Danske Trælast trimmaa ostotoimintaansa ja etsii kasvua Pohjoismaista

Report this content

Lehdistötiedote 23. kesäkuuta 2004 Danske Trælast trimmaa ostotoimintaansa ja etsii kasvua Pohjoismaista Danske Trælast A/S on 2,1 miljardin euron liikevaihdolla Pohjoismaiden suurin yritys rakennusmateriaalien kaupan alalla. Suomessa yritys toimii nimellä Starkki. Danske Trælast -konserni on kuluneiden kolmen vuoden aikana kehittänyt pohjoismaista organisaatiotaan lisäarvon, tehokkuuden ja kasvun vauhdittamiseksi. Yritys julkistaa tänään 23. kesäkuuta 2004 uuden strategian konsernin yhteensä 1,6 miljardiin euron rakennustarvikehankintoihin. Kustannussäästöjä arvoketjussa Uuden strategian mukaan Danske Trælast vähentää tavarantoimittajiaan Pohjoismaissa noin 1350:sta noin 500:aan. Keskittymällä harvempiin tavarantoimittajiin ja tehokkaampaan yhteistyömalliin Danske Trælast pyrkii nopeisiin useiden miljoonien säästöihin konsernitasolla Pohjoismaissa. Lisäksi Danske Trælast varmistaa valituille tavarantoimittajille enemmän myyntiä ja paremman katteen kokonaan uusien sopimusperiaatteiden mukaan. Ne lisäävät tehokkuutta ja tuottavat lisäarvoa koko toimitusketjulle. Lisääntyneestä tehokkuudesta hyötyvät tietysti asiakkaat edullisempien hintojen ja paremman palvelun muodossa. Tämä puolestaan kasvattaa liikevaihtoa, sanoo Danske Trælast A/S:n konsernijohtaja Steen Weirsøe. Vaikutukset Suomen markkinoihin - Uusi ostostrategia vaikuttaa Suomen markkinoihin siten, että panostamme vastaisuudessa tehokkaimpiin tavarantoimittajiin. Tavoittelemme miljoonien säästöjä kaikissa Pohjoismaissa muuttamalla radikaalisti hankintapolitiikkaamme ja -käytäntöjämme, sanoo Country Manager Markku Willström. - Koska teemme yhteistyötä harvempien mutta voimakkaampien paikallisten toimittajien kanssa, voimme tarjota valituille suomalaisille tavarantoimittajille uusia etuja. Toimimme esimerkiksi siltana suurille Pohjoismaiden markkinoille tehtäville toimituksille. Onhan meillä satoja omia myymälöitä muissa Pohjoismaissa. Valitut sopimustoimittajat saavat näin kokonaan uusia kasvumahdollisuuksia. Danske Trælast antaa osana uutta kumppanuutta tavarantoimittajille mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja uusia brandeja kaikissa neljässä Pohjoismaassa, sanoo Markku Willström. Yhteispohjoismainen osto-organisaatio - Uutta hankintastrategiaamme on valmisteltu pitkään. Se toimii kaikkien Pohjoismaiden välillä. Uuden strategian käyttöönotosta vastaa Ole Mikael Jensenin johtama Group Sourcing -yksikkö. Group Sourcing vastaa jatkossa kaikista hankintasopimuksista ja rakennusmateriaalien hankinnoista volyymin noustessa 1,6 miljardiin euroon, kertoo Steen Weirsøe. - Pyrimme leikkaamaan arvoketjusta tarpeettomia kustannuksia sekä kasvattamaan aitoon ja lisäarvoa tuottavaan yhteistyöhön Danske Trælastin kanssa valmiiden kumppanien liikevaihtoa ja katetta. Tämä edellyttää tuottajilta muutosvalmiutta sekä keskittymistä tehokkuuteen ja suurempaan avoimuuteen kustannusten ja yhteisen tavoitteen suhteen. Tämä on rakennusmateriaalialalla uutta, sanoo Ole Mikael Jensen, joka vastaa Danske Trælastin Group Sourcing -yksiköstä. Enemmän tuontia ja omaa tuotantoa - Danske Trælastin keskittyessä vahvimpiin tavarantoimittajiin Group Sourcing kehittää konsernin valikoimaa ja kilpailukykyä Pohjoismaissa lisäämällä tuontia Itä-Euroopasta ja Aasiasta. Asiakkaat saavat näin käyttöönsä laajemman ja kilpailukykyisemmän valikoiman, jonka Danske Trælast tuo paikallisille markkinoille Pohjoismaissa, sanoo Ole Mikael Jensen. Tavarantoimittajat suhtautuvat myönteisesti - Suurimmat tavarantoimittajat suhtautuvat uuteen hankintastrategiaan myönteisesti. Suurimman toimittajan osuus on enintään 3 % kokonaishankinnoista. Hankintaorganisaatiomme on jo nyt rakennusmateriaalialan tehokkain Pohjoismaissa. Olemme varmoja siitä, että vahvimmat toimittajat ja rakennusalan asiakkaat ovat tukenamme, sanoo Danske Trælast A/S:n konsernijohtaja Steen Weirsøe. Lisätiedot Konsernijohtaja Steen Weirsøe (weirsoe@dansketraelast.dk), puhelin +45 39 55 97 00 Group Vice President Ole Mikael Jensen (omj@dansketraelast.dk), puhelin +45 39 55 97 00 Markku Willström (markku.willstrom@starkki.fi) Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=41613 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/23/20040623BIT00550/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/23/20040623BIT00550/bild.html Kuvia