DHL kutsuu jälleen osallistumaan innovaatiokilpailuun

• Opiskelija, startup, visionääri, keksijä: ideoi liikkuva keräilyrobotti tai jakamistalouden periaatteita hyödyntävä logistiikkaratkaisu

• Voittajat pääsevät yhdessä DHL:n kanssa kehittämään ideaansa esiteltäväksi DHL:n innovaatiokeskuksissa

• Palkintoina yhteensä 20.000 euroa

DHL on käynnistänyt järjestyksessä toisen innovaatiokilpailunsa ja kutsuu jälleen opiskelijoita, startup-yrityksiä ja keksijöitä kaikkialta maailmasta vastaamaan kahteen logistiikkaan liittyvään haasteeseen. Kilpailussa on tavoitteena joko suunnitella liikkuvan keräilyrobotin prototyyppi tai kehittää johonkin logistiseen haasteeseen ratkaisu, joka hyödyntää jakamistalouden malleja ja periaatteita. Osallistujien tulee toimittaa ideastaan kirjallinen englanninkielinen dokumentti sekä video 16.9.2017 mennessä kilpailun nettisivujen www.dhlinnovationchallenge.com kautta.

Kilpailutyöt käyvät läpi esikarsinnan, jossa DHL:n asiantuntijoista koostuva raati tutkii niiden toiminnallisuuden, muotoilun, kaupallisen hyödynnettävyyden sekä potentiaalin ratkaista annettu haaste. Kilpailun kumpaankin tehtävään valitaan kolme finalistia, jotka pääsevät esittelemään ratkaisunsa 180:lle kokeneelle logistiikan asiantuntijalle DHL:n innovaatiopäivänä 16.11.2017 Saksassa.

Innovaatiopäivän osallistujat valitsevat voittajat äänestämällä. Rahapalkinnon lisäksi voittajat saavat ratkaisunsa esille DHL:n kahteen innovaatiokeskukseen, jotka sijaitsevat Saksan Troisdorfissa sekä Singaporessa. Lisäksi DHL kutsuu voittajat testaamaan ideoittensa  konkreettisia hyödyntämismahdollisuuksia yhteisen toteutettavuustutkimuksen avulla.

Robotiikkahaaste: kehitä liikkuvan keräilyrobotin prototyyppi

Tämänvuotinen robotiikkahaaste kutsuu kehittämään liikkuvaa keräilyrobottia, joka pystyy navigoimaan perinteisessä varastoympäristössä ja keräilemään itsenäisesti tuotteita vaunuun.  Lisäksi sen tulee pystyä liikkumaan kävelyvauhtia ja viemään lastattu keräilyvaunu pakkauspisteeseen. Prototyyppejä tullaan esittelemään toiminnassa DHL:n innovaatiopäivässä.

“Arviomme mukaan robotit tulevat olemaan alalla yleisesti käytössä alle viiden vuoden kuluessa. Niiden käyttö helpottaa tilausten keräilyä, eikä varastohenkilökunnan tarvitse enää kantaa painavia tavaroita tai työntää keräilyvaunuja varastolla. Me DHL:ssä olemme kiinnostuneita toimintamalleista, jotka helpottavat työntekijöittemme päivittäistä työtä  ja vähentävät heidän fyysistä rasitustaan,” sanoo Matthias Heutger, joka vastaa markkinointi- ja innovaatiostrategiasta DHL Customer Solutions & Innovation -yksikössä.

Jakamistalouden haaste: kehitä tulevaisuuden logistiikkaratkaisu unohtaen perinteiset omistamisen ja käyttämisen kuviot

Innovaatiokilpailun toisena aiheena on logistiikka jakamistaloudessa. Etsimme omaperäisiä ideoita tai käytännöllisiä ratkaisuja, jotka auttavat toteuttamaan jakamistalouden toimintamalleja ja haastavat perinteisiä käsityksiä omistamisesta ja käyttämisestä. Kehitetyn tuotteen tai palveluratkaisun pitäisi tähdätä arvon tuottamiseen eri osapuolille – sekä yrityksille että yhteiskunnalle – uusien ja innovatiivisten logistiikkaan perustuvien liiketoimintamallien kautta.

“Tunnetuimmat esimerkit jakamistaloudesta löytyvät tällä hetkellä majoitus- ja kuljetuspuolelta. Digitaalisen teknologian kehityksen ansiosta transaktiokustannukset alenevat ja läpinäkyvyys paranee, joten jakamistalouden sovellusmahdollisuudet ovat mielestämme lähes rajattomat. Haluamme luoda yhteistä arvoa ja kehittää kestäviä, vastuullisia ja samalla myös kannattavia palveluita kuluttajille ja yrityksille”, sanoo Markus Kückelhaus, innovaatiosta ja trenditutkimuksesta vastaava johtaja DHL Customer Solutions & Innovation -yksiköstä.

DHL:n innovaatiopäivä – visionääristen ajatusten ja logistiikan tulevaisuuden näyteikkuna – järjestetään tänä vuonna kahdeksatta kertaa.

DHL Media Relations

Sabine Hartmann

Puh.: +49 (0)228 182 9944

sähköposti: pressestelle@deutschepost.de

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaiset ja kansainväliset pakettikuljetukset, verkkokaupan logistiikkaratkaisut, kansainväliset pikakuljetukset, maantie-, lento- ja merirahtikuljetukset sekä toimialakohtaiset toimitusketjuratkaisut. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 350.000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet  yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat.  Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, lääketieteen ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle sekä vahva sitoutuminen yritysvastuuseen  tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen.

DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2016 oli yli 57 miljardia euroa.

Pikafaktat

Osallistumisaika päättyy 16.9.2017. Voittajaehdokkaat esitellään DHL:n innovaatiopäivässä Saksassa 16.11.2017.