Tulorekisteri avautui 1.1. – Kaikki maksetut palkat ilmoitetaan nyt tulorekisteriin

Tulorekisterihanke käynnistyi reilut kaksi vuotta sitten, syksyllä 2016. Kansallinen tulotietojen tietokanta on nyt otettu käyttöön onnistuneesti ja aikataulussa. Tulorekisterin on toteuttanut Digia. Verohallinnon ja Digian yhteistyö jatkuu tulorekisterin ylläpidossa ja jatkokehittämisessä.

Tulorekisteri, kansallinen sähköinen tietokanta tulotiedoille, otettiin käyttöön 1.1.2019. Tulorekisteriin ilmoitetaan nyt kaikki maksetut palkat. Vuoden 2020 alusta tulorekisteri laajentuu kattamaan myös eläkkeet ja etuudet.

Tulorekisterin perustamishanke on yksi nykyisen hallituksen kärkihankkeista julkisten palvelujen digitalisoinnissa.

Tulorekisteri hyödyttää kansalaisia, työnantajia ja viranomaisia

Työnantaja ilmoittaa tiedot tulorekisteriin vain kerran, mikä helpottaa ja yksinkertaistaa ilmoitusprosessia. Tiedot on mahdollista ilmoittaa automaattisesti palkkahallintojärjestelmästä, kuten Palkka.fi-palvelusta, tulorekisteriin.

Viranomaisille tulorekisteri tarjoaa ajantasaisen tietokannan palkka-, etuus- ja eläketiedoista. Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, mihin ovat oikeutettuja ja mitä ne tarvitsevat toiminnassaan. Tulorekisteri ei luo uusia oikeuksia saada tietoja.

Kansalaiset näkevät tulorekisteristä omat tulotietonsa kirjautumalla palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Tulorekisteristä ei näe palkkoja, jotka on maksettu ennen vuotta 2019 – tulonsaajan palkkatiedot kertyvät siis tulorekisteriin ajan myötä.

Kansalaisen näkökulmasta suurimmat hyödyt tulorekisteristä näkyvät vuoden 2020 jälkeen, jolloin palvelusta näkee yhtenä kokonaisuutena omat palkka-, eläke- ja etuustiedot. Asioiden hoitaminen helpottuu, kun omat tulotiedot ovat ajan tasalla tulorekisterissä eikä niitä koskevia tietoja tarvitse itse toimittaa viranomaisille esimerkiksi hakemuksen liitteenä.

Palvelu kehittyy ja laajenee

Tulorekisteriä kehitetään aktiivisesti: järjestelmässä otetaan tämän vuoden aikana käyttöön esimerkiksi viestinvaihto-ominaisuus, ja raportointiominaisuuksia laajennetaan. Palvelun saavutettavuutta ja käytettävyyttä parannetaan saadun palautteen ja esiin tulevien käyttäjätarpeiden mukaisesti.

Kahden ensimmäisen vuorokauden aikana ilmoituksia tehtiin tulorekisteriin jo yli 30 000.

"Erityisen tyytyväisiä olemme, kun suurin osa ilmoituksista on tehty automaattisesti suoraan palkkajärjestelmistä. Tämä on tulorekisterin keskeinen tavoite: ilmoittaminen on mahdollista automatisoida kokonaan ja samalla yksinkertaistaa työnantajan ilmoittamisvelvollisuuksia", kertoo Tulorekisteriyksikön johtaja Terhi Holmström Verohallinnosta.

”On hienoa olla luomassa kansallisesti merkittävää, kokonaan uudenlaista tietojärjestelmää, jolla tuetaan täysin uutta toimintaa. Hanke on vaatinut valtavasti kaikilta osapuolilta, ja Digian ja Verohallinnon yhteinen tiimi on vastannut huutoon osaamisella ja asenteella! Tulorekisteriä on yhdessä rakennettu ratkaisuhakuisesti ja tavoitteellisesti, ja tämän onnistumisen pohjalta on hyvä jatkaa”, sanoo Juhana Juppo, teknologia- ja liiketoimintajohtaja Digialta.

Palveluun pääsee kirjautumaan osoitteessa www.tulorekisteri.fi.

Juhana Juppo
Teknologia- ja liiketoimintajohtaja, Digia Oyj
P. 040 172 2859
juhana.juppo(a)digia.com

Lue myös (Tulorekisteri.fi 4.1.2019):

Verohallinnon Tulorekisteriin ilmoitetaan nyt kaikki maksetut palkat - digiloikka tuo hyötyjä koko yhteiskunnalle >>

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme yli 1000 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian liikevaihto vuonna 2017 oli 94,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA).