Detection Technology Oyj puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024

DETECTION TECHNOLOGY OYJ:N PUOLIVUOSIKATSAUS TAMMI-KESÄKUU 2024

Detection Technology Q2 2024: Vahva tulos, ennätyksellinen teollisuusmyynti

Huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 3,5 % 26,1 miljoonaan euroon (25,2)
  • Teollisuusratkaisut-liiketoimintayksikön (IBU) liikevaihto kasvoi 42,6 % 5,3 miljoonaan euroon (3,7)
  • Lääketieteellisen liiketoimintayksikön (MBU) liikevaihto laski -25,3 % 9,3 miljoonaan euroon (12,4)
  • Turvallisuus-liiketoimintayksikön (SBU) liikevaihto kasvoi 26,7 % 11,5 miljoonaan euroon (9,1)
  • Liiketulos (EBITA) oli 3,3 miljoonaa euroa (1,4)
  • Liiketulosprosentti (EBITA-%) oli 12,7 % (5,4 %)

Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 1,7 % 48,8 miljoonaan euroon (48,0)
  • IBU:n liikevaihto kasvoi 24,8 % 8,9 miljoonaan euroon (7,2)
  • MBU:n liikevaihto laski -23,1 % 18,8 miljoonaan euroon (24,5)
  • SBU:n liikevaihto kasvoi 28,8 % 21,1 miljoonaan euroon (16,3)
  • Liiketulos (EBITA) oli 5,6 miljoonaa euroa (2,8)
  • Liiketulosprosentti (EBITA-%) oli 11,4 % (5,9 %)

TILINTARKASTAMATON (Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen.)

Toimitusjohtaja Hannu Martola:

”Toisen vuosineljänneksen tuloksemme vahvistui sekä vertailujaksoon että edeltävään vuosineljännekseen verrattuna. Kokonaisliikevaihtomme oli hieman odotettua parempi vahvan turvallisuus- ja ennätyksellisen teollisuusmyynnin ansiosta. Lääketieteen myynti oli odotetusti heikkoa, mutta markkinasignaalit olivat rohkaisevia.

Teollisuusmarkkinan positiivinen vire jatkui, ja teollisuusratkaisumyyntimme kääntyi voimakkaan kasvun uralle neljännestoteuman ollessa ennätyksellinen. Käänteen mahdollistivat TFT (thin-film transistor, ohutkalvotransistori) -tasopaneeli-ilmaisimien ennakoitua parempi kysyntä Aasiassa sekä perinteisen liiketoimintamme kasvu. Kysyntä koheni kaikissa pääsovelluksissa mukaan lukien elintarvikeala. Odotamme kasvun jatkuvan myös kolmannella vuosineljänneksellä.

Lääketieteen kysyntä oli erityisen huonoa, ja myyntimme jäi odotetusti vaisuksi. Samat tekijät sekä etenkin Kiinan valtion toimenpiteet terveydenhuoltoalan uudistamiseksi ja siihen liittyvä lopputoimijoihin kohdistuva antikorruptiokampanja leikkasivat myyntiä edeltävän vuosineljänneksen tavoin. Ilahduttavia ovat kuitenkin olleet markkinoilta tulevat heikot positiiviset signaalit antikorruptiokampanjan hiipumisesta loppuvuotta kohti. Asiakastilaukset ja myyntinäkymät ovat parantuneet, ja odotammekin lääketieteen myynnin kasvua kolmannelta vuosineljännekseltä alkaen.

Turvallisuussovellusmyyntimme voimakas kasvu jatkui. Etenkin ilmailualan tietokonetomografia (CT) -myynti veti länsimarkkinoilla, mutta kysyntä oli hyvää myös viivaskannaussovelluksissa. Näkemyksemme globaalin turvallisuusmarkkinan kasvun kiihtymisestä vahvistui. Olemme hyvissä asemissa vastaamaan kasvavaan kysyntään etenkin CT-segmentissä ja odotamme turvallisuusratkaisumyyntimme kasvun jatkuvan.

Toisen vuosineljänneksen tuloksemme koheni sekä vertailukaudelta että edeltävältä neljännekseltä. Hyvän tuloskehityksen takana olivat parantunut tuottavuus, myyntimix ja edellistä neljännestä parempi myynti. Hyvä tulos ja vahva rahavirta mahdollistivat Haobo Imaging -yritysostoon otetun pitkäaikaisen lainan ennenaikaisen takaisinmaksun. Olemme luottavaisia, että pääsemme tänä vuonna lähelle keskipitkän aikavälin 15 prosentin kannattavuustavoitettamme.

Olemme edenneet Intian liiketoiminnan kehittämisessä ja perustaneet New Delhin alueelle tytäryhtiön. Tavoitteenamme on luoda paikallinen palvelu- ja valmistusyksikkö Intian kasvaville markkinoille. Intian valtio on julkistanut merkittäviä investointeja infrastruktuuriin, ja haluamme olla mukana edistämässä näitä hankkeita.

Ensimmäiset EU-alkuperätuotteet toimitettiin katsauskaudella uudesta Oulun toimipisteestämme, ja modulaarinen tuotantomme mahdollistaa tuotantokapasiteetin nostamisen joustavasti. Tämä on parantanut asiakaskokemusta, kilpailukykyämme ja riskienhallintaa. Vuoden lopussa lähes 10 prosenttia myymistämme tuotteista valmistetaan Suomessa.

Kiinan terveydenhuoltoalan reformin ja siihen liittyvän antikorruptiokampanjan liiketoimintaan negatiivisesti vaikuttaneiden tekijöiden arvioidaan hellittävän vähitellen loppuvuodesta, ja odotamme lääketieteen kolmannen vuosineljänneksen myyntimme kasvavan. Vahva kasvu jatkuu muilla päämarkkinoillamme, ja sekä turvallisuus- että teollisuussovellusmyyntimme kasvavat kaksinumeroisesti kolmannella vuosineljänneksellä. Odotamme kokonaisliikevaihtomme kasvavan kaksinumeroisesti kolmannella vuosineljänneksellä ja toisella vuosipuoliskolla.”

Avainluvut

(EUR 1 000) 4-6/2024 4-6/2023 1-6/2024 1-6/2023 1-12/2023
Liikevaihto 26 093 25 219 48 799 47 972 103 794
Liikevaihdon muutos, % 3,5 % 10,8 % 1,7 % 11,4 % 5,3 %
Liiketulos (EBITA) ilman kertaluonteisia eriä 3 306 1 351 5 570 2 827 9 656
Liiketulos (EBITA) ilman kertaluonteisia eriä, % 12,7 % 5,4 % 11,4 % 5,9 % 9,3 %
Kertaluonteiset erät 0 0 0 0 -873
Liiketulos (EBITA) 3 306 1 351 5 570 2 827 8 784
Liiketulosprosentti, % 12,7 % 5,4 % 11,4 % 5,9 % 8,5 %
Tuotekehityskulut 3 049 3 079 5 560 6 041 11 702
Tuotekehityskulut, % liikevaihdosta 11,7 % 12,2 % 11,4 % 12,6 % 11,3 %
Liiketoiminnan rahavirta 3 911 2 426 6 827 1 941 9 672
Korolliset nettovelat jakson päättyessä -14 744 -18 530 -14 744 -18 530 -12 665
Investoinnit 352 376 1 485 828 14 426
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % 13,9 % 6,5 % 13,9 % 6,5 % 9,9 %
Nettovelkaantumisaste, % -19,9 % -27,2 % -19,9 % -27,2 % -17,4 %
Osakekohtainen tulos, euroa 0,15 0,03 0,26 0,09 0,38
Osakekohtainen tulos (laimennettu), euroa 0,15 0,03 0,26 0,09 0,38
Osakkeiden lukumäärä jakson päättyessä 14 655 930 14 655 930 14 655 930 14 655 930 14 655 930
Osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä 14 655 930 14 655 930 14 655 930 14 655 930 14 655 930
Osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, laimennettu 14 661 754 14 662 206 14 658 842 14 665 894 14 660 912

Liiketoimintanäkymät

Detection Technology odottaa kokonaisliikevaihdon kasvavan kaksinumeroisesti kolmannella vuosineljänneksellä ja toisella vuosipuoliskolla.

Geopoliittinen tilanne, Yhdysvaltojen ja Kiinan suhteet, maailmantalous, Kiinan terveydenhuollon uudistamistoimet, hintakilpailu etenkin Kiinassa, Ukrainan sodan välilliset vaikutukset ja Lähi-idän tapahtumat luovat kuitenkin epävarmuutta.

Detection Technology pyrkii kasvattamaan myyntiään keskipitkällä aikavälillä vähintään 10 prosenttia vuodessa ja saavuttamaan 15 prosentin liiketulosmarginaalin (EBITA).

Q2 2024 webcast

Detection Technologyn toimitusjohtaja Hannu Martola esittelee toisen vuosineljänneksen ja tammi-kesäkuun 2024 tuloskehitystä ja tapahtumia analyytikoille, sijoittajille ja median edustajille webcast-lähetyksessä. Englanninkielinen, suora verkkolähetys alkaa 6.8.2024 kello 13.00.

Linkki lähetykseen on saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://www.deetee.com/reports-and-presentations/webcasts/. Lähetyksen tallenne on katsottavissa myöhemmin samassa paikassa.

Tämä tiedote on lyhennelmä Detection Technologyn puolivuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2024. Raportti kokonaisuudessaan löytyy tämän tiedotteen liitteenä ja yhtiön verkkosivuilta.

Hallitus, Detection Technology Oyj

Toimitusjohtaja Hannu Martola on tavoitettavissa haastatteluja ja lisätietoja varten julkaisupäivänä kello 9-11.

Nordea toimii yhtiön Nasdaq First North GM -sääntöjen mukaisena hyväksyttynä neuvonantajana, +358 9 5300 6774

Detection Technology on globaali röntgenilmaisimien ratkaisu- ja palvelutoimittaja lääketieteen, turvallisuusalan ja teollisuuden sovelluksiin. Yhtiön ratkaisut ulottuvat sensorikomponenteista optimoituihin ilmaisinjärjestelmiin, joissa on mikropiirejä, elektroniikkaa, mekaniikkaa, ohjelmistoja ja algoritmeja. Sillä on toimipisteitä Suomessa, Intiassa, Kiinassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle kaupankäyntitunnuksella DETEC.