Pullonpalautusarpajaiset työllistämään espoolaisnuoria

Report this content

30.5.2013 - Espoossa on palkattu kesätöihin 14 espoolaista 15 – 17 -vuotiasta nuorta opastamaan Lidlin myymälöissä asioivia kuluttajia osallistumaan pullonpalautusarpajaisiin ja kertomaan mistä arpajaisissa on kyse. Arpajaisilla hankitaan varoja Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Lasten ja nuorten puhelimen toimintaan. Nuorten työllistämiseen käytetään Espoon kaupungin kesäseteliä

Palautusarpajaiset on järjestön varainhankintamuoto, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden osallistua pullonpalautuksen yhteydessä arpajaisiin. Palautusautomaatilla kuluttaja voi valita ottaako pullopantit rahana vai käyttääkö panttiarvonsa palautusarpajaisiin.

Kesätöihin palkatut nuoret toimivat kesäkuussa Lidlin myymälöissä Espoonlahdessa, Leppävaarassa, Karakalliossa, Mankkaalla, Mikkelässä, Niittykummussa ja Suomenojalla.

”On hienoa, että voimme työllistää nuoria aikakaudella, jolloin kesätyöpaikan löytäminen on monelle erityisen vaikeaa. Nuoret kertovat kuluttajille palautusarpajaisista ja kannustavat hankkimaan varoja Lasten ja nuorten puhelimeen, jolla autetaan apua tarvitsevia nuoria”, kertoo Parpan toimitusjohtaja Marko Aaltio. ”Palkkasimme nuoria auttamaan toisia nuoria.”

Nuorille järjestetään MLL:n ja Parpan toimesta koulutus ennen töiden aloittamista. ”Pyrimme työllistämään ensi kesänä nuoria myös muissa kaupungeissa, joissa on käytössä vastaava nuorten palkkaamista tukeva kesäseteli”, sanoo Aaltio. ”Panostamme nuorten palkkaukseen toki myös itse.”

Taloustutkimuksen selvityksen* mukaan valtaosa (91 %) palautusarpajaisiin osallistuneista vastaajista suhtautui palautusarpajaisiin myönteisesti, ja sitä pidetään helppona tapana osallistua hyväntekeväisyyteen.

Lisätietoja:

Marko Aaltio, toimitusjohtaja, Parpa Oy, puh. 0400 473 490, marko.aaltio@parpa.fi

Liisa Partio, viestintäjohtaja, MLL, puh. 040 580 8984, liisa.partio@mll.fi

* Taloustutkimus selvitti vuonna 2012 kuluttajien kokemuksia ja näkemyksiä palautusarpajaisista.