DB Schenkerille Vaasaan uusi hiilineutraali terminaali

Report this content

Neljän miljoonan euron investoinnilla 3200 neliömetrin terminaali- ja toimistotilat sekä 1000 neliömetrin halli. Lämmitys maalämmöllä ja sähkö vesivoimalla.

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle (Kuriirintie 3, 65380 Vaasa). Yli neljän miljoonan euron investoinnilla rakennetaan 3200 neliömetriä lämmintä terminaali- ja toimistotilaa sekä 1000 neliömetrin lämmittämätön halli. DB Schenker muuttaa uusiin tiloihin vuoden 2016 loppuun mennessä.

Vaasan terminaali-investointi jatkaa DB Schenkerin voimakasta investointitahtia Suomessa. Viime vuonna valmistui Vantaalle uudet pääkaupunkiseudun terminaalitilat ja pääkonttori. Vuonna 2012 otettiin käyttöön Nurmijärven logistiikkakeskus. Yhteensä näiden investointien arvo on noin 90 miljoonaa euroa. Kaiken kaikkiaan DB Schenkerillä on Suomessa yli 40 kiinteistöä.

"Vaasan talousalue on menestynyt taantumassa erinomaisesti Suomen tasolla ja alueella toimii myös useita merkittäviä asiakasyrityksiämme", sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg. "Konsernimme strategian mukaan panostamme ympäristöarvioihin kuljetus- ja logistiikkatoiminnoissa. Myös kaikissa rakennushankkeissamme huomioimme ekologiset tekijät ja pyrimme käyttämään ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Vantaalle rakensimme yhden Suomen suurimmista aurinkovoimaloista ja tästä Vaasan terminaalista tulee täysin hiilineutraali."

Vaasan terminaalin lämmityksessä käytetään maalämpöä ja käytettävä sähkö tuotetaan vesivoimalla. Energiatehokkuutta parannetaan erilaisin käytännön ratkaisuin kuten ledvalaistuksella, oviautomatiikalla, käyttöveden säästöllä ja teknisillä rakenneratkaisuilla.

DB Schenker työllistää Vaasassa suoraan noin 25 henkilöä sekä yhteistyökumppaneiden kautta jakelu- ja runkoliikenteessä noin 30 henkilöä. Nykyiset toimitilat Vaskiluodon saarella on myyty Havator Oy:lle, jonka vuokralaisena DB Schenker toimii uusien tilojen valmistumiseen saakka. Vuonna 1979 valmistuneissa tiloissa on toimittu aiemmin muun muassa Kiitolinjan, Waskitransin ja P Nyholmin yritysnimillä. Uuden terminaalin rakentaa Vasacon.

Schenker Oy
CEO Göran Åberg, puh. 010 520 2509
Kiinteistöjohtaja Risto Lehtikangas, puh. 010 520 3100

DB Schenker on Deutsche Bahnin kuljetus- ja logistiikkatoimintoja tarjoava liiketoimintayksikkö. Liikevaihdon ja suorituskyvyn perusteella DB Schenker on maailman toiseksi suurin logistiikkapalveluiden tarjoaja.Suomessa DB Schenker on johtavia kuljetus- ja logistiikkapalveluiden tarjoajia, jonka palveluvalikoimaan kuuluvat maakuljetukset, lento- ja merikuljetukset sekä sopimuslogistiikan palvelut. Maakuljetusten valikoima kattaa paketti- ja kappaletavarakuljetukset sekä täys- ja osakuormakuljetukset. Lisäksi DB Schenker tarjoaa intermodaali- ja erikoiskuljetuksia sekä lämpötilahallittuja kuljetuksia. Kotimaan kuljetuspalveluita tarjotaan Kiitolinja-tuotenimellä.

DB Schenkerille Vaasaan uusi hiilineutraali terminaali