Digia rakentaa uudenlaista työhyvinvoinnin ekosysteemiä data-analytiikalla – hae nyt kumppaniksi

Digia on käynnistänyt kuuden kuukauden ohjelman, jossa pilotoidaan data-analytiikan hyödyntämistä työhyvinvoinnin palveluissa. Kumppaneina hankkeessa ovat Emooter ja Heltti. Kutsumme uusia toimijoita yhteistyöverkostoon uudistamaan työhyvinvoinnin johtamista ja palveluita.

Co-creation-henkisen pilotin tavoite on rakentaa uudenlainen hyvinvointi- ja terveystoimijoiden ekosysteemi, jossa kehitetään yhteistyössä työhyvinvoinnin palveluja ja toimintatapoja dataa hyödyntäen. AI_LeadWell-pilottihanke käynnistyi syksyllä, ja se pohjautuu analytiikkayritys Avareassa jo aiemmin kehitettyyn datakonseptiin. Avarea liittyi Digiaan yrityskaupalla viime huhtikuussa.

Digia toimii ekosysteemissä data-integraattorina, joka kerää, yhdistää, analysoi ja visualisoi dataa eri lähteistä. Hankkeella myös seurataan ja kehitetään työhyvinvointia Digialla: pilottiryhmänä toimii Digiaan liittyneen Avarean henkilöstö.

Data-analyysin rinnalla henkilöstön hyvinvointia tuetaan erilaisilla hyvinvointitempauksilla ja fyysisillä aktiviteeteilla aivoterveysluennosta aamulenkkiin. Toimenpiteiden vaikuttavuutta seurataan ajantasaisesti.

Hyöty syntyy usean tietolähteen yhdistämisestä

”Datan hyödyntäminen sinänsä on jo arkipäivää. Moni seuraa omaa vireyttä ja palautumista aktiivisuusrannekkeilla ja muilla mittausvälineillä. Kehittämämme analytiikkakonsepti mahdollistaa eri lähteistä tulevien datamäärien yhdistämisen, tulkitsemisen ja vertaamisen helppolukuisella tavalla. Samalla varmistamme hankkeessa henkilöiden tietoturvan”, Digialla analytiikkaliiketoimintaa vetävä Päivi Karesjoki kertoo.

Pilotissa dataa yhdistetään useasta lähteestä. Dataa kerätään muun muassa henkilöstön työn imua mittaavalla sovelluksella, jonka on toteuttanut Emooter Oy, sekä hyvinvointirannekkeilla, jotka mittaavat muun muassa sykettä, palautumista ja unen laatua.

Tähän dataan yhdistetään yrityksen dataa esimerkiksi työtyytyväisyyskyselyistä sekä työterveys- ja hyvinvointipalveluiden käytöstä. Lisäksi mukana on ns. ”kovia mittareita”, kuten työntekijöiden työaikakirjaukset, laskutus, liikevaihto ja myyntiluvut. Idea on seurata, kuinka henkilöstön hyvinvointi näkyy liiketoiminnassa. Konseptiin on mahdollista lisätä myös avoimesti saatavilla olevaa dataa.

Kumppanipalvelut laajentavat näkymää työhyvinvointiin

Pilottihankkeen kumppanit, Heltti Oy ja Emooter Oy, tuovat kokonaisuuteen omat palvelunsa hyvinvointidatan keräämiseen tai tulkitsemiseen.

Heltti tuo pilottiin asiantuntemusta hyvinvointiin ja työkykyyn vaikuttavista tekijöistä sekä auttaa tulkitsemaan, mitkä tiedot ovat terveyden ja työssä suoriutumisen kannalta kaikista merkityksellisimpiä.

”Ensimmäistä kertaa on mahdollista nähdä konkreettisesti oikean datan avulla, kuinka hyvinvointi vaikuttaa työn tuottavuuteen. Uskon, että tämä tieto on jokaisen HR-johtajan päiväuni”, sanoo työterveyspsykologi ja palveluiden kehittäjä Tanja Lappi Heltiltä.

”Emooterin tarkoituksena on auttaa jokaista yksilöä ja tiimiä johtamaan hyvinvointia töissä. Sovelluksemme käyttäjät voivat seurata hyvinvointiaan helposti ja ennen kaikkea luotettavasti, koska käytämme tieteellisesti tutkittuja mittareita. Tämän tiedon yhdistäminen muuhun dataan avaa erittäin mielenkiintoisia mahdollisuuksia sekä itseohjautuvuuden että yrityksen johtamisen näkökulmista”, sanoo toimitusjohtaja Dani Pärnänen, Emooter Oy.

”Tämä konseptimme on vakuuttanut minut siitä, että datan informoimana voimme parantaa hyvinvointia – sekä yksilön että yrityksen.  Meillä on visiona kehittää konseptia edelleen, ja kutsun mukaan kaikki kiinnostuneet yhteistyökumppanit. Mahdollisia kumppaneita voisivat olla esimerkiksi vakuutusyhtiöt, eläkevakuutusyhtiöt, henkilöstöjohtamisen ammattilaiset, hyvinvoinnin ammattilaiset ja kaikki, joilla on innostusta uudistaa ja kehittää työhyvinvoinnin palveluita”, Digian Päivi Karesjoki sanoo.

Lue lisää Päivin ajatuksia blogista >>

Päivi Karesjoki
Johtaja, analytiikka, Digia Oyj
P. 040 902 2212

Lue lisää blogissa:

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme yli 1000 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian liikevaihto vuonna 2017 oli 94,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA).