Automatia valitsi Wincor Nixdorfin käteisen kierrätysratkaisun toimittajaksi

Automatia Pankkiautomaatit Oy, Suomen suurin käteisautomaattioperaattori, joka tuottaa Otto.-palvelut kaikkien pankkien asiakkaille, laajentaa palveluitaan käteisen talletus- ja kierrätysratkaisulla. Seteleiden ja kolikoiden tallettamisen mahdollistavat automaatit Automatialle toimittaa Wincor Nixdorf.

Perusteellisen järjestelmävaihtoehtojen arvioinnin jälkeen Automatia valitsi Wincor Nixdorfin Cineo–tuoteperheeseen kuuluvan käteisen kierrätyslaitteiston ja automaattiohjelmiston. Wincor Nixdorf tuottaa myös laitteiden ja ohjelmiston ylläpidon.

Ensi vaiheessa Automatia asennuttaa käteistä kierrättäviä otto- ja talletusautomaatteja 20 kohteeseen ja laajempi levitys on suunniteltu tapahtuvan vuosina 2013 ja 2014. Talletusautomaattien asentamisella Automatia tähtää pankkiasiakkaidensa käteispalvelujen turvaamiseen ja samalla kustannussäästöihin käteisen käytön ja manuaalisen käteisen käsittelyn vähentyessä.

Käteisen kierrätysratkaisu lyhentää merkittävästi rahan kierron ketjua mahdollistamalla talletettujen ja aitoustunnistettujen seteleiden välittömän noston. Näin vähennetään automaattien rahahuollon tarvetta. Integroitu kolikkotalletus puolestaan minimoi aikaa vieviä manuaalisia kolikonkäsittelyprosesseja ja nopeuttaa talletusten hyvityksiä pankkien asiakkaille.

Vuonna 1994 perustetun Automatia Pankkiautomaatit Oy:n omistavat Nordea Pankki Suomi, OP-Pohjola ja Sampo Pankki. Automatia tuottaa Otto.-käteisautomaattipalvelut yli 1600 automaatin verkollaan kaikkien pankkien asiakkaille.

jarmo.kuusivuori@wincor-nixdorf.com

Wincor Nixdorf konserni

Wincor Nixdorf on yksi maailman johtavista IT-ratkaisujen ja palveluiden tuottajista ja laaja tuotevalikoimamme on keskitetty optimoimaan pankkien ja vähittäiskaupan liiketoimintaprosessit. Tuotevalikoimamme on suunnattu parantamaan asiakkaidemme ratkaisuja minimoimalla kustannukset ja yksinkertaistamalla prosesseja. Hyödynnämme ydinliiketoimintaosaamistamme pankki- ja vähittäiskaupan lisäksi sektoreilla, joihin kuuluvat mm. posti, rahapeliyritykset, hotelli- ja ravintola-ala sekä huoltamot.

Toimintaa noin 100 maassa

Wincor Nixdorf toimii noin 100 maassa, näistä 37 on tytäryritys ja konsernin palveluksessa työskentelee yli 9 000 työntekijää. Yritys on yksi maailman johtavista ohjelmoitavien elektronisten kassajärjestelmien (EPOSs) ja pankkiautomaattien toimittajista. Wincor Nixdorfilla on tuotantolaitoksia Saksan Paderbornissa, Singaporessa, Shangaissa ja Sao Paolossa.

Avainsanat: