Formula E -sarja ja DHL edistävät sähköautoilun kehitystä

Kansainvälisen autoliiton FIA:n uusi sähköautoilla ajettava kilpasarja Formula E esittäytyi eilen keskiviikkona Helsingin Messukeskuksessa. Sekä moottoriurheilun että autoteollisuuden tulevaisuutta edustava Formula E edistää sähköautojen yleistä tunnettuutta ja toimii kehitysalustana sähköautojen tekniikalle.

Formula E -sarja antaa merkittävän panoksen kestävälle kehitykselle. Vaikka Formula E -kilpa-autot ovat kaukana tavallisista kulkuneuvoista, tukee sarjaa varten tehtävä kehitystyö sähköautoilua laajalti. Sarjan perustajiin kuuluva DHL tunnistaa sähkökilpa-autojen merkityksen rakennettaessa puhtaampaa tulevaisuutta.

"Olemme täysin tietoisia kuljetusalan globaalisti aiheuttamista päästöistä, ja niinpä haluammekin olla näkyvässä roolissa rakennettaessa puhtaampaa tulevaisuutta. Yhteistyö Formula E -sarjan kanssa on looginen ratkaisu, sillä sähköisissä kilpa-autoissa nähtävät innovaatiot tulevat väistämättä jollakin viiveellä myös jakeluautoihimme", DHL Expressin Suomen toimitusjohtaja Peter Ervasalo kertoo.

Formula E -sarjan kumppaniyhteyksistä vastaavan David Warrenin mukaan uuden formulasarjan perustaminen on FIA:lta rohkea teko. Hän uskoo, että Formula E tulee menestymään.

"Eroamme useista muista formulasarjoista siinä, ettemme edes halua kilpailla Formula 1:n kanssa. Haemme erilaista kohderyhmää, joka ei kenties ole lainkaan kiinnostunut perinteisestä moottoriurheilusta, vaan esimerkiksi teknologiasta", Warren sanoo.

Useat autovalmistajat ovat ilmaisseet kiinnostuksensa Formula E -sarjaa kohtaan. Tällä hetkellä sähköautojen kehitys etenee niin vauhdikkaasti, että tämän vuoden kilpa-autot ovat ensi vuonna lähes museoesineitä.

"Formula E -sarjan debyyttikauden osakilpailut ajetaan kymmenessä kaupungissa eri puolilla maailmaa. Sarja pyrkii laajenemaan seuraavaksi kaudeksi 2–3 osakilpailulla, ja Helsinki on yksi potentiaalisista vaihtoehdoista.Meillä on tällä hetkellä keskustelut käynnissä useiden kaupunkien kanssa. Sähköautot edustavat kestävää kehitystä, joka kiinnostaa kaupunkeja. Katuradat ovat ainoa vaihtoehto, sillä haluamme kaupungeista kumppaneita modernille sähköautoteknologialle", Warren toteaa.

Myös DHL:n Peter Ervasalo näkisi mielellään Formula E -osakilpailun Suomessa. "Suomessa on runsaasti teknologista osaamista sekä vankat moottoriurheiluperinteet. Näin ollen on täysin luonnollinen ajatus, että Formula E laajenisi myös Suomeen."

Formula E -sarjan kilpa-auto on nähtävissä Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Nordic Business Forumissa 9.–10. lokakuuta.

Peter Ervasalo, toimitusjohtaja, DHL Express

puh. 040 841 6120, sähköposti peter.ervasalo@dhl.com

DHL The Logistics company for the world

DHL on logistiikka-alan maailmanlaajuinen markkinajohtaja, jonka erikoisalaa ovat kansainväliset pikakuljetukset, lento- ja merirahti, maantie- ja rautatiekuljetukset, sopimuslogistiikan ratkaisut sekä kansainväliset postituspalvelut. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 285.000 työntekijää; tarjoamme asiakkaidemme toimitusketjujen hallintaan ensiluokkaista palvelua ja vahvan paikallisen asiantuntemuksen. Yhteiskuntavastuutyössään DHL keskittyy ympäristönsuojeluun, katastrofiapuun sekä koulutukseen. DHL kuuluu Deutsche Post DHL -konserniin, jonka liikevaihto vuonna 2013 oli yli 55 miljardia euroa.

Yrityksestä

DHL on maailmanlaajuisesti logistiikka-alan johtava brändi. Eri liiketoimintayksiköistä koostuva DHL-perhe tarjoaa alan kattavimman valikoiman logistiikkapalveluita – kotimaiset ja kansainväliset pakettikuljetukset, verkkokaupan logistiikkaratkaisut, kansainväliset pikakuljetukset, maantie-, lento- ja merirahtikuljetukset sekä toimialakohtaiset toimitusketjuratkaisut. DHL:n maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 380.000 työntekijää. DHL:n palvelut tarjoavat luotettavat ja turvalliset yhteydet yritysten ja kuluttajien välille ja mahdollistavat globaalin kaupankäynnin tavaravirrat. Vahva asema nopeasti kasvavilla markkina-alueilla, räätälöidyt toimialakohtaiset ratkaisut mm. teknologia-, auto-, ja energiateollisuudelle, lääketieteen ja terveydenhuollon toimijoille ja vähittäiskaupalle sekä vahva sitoutuminen yritysvastuuseen tekevät DHL:stä maailman johtavan logistiikkayrityksen. DHL on osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli yli 61 miljardia euroa. Suomessa DHL:n palveluksessa työskentelee yli 1000 alan ammattilaista neljässä liiketoimintayksikössä: DHL Express, DHL Freight, DHL Global Forwarding sekä DHL Supply Chain.