Detection Technology Oyj liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2024

DETECTION TECHNOLOGY OYJ:N LIIKETOIMINTAKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2024

Detection Technology Q1 2024: Turvallisuusmyynti vahvaa, tulos koheni

Tammi-maaliskuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto laski -0,2 % 22,7 miljoonaan euroon (22,8)
  • Teollisuusratkaisut-liiketoimintayksikön (IBU) liikevaihto kasvoi 5,3 % 3,6 miljoonaan euroon (3,4)
  • Lääketieteellisen liiketoimintayksikön (MBU) liikevaihto laski -20,9 % 9,5 miljoonaan euroon (12,0)
  • Turvallisuus-liiketoimintayksikön (SBU) liikevaihto kasvoi 31,5 % 9,6 miljoonaan euroon (7,3)
  • Liiketulos (EBITA) oli 2,3 miljoonaa euroa (1,5)
  • Liiketulosprosentti oli 10,0 % (6,5 %)

TILINTARKASTAMATON (Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen.)

Toimitusjohtaja Hannu Martola:

”Ensimmäinen vuosineljännes vastasi odotuksiamme. Kokonaisliikevaihtomme oli vertailukauden tasolla, ja tulos koheni. Turvallisuusmyyntimme oli erityisen vahvaa, kun taas teollisuussovellusten myynti oli odotuksiamme vaatimattomampaa. Lääketieteen myynti oli kuitenkin heikkoa. Markkinaosuutemme säilyi suurin piirtein ennallaan.

Teollisuusmarkkina elpyi katsauskauden loppua kohti, ja erityisesti elintarvikealan kysyntä osoitti piristymisen merkkejä. Toisaalta kyseisen segmentin myynti kehittyi asiakasvarastojen takia ennakoitua heikommin, minkä seurauksena teollisuussovellusmyyntimme kasvu jäi tavoitteesta. Toteumaa kompensoi TFT (thin-film transistor, ohutkalvotransistori) -tasopaneeli-ilmaisimien hyvä myynti. Teollisuusratkaisumyyntimme kääntynee voimakkaamman kasvun uralle elintarviketeollisuuden kysynnän kohentumisen ja TFT-tuoteportfolion ansiosta toisella vuosineljänneksellä.

Kiinan hallituksen toimenpiteet terveydenhuoltoalan uudistamiseksi ja siihen liittyvä lopputoimijoihin kohdistuva antikorruptiokampanja, koventunut hintakilpailu sekä lääketieteen markkinoiden globaali epävarmuus leikkasivat lääketieteen myyntiämme odotuksiamme enemmän. Odotamme lääketieteen sovellusten kysynnän jatkuvan vaimeana vielä toisellakin vuosipuoliskolla ja käännettä kolmannen vuosineljänneksen alusta.

Turvallisuussovellusmyyntimme kasvoi merkittävästi Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla etenkin Euroopassa ja Intiassa. Ilmailualan tietokonetomografia (CT) oli merkittävin sovelluskohtainen kasvuajuri. Ilmailualan lisäksi koko globaalin turvallisuusmarkkinan odotetaan kasvavan tänä vuonna aikaisemmin arvioitua nopeammin. Ennakoimme vuotuisen markkinakasvun olevan noin 8 prosenttia keskipitkällä aikavälillä.

Ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksemme koheni vertailukaudesta, ja kassavirta kääntyi positiiviseksi. Otamme tänä vuonna määrätietoisesti edistysaskelia kohti 15 prosentin liiketulostavoitettamme (EBITA). Parantunut tuottavuus, myyntimix ja myynnin kasvu vahvistavat edelleen tulostamme.

Päätimme katsauskaudella laajentaa toimintaamme Intiaan ja palkkasimme johtajan kehittämään liiketoimintaamme Intiassa. Intia on tekemässä merkittäviä infrastruktuuri-investointeja terveydenhuoltoon, liikenteeseen ja valmistavaan teollisuuteen, ja haluamme olla siellä mukana edistämässä näitä hankkeita.

Katsauskauden muihin merkittäviin tapahtumiin kuului uuden Oulun toimipisteemme avaaminen. Saimme projektin maaliin tavoitteidemme mukaisesti, ja tuotanto on jo aloitettu. Kasvatamme tuotantokapasiteettia EU-alkuperätarjoamalle asteittain.

Näkemyksemme mukaan Kiinan terveydenhuoltoalan reformi ja siihen liittyvä antikorruptiokampanja jatkuvat, ja lääketieteen toisen vuosineljänneksen globaali markkina sekä meidän myyntimme laskevat. Kasvu jatkuu muilla päämarkkinoillamme, ja sekä turvallisuus- että teollisuussovellusmyyntimme kasvavat kaksinumeroisesti toisella vuosineljänneksellä. Odotamme kokonaisliikevaihtomme olevan vertailukauden tasolla toisella vuosineljänneksellä ja kääntyvän kasvuun kolmannella loppuvuodeksi.”

Avainluvut

(EUR 1 000) 1-3/2024 1-3/2023 1-12/2023
Liikevaihto 22 706 22 753 103 794
Liikevaihdon muutos, % -0,2 % 12,0 % 5,3 %
Liiketulos (EBITA) ilman kertaluonteisia eriä 2 263 1 477 9 656
Liiketulos (EBITA) ilman kertaluonteisia eriä, % 10,0 % 6,5 % 9,3 %
Kertaluonteiset erät 0 0 -873
Liiketulos (EBITA) 2 263 1 477 8 784
Liiketulosprosentti, % 10,0 % 6,5 % 8,5 %
Tuotekehityskulut 2 512 2 962 11 702
Tuotekehityskulut, % liikevaihdosta 11,1 % 13,0 % 11,3 %
Liiketoiminnan rahavirta 2 980 -485 9 672
Korolliset nettovelat jakson päättyessä -14 508 -19 572 -12 665
Investoinnit 1 132 452 14 426
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % 11,2 % 7,1 % 9,9 %
Nettovelkaantumisaste, % -20,3 % -28,0 % -17,4 %
Osakekohtainen tulos, euroa 0,11 0,06 0,38
Osakekohtainen tulos (laimennettu), euroa 0,11 0,06 0,38
Osakkeiden lukumäärä jakson päättyessä 14 655 930 14 655 930 14 655 930
Osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä 14 655 930 14 655 930 14 655 930
Osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, laimennettu 14 655 930 14 669 582 14 660 912

Liikevaihdon kehitys

Detection Technology ennakoi kokonaisliikevaihdon olevan vertailukauden tasolla ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja toteuma vastasi arviota. Lääketieteen myynti laski merkittävästi, mutta turvallisuussovellusten myynti kasvoi voimakkaasti, ja myös teollisuussovellusmyynti kasvoi. Kasvu muissa liiketoiminnoissa ei kuitenkaan ollut riittävä yhtiön kasvuun. Yhtiön kokonaisliikevaihto laski -0,2 % (12,0 %) vertailukaudesta ja oli 22,7 miljoona euroa (22,8).

Edellisellä katsauskaudella alkanut teollisuusmarkkinan elpyminen jatkui, ja NDT-testaussovellukset (nondestructive testing eli rakennetta rikkomaton aineenkoetus) olivat merkittävä kasvuajuri. Elintarvikealan sovelluksien kysynnän piristymisestä oli myös merkkejä, vaikka kyseisen segmentin myynti oli asiakasvarastojen takia ennakoitua heikompaa. Tämän seurauksena Detection Technologyn teollisuusratkaisumyynti kasvoi mutta odotuksia vähemmän. Teollisuusratkaisut-liiketoimintayksikön (IBU) liikevaihto kasvoi 5,3 % (-3,0 %) ja oli 3,6 miljoonaa euroa (3,4) ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Liikevaihdon kasvu tuli pääasiassa Aasian TFT-tasopaneeli-ilmaisinmyynnistä. IBU:n osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 15,9 % (15,0 %).

Kiinan hallituksen toimenpiteet terveydenhuoltoalan uudistamiseksi ja siihen liittyvä lopputoimijoihin kohdistuva antikorruptiokampanja jatkuivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mikä viivästytti hankintaprosesseja edelleen. Toisaalta kysyntädynamiikkaa sekoittivat myös koventunut hintakilpailu ja globaalin markkinan epävarmuus. Tämän seurauksena Lääketieteellisen liiketoimintayksikön (MBU) liikevaihto laski -20,9 % (14,6 %) ja oli 9,5 miljoonaa euroa (12,0) ensimmäisellä vuosineljänneksellä. MBU:n osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 42,0 % (52,9 %).

Turvallisuus-liiketoimintayksikön (SBU) liikevaihto kasvoi 31,5 % (16,2 %) edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna ja oli 9,6 miljoonaa euroa (7,3) ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Turvallisuussovelluksien kysyntä voimistui Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla etenkin Euroopassa ja Intiassa. Sovelluskohtaisesti merkittävin myynnin kasvuajuri olivat ilmailualan CT-sovellukset, mutta kysyntä oli hyvää myös viivaskannaussovelluksissa. SBU:n osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 42,2 % (32,0 %).

Aasian ja Tyynenmeren maat (APAC) olivat maantieteellisesti yhtiön suurin markkina-alue ensimmäisellä vuosineljänneksellä 72,0 % (68,5 %) osuudellaan. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) osuus oli 24,0 % (20,5 %)  ja Amerikoiden 4,0 % (11,0 %). Amerikoiden osuus laski kertaluonteisten syiden takia alle kymmenen prosentin. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Detection Technologyn viiden suurimman asiakkaan osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta oli 53,2 % (51,6 %).

Strategian toteuttaminen

Katsauskaudella Detection Technology teki strategisesti merkittävän päätöksen laajentaa toimintaansa Intiaan. Yhtiö on palkannut paikallisen johtajan kehittämään sen liiketoimintaa Intiassa kokonaisvaltaisesti.

Maailman talouksista Intian odotetaan olevan yksi nopeimmin kasvavista seuraavina vuosina. Intia on tekemässä merkittäviä infrastruktuuri-investointeja terveydenhuoltoon, liikenteeseen ja valmistavaan teollisuuteen, jotta talouskasvu mahdollistuu. Intian valtion suunnitelmien mukaan Intiassa esimerkiksi rakennetaan yli sata lentokenttää lähivuosina.

Detection Technology sai Oulun toimitilahankeen päätökseen tavoiteaikataulussa ja -budjettissa. Sekä muutto että tuotannon aloitus uudessa toimipisteessä tapahtuivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tuotantokapasiteettia nostetaan Oulussa kysynnän mukaan. Yhtiöllä on valmius tehdä 10 prosenttia myynnistä Oulussa vuoden loppuun mennessä. Yhtiö laajentaa tuotantoaan Oulussa, jotta se voi tarjota laajemman valikoiman EU-alkuperätuotteita ja minimoida riskejä.

Katsauskaudella yhtiö on jatkanut TFT-tasopaneeli-ilmaisinratkaisujen kehittämistä ja myyntityötä lääketieteen ja teollisuuden röntgenkuvantamismarkkinoilla. Yhtiön näkemyksen mukaan uusi liiketoiminta kasvaa sen perinteistä liiketoimintaa nopeammin.

Liiketoimintanäkymät

Detection Technology odottaa kokonaisliikevaihdon olevan vertailukauden tasolla toisella vuosineljänneksellä ja kääntyvän kasvuun kolmannella vuosineljänneksellä 2024.

Geopoliittinen tilanne, Yhdysvaltojen ja Kiinan suhteet, maailmantalous, inflaatio, Kiinan terveydenhuollon uudistamistoimet, hintakilpailu etenkin Kiinassa, Ukrainan sodan välilliset vaikutukset ja Lähi-Idän tapahtumat luovat kuitenkin epävarmuutta.

Detection Technology pyrkii kasvattamaan myyntiään keskipitkällä aikavälillä vähintään 10 prosenttia vuodessa ja saavuttamaan 15 prosentin liiketulosmarginaalin (EBITA).

Puolivuosikatsaus 2024

Detection Technology julkaisee puolivuosikatsauksen elokuun 6. päivänä 2024.

Espoo 24.4.2024

Hallitus, Detection Technology Oyj

Toimitusjohtaja Hannu Martola on tavoitettavissa haastatteluja ja lisätietoja varten julkaisupäivänä kello 9-11.

Nordea toimii yhtiön Nasdaq First North GM -sääntöjen mukaisena hyväksyttynä neuvonantajana, +358 9 5300 6774

Detection Technology on globaali röntgenilmaisimien ratkaisu- ja palvelutoimittaja lääketieteen, turvallisuusalan ja teollisuuden sovelluksiin. Yhtiön ratkaisut ulottuvat sensorikomponenteista optimoituihin ilmaisinjärjestelmiin, joissa on mikropiirejä, elektroniikkaa, mekaniikkaa, ohjelmistoja ja algoritmeja. Sillä on toimipisteitä Suomessa, Kiinassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle kaupankäyntitunnuksella DETEC.