TV- ja Internet-viikingit vauhdittamaan Ruotsin viihdevientiä

TV- ja Internet-viikingit vauhdittamaan Ruotsin viihdevientiä Decam luo verkkoon pohjoismaisen pelifoorumin Digitaaliset informaatioväylät hämärtävät TV:n ja Internetin välisen rajan. Ja raivaavat samalla tietä uudelle viihdekonseptille: interaktiivisille TV-, Internet- ja cd-rom-tietokonepeleille. Ensimmäisenä nämä on yhdistänyt viestintäyritys Decam viikinkipelillään Odinin silmä Ruotsin TV:ssä. - Tavoitteenamme on rakentaa verkkoon kansainvälinen viihdefoorumi peleille ja viihteelle. Tarjoamme koko maailman TV-kanaville täydellisen konseptin interaktiivisia pelejä ja palveluja, sanoo Bengt Svensson, Decamin interaktiivisen TV-osaston johtaja. Lauantaina Odinin silmä saa ensi-iltansa myös Suomen TV:ssä. Väkivallaton toimintapeli Odinin silmä on jännittävillä, omintakeisilla viikingeillään ja näyttävällä virtuaalimaailmallaan vetänyt viime syksystä lähtien satoja tuhansia katsojia Ruotsin TV:n "Jupiter"-nuortenohjelmaan. Suorassa lähetyksessä hallitseva suurmestari saa vastaansa edellisen viikon Internet-karsintojen kautta TV-ohjelmaan selviytyneet pelaajat. Norjan TV:n "Etter skoletid" panostaa myös peliin ja 15. tammikuuta saa Odinin silmä ensi-iltansa myös Suomen TV 1:ssä - esittämällä edellisen viikon Internet-koitosten voittajien finaaliottelut. - Olemme erittäin tyytyväisiä ohjelmaan ja uskomme konseptiin kuin vuoreen, sanoo Lillen Berglund, Odinin silmän ohjelmavastaava YLE:ssä. Uskon, että Odinin silmää pelataan tulevaisuudessa entistä useammissa maissa ja voimme järjestää kansainväliset mestaruuskilpailut, jotka nähdään suorana lähetyksenä TV:ssä. Decam, joka mm. kehittää omia TV-formaatteja ja interaktiivisia ohjelmia ja palveluja, odottaa useiden eri maiden TV-kanavien tilaavan Odinin silmän ohjelmistoonsa jo lähitulevaisuudessa. Digitaali-TV yleistyessä ja kilpailun kiristyessä tarvitaan uusia, menestyviä ideoita. - Odinin kotisivujen kävijämäärä on jo yli 60 000. Toivomme, että www.jerkzofodin.com on ensimmäinen askel kohti peleistä kiinnostuneiden TV-katsojien luonnollista kohtauspaikkaa kaikkialla maailmassa, sanoo Bengt Svensson. TV ja Internet sulautuvat nopeasti toisiinsa, mistä America Onlinen ja Time Warnerin fuusio on hyvä esimerkki. Harkittu konsepti Odinin silmä on Decamin ja Ruotsin Television yhteistyöprojekti. Pelillä on uusintaensi-ilta Ruotsin TV:ssä 28. tammikuuta, jolloin siinä esitellään uusia pelijaksoja ja lisää virtuaalimaailmoja. Äskettäin pelistä julkaistu cd-rom -versio sisältää vielä enemmän seikkailuja ja haasteita. Koko tuotanto kuvastaa Decamin kykyä kehittää ainutlaatuisia ideoita ja pakata ne interaktiivisiin yhdistelmiin, jotka saavat menestystä niin TV:ssä, verkossa kuin cd:lläkin. - Växjön kehityskeskuksemme toimii korkeapaineella. Koska TV-ohjelmien tuotanto on yksi vahvuuksistamme ja meillä on paljon kokemusta tietokonepelien tuottamisesta, etsimme pitkään projektia, jossa voisimme yhdistää nämä kaksi osaamisaluetta, sanoo Bengt Svensson. Projektin ansiosta olemme pystyneet luomaan perustan foorumille, joka yhdistää pelaamisen Internetissä, TV:ssä ja cd-romilla. Lisätiedot: Bengt Svensson, johtaja Decam Interactive TV, puh. +46 470 - 294 10 tai Håkan Mattisson, toimitusjohtajan sijainen Decam AB, puh. +46 455 - 229 60 tai Internet-osoitteista www.decam.se (josta tekstin voi hakea) tai www.jerkzofodin.com. Decam AB:n toiminta-aluetta ovat viihde, media ja viestintä. Yritys yhdistää Internet-, mainonta-, elokuva- ja televisioalan huippuosaamista viestintäratkaisujen, tv-formaattien ja tavaramerkkien kehittämistä ja myyntiä varten. Toiminta on jaettu kahteen liiketoimialueeseen, Mainonta & Uudet Mediat ja BigBite. Pääkonttori sijaitsee Karlskronassa ja sivukonttorit Växjössa ja Tukholmassa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00180/bit0002.pdf