DIGILEn Palvelupaja FORGE mullistaa digitaalisten palveluiden kehityksen

DIGILE on avannut digitaalisten palveluiden kehitysympäristön, Palvelupaja FORGEn. FORGE tarjoaa teknisen alustan, työkaluja ja yhteisön, joiden avulla digitaalisen palvelun voi kehittää idearaakileesta aina valmiiksi, teknisesti toimivaksi versioksi saakka.

Palvelupaja FORGE on tarkoitettu niin uusien kaupallisten digitaalisten palveluiden luomiseen kuin olemassa olevien yhteiskunnallisten palveluiden digitalisoimiseen.

"FORGE tarjoaa viitekehyksen, työkalut ja yhteisön digitaalisten palveluiden rakentamiseen alusta loppuun. Hyödyllisin se on niille, joilla on hyvä palveluidea, mutta niukasti osaamista digitaalisesta palvelukehityksestä. Tällä hetkellä kaikilla aloilla on kova paine digitalisoida palvelut", FORGEn johtaja Jari Juopperi kertoo.

Oleellinen osa FORGEa on yhteisö. FORGE Plaza tarjoaa asiantuntijapalveluita, kasvavan joukon komponentteja ja rajapintoja ja ohjaa osallistujat oikeiden ihmisten puheille, jotta palvelukehitys olisi mahdollisimman nopeaa ja tuloksellista.

"FORGEn arvo ei ole yksittäisissä osatekijöissä, vaan se on loppuun asti mietitty kokonaisuus, joka auttaa palvelukehityshankkeita ja niihin osallistuvia organisaatioita. Jotta digitaalisen palvelun tekeminen onnistuisi, tarvitaan osaamista muun muassa liiketoimintamalleissa, palvelumuotoilussa ja informaatioarkkitehtuureissa. FORGE tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden tehdä opintomatka digitaalisen palvelukehityksen maailmassa", Juopperi jatkaa.

FORGE on keskeinen osa DIGILEn pyrkimystä lietsoa Suomesta kokoaan suurempi tekijä digitaalisissa palveluissa.

"Suomessa on alettu ymmärtää, millaisen valtavan muutoksen palveluiden digitalisoituminen aiheuttaa. Teollisessa murroksessa työpaikkoja katoaa, mutta digitaalisten palveluiden viennin kautta niitä syntyy valtava määrä lisää, mikä on julkisessa keskustelussa unohdettu. DIGILE avaa Palvelupaja FORGEn, jotta Suomi voi olla mukana kehityksen etujoukoissa. Suomi ja Itämeren alue voivat yhdessä olla uusien palvelumurrosten luoja ja johtava toimija samaan tapaan kuin olimme matkapuhelinmurroksessa", DIGILEn toimitusjohtaja Reijo Paajanen sanoo.

DIGILEn lisäksi FORGEssa ovat mukana ovat CSC – Tietotekniikan keskus ja Kainuun Etu Oy sekä alkuvaiheessa myös liikenne- ja viestintäministeriö.

Lisätietoja Palvelupaja FORGEsta: http://www.forgeservicelab.fi tai Jari Juopperi, jari.juopperi@digile.fi, puh. 040 506 8852.

DIGILE Oy on digitaalista liiketoimintaa kehittävä ja vauhdittava strategisen huippuosaamisen keskittymä (SHOK). DIGILE luo tutkimuksen ja liiketoiminnan ekosysteemejä uuden osaamisen, liiketoiminnan ja työpaikkojen synnyttämiseksi. DIGILEn omistaa yli 40[TN1]  erikokoista yritystä, yliopistoa ja julkisyhteisöä, joiden määrittelemät strategiset tutkimusalueet ohjaavat toimintaa. DIGILE kokoaa näiden alueiden hankkeita määrätietoisiksi tutkimusohjelmiksi, nostaa innovoinnin rimaa ja tavoitteita, vaikuttaa alan kansainvälisissä hankkeissa ja hakee toiminnalle vaikuttavuutta lisäävän kokonaisrahoituksen. DIGILE tunnettiin aiemmin nimellä TIVIT ja se keskittyi tieto- ja viestintäteollisuuden kehityshankkeisiin. Nimenmuutoksen taustalla oli toiminnan laajentaminen toimialasta riippumatta kaikkeen digitaaliseen liiketoimintaan. Lisätietoja: www.digile.fi.