DB Schenker on muuttanut Metsälästä Viinikkalaan

Report this content

DB Schenkerin 57 miljoonan euron investointi työllistää Vantaalla 650 henkilöä. Metsälän maaliikennekeskuksen terminaalit puretaan 2015 loppuun mennessä.

DB Schenkerin pääkaupunkiseudun terminaalitoiminnot ja Suomen pääkonttori ovat muuttaneet Helsingin Metsälästä Vantaan Viinikkalaan. Terminaalitoiminnot ovat päättyneet Metsäläntie 2–4:n maaliikennekeskuksessa lauantaina 27.6.2015. Samassa yhteydessä DB Schenkerin ja Kiitolinjan käytössä olleet neljä terminaalia on suljettu ja niiden purkamista aletaan valmistella.

Uusiin tiloihin Vantaan Viinikkalassa on muuttanut noin 430 toimihenkilöä ja 220 terminaalityöntekijää. Yhteensä alueella toimii päivittäin noin tuhat henkilöä. Tavaraliikenteen kannalta Metsälästä on siirtynyt Viinikkalaan päivittäisestä liikenteestä noin 150 ajoneuvoyhdistelmän lähtöä, 130 jakeluautoa ja 40 pakettiautoa.

Viinikkalan uusi maaliikennekeskus ja pääkonttori ovat olleet yksi DB Schenkerin suurimmista investoinneista kansainvälisellä tasolla. Noin 57 miljoonaa euroa maksanut investointi yhdistää saman katon alle koti- ja ulkomaan maakuljetukset, paketti- ja kotijakelupalvelut sekä lento- ja merikuljetukset. Viinikkalan maaliikennekeskuksen rakennusala on yhteensä 52 000 neliömetriä, josta terminaalitilaa on 32 000 neliömetriä. Pakettikuljetusten lajittelussa käytetään lajittelulinjastoja, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on yksi DB Schenkerin suurimmista. Linjastolla lajitellaan noin 35 000 – 40 000 lähetystä päivässä. Kaiken kaikkiaan terminaalitoiminnoissa hyödynnetään sähköisen asioinnin mahdollisuuksia ja tuotetaan asiakkaille ajantasaista lähetystietoa muun muassa lähetysten viivakoodiskannausten myötä.

Uusien tilojen rakentamisessa DB Schenker on noudattanut kestävän kehityksen mukaista toimintamallia, mikä näkyy useissa ekologisissa ratkaisuissa. Energiantuotannossa käytetään aurinkoenergiaa, jota saadaan terminaalin katolla sijaitsevasta aurinkovoimalasta. Nimellisteholtaan 200 kilowatin järjestelmä tuottaa vuodessa noin 170 megawattituntia yhteensä 786 aurinkopaneelin voimin. Piha-alue on asfaltoitu ympäristöä säästävällä ekoasfaltilla, jonka valmistusmenetelmä on vähentänyt hiilidioksidipäästöjä 25–30 prosenttia perinteiseen valmistustapaan verrattuna. Muita ympäristöratkaisuja ovat muun muassa terminaalin puurunko, automaattisesti avautuvat lastausovet, automaattinen ledivalaistus ja vedettömät urinaalit. Rakentamisen ympäristövaikutusta arvioidaan kansainvälisen BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisesti. Se määrittelee muun muassa energian, materiaalien ja resurssien käyttöä sekä jätteidenkäsittelyä. Arvosanatavoitteet ovat kunnianhimoiset: terminaalirakennuksen osalta 'hyvä' ja toimistorakennuksen osalta 'erittäin hyvä'.

Lisätietoja antavat

Schenker Oy
toimitusjohtaja Jouni Sopula, puh. 010 520 6778
kiinteistöjohtaja Risto Lehtikangas, puh. 010 520 3100

DB Schenker on Deutsche Bahnin kuljetus- ja logistiikkatoimintoja tarjoava liiketoimintayksikkö. Liikevaihdon ja suorituskyvyn perusteella DB Schenker on maailman toiseksi suurin logistiikkapalveluiden tarjoaja.Suomessa DB Schenker on johtavia kuljetus- ja logistiikkapalveluiden tarjoajia, jonka palveluvalikoimaan kuuluvat maakuljetukset, lento- ja merikuljetukset sekä sopimuslogistiikan palvelut. Maakuljetusten valikoima kattaa paketti- ja kappaletavarakuljetukset sekä täys- ja osakuormakuljetukset. Lisäksi DB Schenker tarjoaa intermodaali- ja erikoiskuljetuksia sekä lämpötilahallittuja kuljetuksia. Kotimaan kuljetuspalveluita tarjotaan Kiitolinja-tuotenimellä.

Avainsanat:

DB Schenker käyttää aurinkoenergiaa mm. trukkien lataamiseen.
DB Schenkerin Viinikkalan terminaali ja pääkonttori työllistävät 650 henkilöä.