Koneoppimista, chatbotteja ja uudenlaisia ekosysteemejä – Digiarvoa 2019 -kilpailun ensimmäiset hakemukset julkaistu

Ohjelmisto- ja palveluyritys Digian järjestämässä Digiarvoa 2019 -kilpailussa etsitään ideoita tai hankkeita, jotka tuottavat aitoa arvoa digitaalisuuden keinoin. Kilpailu käynnistyi sunnuntaina 26.5. ja hakemuksia voi lähettää 8.8.2019 saakka.

Kilpailun tarkoitus on herättää keskustelua Suomen digitaalisesta tulevaisuudesta ja kannustaa ideoimaan konkreettisia tuloksia. Osallistujia kannustetaan ideoimaan aiheita erityisesti kolmesta teemasta, jotka ovat digitaaliset alustat ja ekosysteemit, datan hyödyntäminen sekä innostavat asiakaskokemukset.

Digia tukee kilpailun voittanutta ideaa, konseptia tai hanketta 100 000 euron arvoisesti.

Ensimmäiset kilpailuun lähetetyt ideat ja hankkeet on nyt julkaistu kilpailusivustolla. Ratkaisuissa on hyödynnetty laaja-alaisesti digitalisaation luomia mahdollisuuksia. Hakemuksissa aiheina näkyvät esimerkiksi terveydenhuollon palveluiden tehostaminen, suomalaisten osaamisen lisääminen sekä lasten ja nuorten tulevaisuuden parantaminen.

Myös ajankohtaisia aiheita näkyy hakemuksissa, kuten kierrättäminen, luonnon monimuotoisuus, yksilön hyvinvointi sekä tänä vuonna voimaan tullut GDPR-asetus.

”Olemme tyytyväisiä tähän mennessä tulleisiin hakemuksiin ja niiden laaja-alaisuuteen. On hienoa, että hakemuksissa näkyy selvästi halu kehittää suomalaista yhteiskuntaa digitalisaation avulla”, kilpailun johtaja Veikko Nokkala kertoo.

Lopullisen voittajan valitsee asiantuntijaraati. Raatiin kuuluvat St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, Alma Median CDO Santtu Elsinen, hallitusammattilainen Leena Niemistö sekä Digian teknologiajohtaja Juhana Juppo ja toimitusjohtaja Timo Levoranta. Voittaja julkaistaan 24.9.2019.

Hakuaika kilpailuun on 8.8.2019 saakka. Kilpaluun voivat osallistua kaikki 18 vuotta täyttäneet yksityishenkilöt, yksityishenkilöistä muodostuvat tiimit, yritykset tai yhteisöt.

Kilpailusivustolla julkaistaan tiivistelmät niistä hakemuksista, joiden julkaisemiseen osallistuja on antanut luvan. Kilpailuun voi osallistua myös antamatta julkaisulupaa.

4.7. mennessä tulleet, julkaisuluvan antaneet hankkeet:

AAVARAHA

DIGIBUSINESS OSAAJA 2020 – AVOIN VERKKOKOULUTUS KAIKILLE