinjalla varustetun Bigsterin perävaunumassaa on voitu nostaa 250 kilolla Dacian muihin hybrid-malleihin verrattuna, eli täyteen tonniin. Lisäksi polttoaineenkulutus ja päästöt ovat pienentyneet kuudella prosentilla uuden moottorin edistyksellisen ohjausjärjestelmän avulla. Muiden Dacian hybridien tapaan liikkeelle lähdetään aina sähköllä ja kaupungissa edetään parhaimmillaan jopa 80 prosenttia ajasta pelkästään sähköllä.

Dacia Bigsterin perusmoottorina on uusi TCe 140, joka perustuu uudessa Dusterissa käytettävään TCe 130 -moottoriin. Sähköistettyjen voimalinjojen ensimmäisessä tasossa on uuden sukupolven kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, jossa käytetään Miller-työtahtia. Voimalinjassa on lisäksi 48 voltin kevythybridijärjestelmä ja 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Sähköistys auttaa bensiinimoottoria liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä tehden ajamisesta miellyttävämpää säästäen samalla polttoainetta. Yhdistetty kulutus on 5,6 litraa sadalla ja CO2-päästö 129 g/km, jotka ovat kymmenen prosenttia pienempiä pelkkään bensiinimoottoriin verrattuna.

Kolmantena voimalinjana Bigsterissä on TCe 130 4x4. Se on vähän tehokkaamman TCe 140:n tapaan kevythybridi, jossa vauhtia hidastettaessa ja jarrutettaessa ladataan 0,8 kilowattitunnin lisäakkua. Nelivetoisessa Bigsterissä on Dusterin tapaan 4x4 Terrain Control, jossa on viisi ajotilaa. Auto-ajotilassa vaihteisto jakaa automaattisesti voimaa etu- ja takapyörien välillä pidon ja nopeuden mukaan. Snow-ajotila optimoi pidon liukkaalla ja siinä on omat säädöt ajonvakautukselle sekä luistonestolle. Mud/sand-ajotila on tarkoitettu nimensä mukaisesti mudassa ja hiekassa ajoon. Off-road-ajotila antaa parhaan mahdollisen pidon maastoajossa. Eco-ajotila optimoi toimintoja pyrkien mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen. Maastossa viihtyvälle paras valinta Bigster-valikoimassa on Extreme, jossa on vakiona alle 30 km/h nopeuksissa toimiva alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Runsaasti varusteita jo perusmallissa

Dacia tuli markkinoille autona, jossa on kaikki tarpeellinen, muttei mitään ylimääräistä. Asiakkaiden toiveet ovat muuttuneet vuosien aikana, minkä myötä Dacian vakiovarusteet ovat nousseet aivan eri tasolle alkuaikoihin verrattuna. Bigster vie Dacian isompaan kokoluokkaan, missä asiakkaiden odotukset ovat vielä korkeammalla. Se näkyy uuden mallin vakiovarustelussa, joka on varsin hyvä jo edullisimmassa Essentialissa. Bigster jatkaa uudessa luokassa Dacian ajatusta siitä, että se tarjoaa rahalle enemmän vastinetta kuin mikään muu automerkki.

Bigsterissä on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten edistyksellinen aktiivinen hätäjarrutustoiminto, liikennemerkkien tunnistus ylinopeusvaroituksella, peruutustutka takana, kaistanvaihtovaroitin, kaista-avustin ja hätäpuhelujärjestelmä. Dacia haluaa tehdä asiakkaiden elämän helpommaksi, minkä takia Bigsterissä on My Safety -katkaisin, jonka avulla valitut järjestelmät (kuten ylinopeusvaroituksen) saa pois päältä yhdellä napin tuplapainalluksella.

Bigsterissä on aina joko 7- tai 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, johon voi valita valitsemansa tiedot. Kosketusnäyttö on jo Essentialissa 10,1-tuumainen, ja siinä on Media Display, minkä lisäksi järjestelmään voi kytkeä langattomasti älypuhelimen. Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset ja autossa on kiinteät kattokaiteet. Käyttöä helpottavat sähkösäätöiset ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa ja peruutuskamera.

Keskimmäinen varustetaso on Expression, jonka käytännöllisyyttä lisää kolmeen osaan jaettu takapenkin selkänoja Easy Fold -toiminnolla. Matkustajat nauttivat kaksialueisesta automaatti-ilmastoinnista, kun taas kuljettajalle on iloa sähköisestä käsijarrusta, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistimesta ja koria vasten taittuvista ulkopeileistä.

Dusterin tapaan täysin uuden Bigster-mallisarjan huipulla ovat samanhintaiset Extreme ja Journey, jotka poikkeavat toisistaan tyyliltään. Kaksikosta Extreme on enemmän maastoajoon tarkoitettu. Siinä on 18-tuumaiset pyörät ja kattotelineeksi kääntyvät monitoimikattokaiteet. Extremen tunnistaa kuparinvärisistä koristeista korissa ja matkustamossa. Sisällä on helposti puhdistettava synteettinen kierrätysmateriaalista tehty Microcloud-verhoilu sekä kumimatot edessä, takana ja tavaratilassa. Ensimmäistä kertaa Daciassa vakiona on 1,2 metrin pituinen panoraamalasikatto, josta 35 senttiä on avattavissa. Kosketusnäyttö on 10,1-tuumainen, ja siinä on Media Nav Live -järjestelmä, johon kuuluvat ilmaiset päivitykset kahdeksan vuoden ajan. Äänentoistona on Arkamys 3D Sound.

Bigster Journeyssa on paljon samaa kuin Extremessä, mutta painotus on ylellisyydessä. Siihen viittaa ensimmäistä kertaa Daciaan saatava kaksivärisyys, joka on saatavilla Journey-varustetasolla. Käyttöä helpottaa älyavain, joka on myös Extremessä, mutta vain Journeyssa on sähkötoiminen takaluukku, joka toimii rekisterikilven valon vieressä, kojelaudassa ja avaimessa olevista painikkeista. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt korkeudelle ja selkänojan kallistukselle sekä manuaalinen ristiseläntuen sekä etäisyyden säätö. Mukavuutta lisää vielä keskikonsoli kyynärnojalla ja langattomalla älypuhelimen latausalustalla.  Tieto-viihdejärjestelmä ja äänentoisto ovat yhteiset Extremen kanssa.

Dacia esittelee täysin uuden Bigsterin ensimmäisen kerran lokakuun 9. päivänä. Yleisön nähtävänä se on myöhemmin lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä. Bigster on Dacian tarkkaan harkitun tuotestrategian pelinavaus isompien katumaastureiden saralla.

Nordic Automotive Services Oy,
Dacia maahantuonti