• DHL/

DHL Express ennustaa globaalin verkkokaupan rikkovan ennätyksiä loppuvuonna

Kansainvälisten pikakuljetusten asiantuntija DHL Express odottaa ennätysmäistä loppuvuoden sesonkia kansainvälisessä verkkokaupassa.  Globalisaatio ja digitalisaatio nostavat verkosta ostamisen ja toimitukset ympäri maailmaa uusiin ennätyksiin, samalla kun koronapandemia osaltaan kiihdyttää verkkokaupan suosiota.

Kansainväliset verkko-ostokset ovat lisääntyneet viime vuosien aikana jatkuvasti sitä mukaa kuin tarjonta on kasvanut ja tilaaminen helpottunut. Markkinapaikkana on kirjaimellisesti koko maailma. Uuden sysäyksen ostokäyttäytymisen muutokselle antoi koronapandemia, joka sai kuluttajat siirtymään verkkoon ennätysvauhtia. Todellisen ostoryntäyksen saanevat aikaan marraskuun lopun Black Friday ja Cyber Monday sekä tietenkin joulu. DHL Express odottaa maailmanlaajuisen verkostonsa volyymien kasvavan loppuvuoden sesongin aikana yli 50 % verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

DHL Expressissä tilanteeseen on valmistauduttu huolella: uusia työntekijöitä on palkattu globaalisti yli 10 000, ja DHL Express kasvattaa jatkuvasti toimintakapasiteettiaan mittavilla investoinneilla verkostoonsa, kuten terminaaliensa kehittämiseen, uusiin lentokoneisiin sekä huipputeknologiaan.

Verkkokaupan kuljetustarpeet sekä pandemiaan liittyvät suojavarusteiden ja lääkinnällisten tarvikkeiden kuljetukset kasvattavat lentokuljettamisen kysyntää. Tilanne on haasteellinen, koska lentomatkustus on vähentynyt radikaalisti ja matkustajakoneiden rahtitila - joka normaalisti edustaa yli kahta kolmannesta globaalista lentorahtikapasiteetista - on siten edelleen pääosin pois markkinoilta. DHL Express on ottanut tänä vuonna käyttöön neljä uutta laajarunkoista Boeing 777 -rahtikonetta, ja marraskuun aikana on tulossa vielä kaksi lisää. Uusien koneiden avulla DHL Express pystyy lisäämään mannertenvälisiä lentojaan vuositasolla yli 3000:lla lennolla.

Suomessa varauduttu sesonkiin jakelua tehostamalla

Suomessa DHL Express on varautunut vuoden kiireisimpään aikaan rekrytoimalla lisää kuriireja sekä aloittamalla pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen talousalueella kuluttajille suunnatut lauantaijakelut.

”Suosittelemme verkkokauppaostosten tekijöille rekisteröitymistä DHL Expressin On Demand Delivery -palveluun, jonka kautta voi helposti valita itselleen mieluisimman toimitustavan”, DHL Express (Finland) Oy:n toimitusjohtaja Oktay Nuri vinkkaa.

Verkkokauppiaille DHL Express suosittelee huolellista valmistautumista sesonkien kävijäpiikkeihin, jotta paketit saadaan varastosta nopeasti matkaan. Tiedot viimeisistä tilauspäivistä eri toimitusvaihtoehdoilla kannattaa viestiä verkkosivuilla selkeästi. ”Eri toimitusvaihtoehtoja tarjoamalla voi varmistaa, että kauppa käy mahdollisimman pitkään. Pikakuljetus antaa mahdollisuuden jatkaa myyntiä aina jouluviikolle saakka, ja asiakkaat ehtivät saada tilauksensa vielä ennen joulua”, Nuri muistuttaa. ”Vientitullausasiakirjojen lähettäminen sähköisen huolintapalvelumme kautta nopeuttaa käsittelyä, eikä asiakirjoja tarvitse silloin enää tulostaa ja liittää lähetysten mukaan.”

Oktay Nuri, toimitusjohtaja, DHL Express (Finland) Oy

puh. 040 500 1617, sähköposti oktay.nuri@dhl.com

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaiset ja kansainväliset pakettikuljetukset, verkkokaupan logistiikkaratkaisut, kansainväliset pika-, maantie-, lento- ja merirahtikuljetukset sekä toimialakohtaiset toimitusketjuratkaisut. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 380.000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat. Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, lääketieteen ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen.

DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli yli 63 miljardia euroa. Konsernin positiivinen vaikutus maailmassa perustuu kestäviin liiketoimintakäytäntöihin sekä yhteiskunta- ja ympäristövastuuseen sitoutumiseen. Deutsche Post DHL Groupin tavoitteena on vähentää logistiikkatoimintojensa päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä.