DHL:n laajennettu terminaali avattiin Helsinki-Vantaalla

• Verkkokauppa suosii pikakuljetuksia
  • Yksityisasiakkaiden osuus lähetyksistä lähes puolet

DHL Expressin palvelu nopeutuu Helsinki-Vantaan lentokentällä, kun terminaalin laajennus otettiin käyttöön maaliskuussa 2015. Yli 7 miljoonan euron investoinnilla DHL parantaa asemaansa pikakuljetusten markkinajohtajana Suomessa. Yhtiö aikoo kehittää nopeasti kasvavaa yksityisasiakkaiden palvelua myös palvelupisteillä ja pakettiautomaateilla.

”Investointi Helsinki-Vantaalla on jatkoa verkostomme muiden terminaalien laajennuksille esimerkiksi East Midlandissa ja Leipzigissä. DHL on pikakuljetustoiminnan pioneeri ja markkinajohtaja Suomessa. Haluamme varautua investoinnilla myös tulevaan kasvuun,” DHL Expressin Euroopan toimitusjohtaja John Pearson painottaa.

Terminaalin laajennukseen kuului kuljetusradaston automatisointi, mikä nopeuttaa tavaran käsittelyä. Toimintamallin muutoksen ja 500 neliön lisätilan ansiosta lähetykset voidaan nyt lastata suoraan kuljetusradalta jakeluautoihin.

Uudistuksia on tehty myös DHL Expressin Tampereen terminaalissa, joka palvelee Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomen asiakkaita. Lähetykset kuljetetaan Helsinki-Vantaalta sinne lentokonteissa. Näin ne saapuvat aiemmin terminaaliin käsiteltäväksi, ja myös kuriirit pääsevät matkaan nopeammin.

Yksityisasiakkaiden määrä on kasvanut nopeasti

Pikakuljetusten kasvua selittää viennin ja tuonnin rakenteen muutos. Suurten yritysten lisäksi myös pienemmissä yrityksissä suositaan JOT (Just On Time) -toimituksia ja varastot pidetään mahdollisimman pieninä.

”Pikakuljetukset ovat laajentuneet arkipäivän tuotteisiin. Kansainvälisen verkkokaupan kasvu merkitsee myös meille lähetysten lukumäärän kasvua. Samalla yksityisten asiakkaiden määrä on kasvanut nopeasti: muutaman viime vuoden aikana osuus on noussut jo lähes 50 prosenttiin”, DHL Expressin Suomen toimitusjohtaja Peter Ervasalo kertoo.

Vaikka pikakuljetusmarkkinan kokonaisvolyymi on heitellyt talouskriisissä viime vuosina, on markkinan kokonaiskasvu ollut vuosituhannen vaihteesta kuitenkin yli 10 prosenttia. Volyymin kasvu ja rakennemuutos ovat merkinneet asiakaslukumäärän kasvua. ”12 vuotta sitten palvelimme vuosittain 3 500 eri asiakasta ja nyt määrä on jo yli 15 000”, Ervasalo kuvaa.

Yksityisasiakkaiden palveluun lisää vaihtoehtoja

Suomen pikakuljetusmarkkina elää voimakasta murroskautta ja täällä panostetaan nyt vahvasti yksityisasiakkaiden palveluun. Keski-Euroopassa tähän on investoitu jo muutamia vuosia aikaisemmin.

”Pääkaupunkiseutu tuo kokonaisliikevaihdostamme puolet. Yksityisasiakkaiden tarpeet kuitenkin kasvavat kaikkialla maassa. DHL Express hakee aktiivisesti ratkaisuja vahvistaa palveluamme yksityisasiakkaille, jotta palvelupisteitä ja pakettiautomaatteja on jatkossa käytettävissä sadoissa eri pisteissä ympäri maata”, Ervasalo lupaa.

Peter Ervasalo, toimitusjohtaja, DHL Express

puh. 040 841 6120, sähköposti peter.ervasalo@dhl.com

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaisista ja kansainvälisistä pakettikuljetuksista maailmanlaajuisiin pikakuljetuksiin, maantie-, lento- ja merirahtiin sekä toimitusketjuratkaisuihin. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 325 000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat.  Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. verkkokaupalle, teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, biotieteiden ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle sekä vahva sitoutuminen yritysvastuuseen  tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen.

DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2014 oli yli 56 miljardia euroa.

Avainsanat: