Detection Technology Oyj liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2023

Detection Technology Oyj yhtiötiedote 27.4.2023 klo 9.00

DETECTION TECHNOLOGY OYJ:N LIIKETOIMINTAKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2023

Detection Technology Q1 2023: Lääketieteen ja turvallisuusalan sovellusmyynti odotuksien mukainen mutta teollinen pehmeni tilapäisesti

Tammi-maaliskuu 2023 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 12,0 % 22,8 miljoonaan euroon (20,3)
  • Teollisuusratkaisut-liiketoimintayksikön (IBU) liikevaihto laski -3,0 % 3,4 miljoonaan euroon (3,5)
  • Lääketieteellisen liiketoimintayksikön (MBU) liikevaihto kasvoi 14,6 % 12,0 miljoonaan euroon (10,5)
  • Turvallisuus-liiketoimintayksikön (SBU) liikevaihto kasvoi 16,2 % 7,3 miljoonaan euroon (6,3)
  • Liikevoitto oli 1,5 miljoonaa euroa (1,5)
  • Liikevoittoprosentti oli 6,5 % (7,4 %)

TILINTARKASTAMATON (Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen.)

Avainluvut

(EUR 1 000) 1-3/2023 1-3/2022 1-12/2022
Liikevaihto 22 753 20 313 98 580
Liikevaihdon muutos, % 12,0 % 10,9 % 9,8 %
Liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä 1 477 1 506 6 135
Liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä, % 6,5 % 7,4 % 6,2 %
Kertaluontoiset erät 0 0 -335
Liikevoitto 1 477 1 506 5 801
Liikevoittoprosentti, % 6,5 % 7,4 % 5,9 %
Tuotekehityskulut 2 962 3 069 12 549
Tuotekehityskulut, % liikevaihdosta 13,0 % 15,1 % 12,7 %
Liiketoiminnan rahavirta -485 666 -294
Korolliset nettovelat jakson päättyessä -19 572 -28 247 -20 584
Investoinnit 452 201 1 628
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % 7,1 % 17,0 % 7,5 %
Nettovelkaantumisaste, % -28,0 % -40,0 % -28,4 %
Osakekohtainen tulos, euroa 0,06 0,09 0,35
Osakekohtainen tulos (laimennettu), euroa 0,06 0,09 0,35
Osakkeiden lukumäärä jakson päättyessä 14 655 930 14 655 930 14 655 930
Osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä 14 655 930 14 655 930 14 655 930
Osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, laimennettu 14 669 582 14 816 245 14 717 042

Toimitusjohtaja Hannu Martola:

”Ensimmäisellä vuosineljänneksellä sekä lääketieteen että turvallisuusalan sovellusmyynti vastasi odotuksiamme mutta teollinen pehmeni tilapäisesti. Kokonaisliikevaihtomme kasvoi kuitenkin kaksinumeroisesti. Odotettua pienempi kokonaisliikevaihto, myyntimix ja spottiostot painoivat kannattavuutta. Komponenttipula on loppumassa, ja uskomme kysynnän normalisoituvan ja kannattavuuden kohenevan.

Teollisuusmarkkina jatkoi kasvua, vaikka teollisuussovellusmyynti ei vastannutkaan odotuksiamme. Myyntimme jäi ennakoitua pienemmäksi joidenkin avainasiakkaidemme vähentäessä varastojaan. Ensimmäisen vuosineljänneksen toteumaan vaikuttaneet kysyntähäiriöt poistunevat toisella vuosipuoliskolla.

Lääketieteen markkinoilla ei tapahtunut merkittäviä muutoksia. Ilmaisinratkaisuidemme kysyntä kohdistui ensisijaisesti korkeamman vaatimustason tietokonetomografia (CT) -sovelluksiin sekä kehittyvillä että kehittyneillä markkinoilla. Kysyntä olisi mahdollistanut hieman komeammankin kasvun, mutta asiakassaamisten tiukempi hallinta siirsi joitakin toimituksia.

Turvallisuusmarkkinan kysynnän elpyminen jatkui ennakoitua hitaammin ilmailualan sovelluksissa, ja maantieteellisesti kysyntä oli hiljaista etenkin Kiinassa. Kiitos vahvan markkina-asemamme SBU-myyntimme kuitenkin kasvoi markkinan keskimääräistä kasvuvauhtia nopeammin. Kasvu tuli pääasiassa kaupunkiympäristöjen, kuten joukkoliikenteen, ja logistiikka-alan turvallisuussovelluksista erityisesti Amerikoista. Myimme näihin sovelluksiin ilmaisinratkaisuja myös uusille asiakkaille.

Katsauskauden päättymisen jälkeen ilmailualalla on tapahtunut positiivista kehitystä. Transportation Security Administration (TSA), joka vastaa lentokenttien operatiivisesta toiminnasta ja turvajärjestelmien hankinnoista Yhdysvalloissa, julkisti suurimman yksittäisen turvallisuus CT -tilauksen. Tämän perusteella meillä on seuraavat kolme-neljä vuotta hyvät kasvumahdollisuudet turvallisuusmarkkinoilla.

Odotettua pienempi ensimmäisen vuosineljänneksen myynti, myyntimix ja spottiostot heijastuivat kannattavuuskehitykseemme. Odotamme kannattavuuden paranevan loppuvuotta kohti mutta jäävän koko vuodelta jonkin verran alle tavoitetasomme. Toimenpiteemme käyttöpääoman tehokkuuden lisäämiseksi ovat edenneet suunnitellusti.

Maaliskuussa tiedotimme Haobo Imaging -yhtiön ostamisesta ja aikeestamme investoida TFT (thin-film transistor, ohutkalvotransistori) -tasopaneeli-ilmaisimiin. Näillä strategisilla toimilla lähes kaksinkertaistamme kokonaismarkkinamme.

Yritysosto on DT-2025-strategian puuttuva teknologinen pala ja keskeinen pitkän aikavälin kasvumme mahdollistaja. Näkemyksemme mukaan uusi liiketoiminta kasvaa nopeammin kuin nykyinen. Se luo asiakas- ja teknologiasynergiaetuja, eikä yhtiöiden nykyisissä tarjoamissa ole päällekkäisyyksiä. Tuoteportfoliomme tulee kattamaan kaikki digitaaliset röntgenilmaisinteknologiat.

Asiakaspalaute yrityskaupasta on ollut kannustavaa. Erityisen ilahduttavaa on ollut nähdä, miten energisoiva vaikutus uutisella on ollut sekä DT:n että Haobo Imagingin tiimeissä. Olemme käynnistäneet integraation suunnittelun ja odotamme innolla sen aloittamista, kun kauppa on saatu päätökseen virallisesti.

Vaikka markkinatilanteessa on epävarmuutta, odotamme kaksinumeroista liikevaihdon kasvua ja neljännesten parantuvaa kannattavuutta. Suunnitellun Haobo Imaging -yrityskaupan odotetaan tuovan lisämyyntiä toisella vuosipuoliskolla. Odotamme lääketieteen ja turvallisuusalan myynnin kasvavan kaksinumeroisesti ja teollisuusmyynnin kasvavan toisella vuosineljänneksellä. Kokonaisliikevaihto kasvaa kaksinumeroisesti ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2023.”

Liikevaihdon kehitys

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Detection Technologyn röntgenilmaisinratkaisuiden kysyntä jatkui hyvänä lääketieteen ja turvallisuusalan mutta heikkeni tilapäisesti teollisuuden kuvantamissovelluksissa. Yhtiön kokonaisliikevaihto kasvoi 12,0 % (10,9 %) ja oli 22,8 miljoona euroa (20,3).

Teollisuusmarkkina kasvoi, mutta Detection Technologyn teollisuusratkaisumyynti oli ennakoitua heikompaa johtuen avainasiakkaiden korkeista varastotasoista. Ensimmäisen vuosineljänneksen myynti eräille elintarvikealan OEM (original equipment manufacturer) -röntgenlaitevalmistajille jäi keskimääräistä pienemmäksi, koska asiakkaat purkivat komponenttipulan aikana kasvattamiaan varastoja. Tämän seurauksena Teollisuusratkaisut-liiketoimintayksikön (IBU) liikevaihto laski -3,0 % (45,2 %) ja oli 3,4 miljoonaa euroa (3,5). IBU:n osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 15,0 % (17,4 %).

Lääketieteen markkinoiden kasvussa ja kysyntäajureissa ei tapahtunut muutoksia. Detection Technologyn lääketieteen ilmaisinratkaisuiden kysyntä kohdistui ensisijaisesti korkeamman vaatimustason tietokonetomografia (CT) -sovelluksiin sekä kehittyvillä että kehittyneillä markkinoilla. Yhtiön lääketieteellisen liiketoimintayksikön (MBU) liikevaihto kasvoi CT-kysynnän vetämänä 14,6 % (4,5 %) vertailukaudesta ja oli 12,0 miljoonaa euroa (10,5). Kysyntä olisi mahdollistanut neljännesmyynnin hieman voimakkaamman kasvun, mutta asiakassaamisten tiukempi hallinta siirsi joitakin toimituksia. MBU:n osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 52,9 % (51,8 %).

Turvallisuusmarkkinan kysynnän elpyminen jatkui ensimmäisellä vuosineljänneksellä kaikissa sovelluksissa, mutta elpyminen oli ennakoitua hitaampaa ilmailualan sovelluksissa ja etenkin Kiinassa. Tästä huolimatta yhtiön Turvallisuus-liiketoimintayksikön (SBU) liikevaihto kasvoi sen vahvan markkina-aseman ansiosta 16,2 % (7,5 %) edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna ja oli 7,3 miljoonaa euroa (6,3). Myynnin kasvu tuli pääasiassa kaupunkiympäristöjen ja logistiikka-alan turvallisuussovelluksista. SBU:n osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 32,0 % (30,9 %).

Aasian ja Tyynenmeren maat (APAC) olivat maantieteellisesti yhtiön suurin markkina-alue ensimmäisellä vuosineljänneksellä 68,5 % (71,1 %) osuudellaan. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) osuus oli 20,5 % (23,3 %) ja Amerikoiden 11,0 % (5,6 %). Detection Technologyn viiden suurimman asiakkaan osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta laski ja oli 51,6 % (58,2 %).

Strategian toteuttaminen

Maaliskuun 15. päivänä Detection Technology tiedotti aikeistaan ostaa röntgentasopaneeli-ilmaisintoimittaja Shanghai Haobo Imaging Technology Co., Ltd ja investoida TFT (thin-film transistor, ohutkalvotransistori) -teknologiaan kaksinkertaistaakseen kokonaismarkkinansa. Yrityskaupan myötä Detection Technology pääsee TFT-tasopaneeli-ilmaisinmarkkinasegmenttiin, jonka arvioidaan edustavan yli 40 prosenttia yhteensä 3,1 miljardin euron digitaalisten röntgenilmaisimien kokonaismarkkinasta vuoteen 2025 mennessä. TFT-tasopaneeli-ilmaisimien pääsovellus on lääketieteen röntgenkuvaus, ja kysyntä kasvaa myös teollisuudessa ja eläinlääketieteessä.

Vuonna 2018 perustetulla Haobo Imagingilla on vakaat tuotealustat ja vahva osaaminen staattisissa ja dynaamisissa TFT-tasopaneeli-ilmaisimissa, jotka perustuvat a-Si (amorfinen pii) ja IGZO (indium gallium sinkkioksidi) -teknologioihin. Sen ratkaisut sisältävät sekä laitteistoja että ohjelmistoja. Yhtiöllä on vakiintunut asiakaskunta, ja se työllistää noin 40 osaajaa Shanghaissa Kiinassa.

Ensimmäisessä vaiheessa Detection Technology ostaa noin 12,5 miljoonan euron kauppahinnalla 90 % Haobo Imagingin osakkeista sen perustajilta ja pääomistajalta, joka on Haozhi Capitalin konserniyhtiö Guangzhou Haozhi Imaging Technology Ltd. Haobo Imagingin perustajat ja johto jatkavat omistajina 10 prosentin osuudella. Detection Technologyn on tarkoitus hankkia loput osakkeet tulevaisuudessa tietyin ehdoin.

Hankittavan liiketoiminnan kokonaisliikevaihto tilikaudella 1.1.–31.12.2022 oli 3,0 miljoonaa euroa (3,0), ja liikevoittoprosentti 5,2 % (2,3 %). Haobo Imagingin taseen loppusumma vuoden 2022 lopussa oli 2,7 miljoonaa euroa, ja omia pääomia sillä oli 1,4 miljoona euroa. Mahdollisia tavanomaisia käyttöpääomaeriä lukuun ottamatta yrityskaupassa ei siirry olennaisia velkoja.

Ostettavan liiketoiminnan arvioidaan olevan tulospositiivinen vuonna 2025. Kauppa rahoitetaan olemassa olevilla käteisvaroilla ja uudella pitkäaikaisella lainalla. Lisäksi Detection Technology on sopinut olemassa olevan luottolimiitin korottamisesta. Kauppa saadaan päätökseen arviolta kesäkuun 2023 loppuun mennessä. Lopullinen kauppahinta määräytyy päätöshetkellä.

Kaupan myötä Detection Technologyn tarjonta kattaa kaikki digitaaliset röntgenilmaisinteknologiat, ja sillä on laajaa tasopaneeli-ilmaisinosaamista sekä Suomessa että Kiinassa teknologiansiirron jälkeen. Detection Technology näkee, että yritysosto mahdollistaa sen kasvutavoitteiden saavuttamisen ja pitkän aikavälin menestyksen. Tämä strateginen hankinta luo asiakas- ja teknologiasynergiaetuja, eikä yhtiöiden nykyisissä tarjoamissa ole päällekkäisyyksiä.

Detection Technology aikoo investoida uusien TFT-tasopaneeli-ilmaisinratkaisujen kehittämiseen ja esittelyyn nykyisille ja uusille asiakkaille. Tämä vaikuttaa yhtiön suhteelliseen kannattavuuteen seuraavan kolmen vuoden aikana.

Detection Technology on saanut komponenttipulan seurauksena käynnistetyt tuotemuutokset päätökseen, ja ne ovat kohentaneet yhtiön toimituskykyä ja -varmuutta kaikissa sen liiketoiminnoissa neljänneltä vuosineljännekseltä 2022 alkaen. Vuoden 2022 alussa käynnistetty tuotemuutosprojekti kattoi yhtiön koko tuoteportfolion.

Liiketoimintanäkymät

Detection Technologyn näkemyksen mukaan kysyntä jatkuu vahvana lääketieteen ja hyvänä turvallisuussovelluksissa. Sen sijaan teollisuussovelluksissa kysyntä on tilapäisesti heikentynyt. Yhtiö odottaa kokonaisliikevaihdon kasvavan kaksinumeroisesti toisella vuosineljänneksellä ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2023.

Ukrainan sodan välilliset vaikutukset, inflaatio, energiakriisi, Yhdysvaltojen ja Kiinan suhteet, geopoliittinen tilanne ja yhtiön joidenkin asiakkaiden korkeat varastot luovat kuitenkin epävarmuutta.

Detection Technology pyrkii kasvattamaan myyntiään keskipitkällä aikavälillä vähintään 10 prosenttia vuodessa ja saavuttamaan 15 prosentin liikevoittomarginaalin.

Puolivuosikatsaus 2023

Detection Technology julkaisee puolivuosikatsauksen elokuun 3. päivänä 2023.

Espoo 26.4.2023

Toimitusjohtaja Hannu Martola on tavoitettavissa haastatteluja ja lisätietoja varten julkaisupäivänä kello 9-11.

Detection Technology on globaali röntgenilmaisimien ratkaisu- ja palvelutoimittaja lääketieteen, turvallisuusalan ja teollisuuden sovelluksiin. Yhtiön ratkaisut ulottuvat sensorikomponenteista optimoituihin ilmaisinjärjestelmiin, joissa on mikropiirejä, elektroniikkaa, mekaniikkaa, ohjelmistoja ja algoritmeja. Sillä on toimipisteitä Suomessa, Kiinassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle kaupankäyntitunnuksella DETEC.