St1 vei toiminnanohjauksen pilveen ja hankkii sen nyt kokonaan palveluna Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa – kumppanina Digia

Microsoftin viime vuoden lopulla julkistama Dynamics 365 -uudistus mahdollistaa yrityksille toiminnanohjauksen hankkimisen kokonaan palveluna. St1 siirtyy uuteen toimintamalliin ensimmäisten joukossa. St1:n Göteborgin jalostamossa Dynamics 365 -toteutus tulee käyttöön myös varaosa- ja kunnossapitohankintoihin.

St1 uusii Suomessa ja Norjassa Microsoft Dynamics AX 2012 -toiminnanohjausjärjestelmän uuteen Dynamics 365 -kokonaisuuteen. Ruotsissa kyseessä on kokonaan uusi ERP-käyttöönottohanke.

Microsoft julkisti loppuvuodesta 2016 yhdistävänsä Dynamics-tuoteperheen järjestelmät palveluna tarjottavaksi D365-kokonaisuudeksi. Liiketoimintakriittisten ydinjärjestelmien ostaminen palveluna on iso muutos, johon moni yritys ei ole vielä lähtenyt.

”Olemme keskellä isoa muutosta, joten haluamme rakentaa teknologiapohjalle, joka elää pitemmän aikaa kehittymällä osittain itsestään, eikä vanhene saman tien. Pilvipohjaiset liiketoimintasovellukset tarjoavat loistavan pohjan kasvavalle liiketoiminnalle. Digia on ollut meille arvokas kumppani kehittäessämme polkua hallittuun pilvisiirtymään Azuren kautta D365:een”, CIO Marko Korhonen St1:stä kertoo.

D365 Göteborgin jalostamolla avuksi myös kunnossapitohankintoihin

Digia on St1:n pitkäaikainen kumppani, ja St1 vei jo aiemmin Digian avulla Dynamics AX -toiminnanohjauksensa Suomessa ja Norjassa Microsoftin Azure-pilveen. Ruotsissa AX-käyttöönotto olisi ollut vielä edessä. Microsoftin julkistaessa D365-uudistuksen St1 päätti viedä koko konsernin toiminnanohjauksen suoraan yhtenäiselle alustalle.

Göteborgin jalostamolla St1 ja Digia selvittivät, olisiko uuden ratkaisun avulla samalla mahdollista helpottaa jalostamon kunnossapitosuunnittelua ja siihen liittyvien hankintojen tekemistä. Havaittiin, että D365 projektinhallinta ja -hankintaratkaisu vastaa tarpeeseen lähes sellaisenaan. Digian integraatiokyvykkyys edesauttoi kokonaisuuden sujuvaa käyttöönottoa ja yhdistämistä taloushallintaan.

”St1 on hieno esimerkki ennakkoluulottomasta ajattelusta ja rohkeasta uudistamisesta. He haastavat myös meitä kumppanina tarkastelemaan jatkuvasti toimintatapojamme uudessa valossa”, strategisista asiakkuuksista vastaava johtaja Jarkko Lindroos Digialta sanoo.

Lisätiedot:
Marko Korhonen
CIO
St1 Nordic Oy
p. 050 431 2105

Jarkko Lindroos
Director, Strategic Accounts
p. 040 582 9271

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme 870 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2016 oli 86,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIG1V).

Lainaukset

Olemme keskellä isoa muutosta, joten haluamme rakentaa teknologiapohjalle, joka elää pitemmän aikaa kehittymällä osittain itsestään, eikä vanhene saman tien. Pilvipohjaiset liiketoimintasovellukset tarjoavat loistavan pohjan kasvavalle liiketoiminnalle. Digia on ollut meille arvokas kumppani kehittäessämme polkua hallittuun pilvisiirtymään Azuren kautta D365:een.
Marko Korhonen, CIO, St1 Nordic Oy
St1 on hieno esimerkki ennakkoluulottomasta ajattelusta ja rohkeasta uudistamisesta. He haastavat myös meitä kumppanina tarkastelemaan jatkuvasti toimintatapojamme uudessa valossa.
Jarkko Lindroos, Director, Strategic accounts, Digia Oyj