• DIGILE/

DIGILEn Need for Speed -tutkimusohjelma pyrkii uusin prosessein ja työkaluin kohti reaaliaikaista taloutta

Tiedotusvälineille 9.1.2014

DIGILE käynnistää uuden Need for Speed (N4S) -nimisen strategisen tutkimusohjelman. Ohjelmassa tutkitaan ja kehitetään liiketoimintamalleja, toimintatapoja ja työkaluja alati kiihtyvää, jopa reaaliaikaiseksi muuttuvaa digitaalista taloutta varten. Tavoitteena on antaa yrityksille keinot nopeuttaa toimintaansa: esimerkiksi reagoida nopeammin asiakastarpeiden tai muiden markkinaolosuhteiden muutokseen tai merkittävästi lyhentää tuotteen tai palvelun matkaa ideasta myyntiin.

Ohjelman veturiyrityksenä toimii F-Secure.

”Internet on historian ensimmäinen teknologinen alusta, joka mahdollistaa täysin globaalin digitaalisen talouden. Yksi seuraus tästä on se, että digitaaliset hyödykkeet ovat kaikkien saatavilla välittömästi, mihin vuorokauden- tai vuodenaikaan tahansa. Yritysten pitää kyetä seuraamaan ja johtamaan bisnestään tässä uudessa rytmissä. Parhaat pelifirmat toimivat jo näin. Ne kykenevät seuraamaan pelimaailmansa tapahtumia reaaliajassa, huomaamaan ongelmia ja reagoimaan niihin ennen kuin pelaajat kaikkoavat muualle”, N4S-ohjelman vetäjä, F-Securen ulkoisesta tutkimusyhteistyöstä vastaava johtaja Janne Järvinen sanoo.

”N4S-ohjelman tavoitteena on tuoda tällaista ajattelu- ja toimintamallia kaikille toimialoille. Haaveenani on, että työpöydälläni olisi nappi, jota painamalla saisin muutaman eri variaation jostakin tuotteesta ja ne koekäyttöön maailmanlaajuisesti, ja parin päivän päästä sitten analyysiä asiakkaiden reaktioista”, Järvinen naurahtaa.

Suomi on maailmanlaajuisesti nopean digitaalisen bisneksen kärkijoukoissa. Monet perinteiset teollisuusyritykset ovat uudistaneet toimintaansa tähän suuntaan ja esimerkiksi pilvipalveluiden ja muiden välttämättömien teknologioiden käyttö on kansainvälisesti vertailtuna runsasta. N4S-ohjelmassa on tarkoitus ottaa seuraava loikka tässä kehityksessä.

”Ohjelman tulokset tulevat olemaan sekä uusia työkaluja että uusia toimintamalleja. Toimintamallien uudistaminen on kriittisen tärkeätä, sillä keskeinen kysymys on, miten kaikenkokoiset organisaatiot voivat toimia reaaliaikaisen talouden vaatimilla tavoilla paitsi puheissa myös käytännössä. Ilman huomattavasti suurempaa nopeutta ja proaktiivista osumatarkkuutta tulevaisuudessa menestymisen eväät ovat vähissä”, DIGILEn teknologiajohtaja Pauli Kuosmanen sanoo.

DIGILEn muiden tutkimusohjelmien tavoin rahoitus koostuu yritysten, yliopistojen ja Tekesin osuuksista. Ohjelman kesto on neljä vuotta ja se on DIGILEn kaikkien aikojen mittavin ohjelma.

Lisätietoja:

Pauli Kuosmanen
DIGILE
puhelin: 050 304 5934
sähköposti: pauli.kuosmanen@digile.fi

Janne Järvinen
F-Secure
puhelin: 040 754 4738
sähköposti: janne.jarvinen@f-secure.com

DIGILE Oy on digitaalista liiketoimintaa kehittävä ja vauhdittava strategisen huippuosaamisen keskittymä (SHOK). DIGILE luo tutkimuksen ja liiketoiminnan ekosysteemejä uuden osaamisen, liiketoiminnan ja työpaikkojen synnyttämiseksi. DIGILEn omistaa yli 40 erikokoista yritystä, yliopistoa ja julkisyhteisöä, joiden määrittelemät strategiset tutkimusalueet ohjaavat toimintaa. DIGILE kokoaa näiden alueiden hankkeita määrätietoisiksi tutkimusohjelmiksi, nostaa innovoinnin rimaa ja tavoitteita, vaikuttaa alan kansainvälisissä hankkeissa ja hakee toiminnalle vaikuttavuutta lisäävän kokonaisrahoituksen. DIGILE tunnettiin aiemmin nimellä TIVIT ja se keskittyi tieto- ja viestintäteollisuuden kehityshankkeisiin. Nimenmuutoksen taustalla oli toiminnan laajentaminen toimialasta riippumatta kaikkeen digitaaliseen liiketoimintaan. Lisätietoja: www.digile.fi.