TIVITin Big Data -ohjelma vahvistuu toiselle kaudelle

Tiedotusvälineille 24.4.2013

Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus TIVIT Oy:n keväällä 2012 käynnistämä Data-to-Intelligence (D2I) -tutkimusohjelma jatkaa tämän vuoden loppuun ulottuvalle toiselle jaksolle. Samalla ohjelman veturiyritys vaihtuu: ohjelman alkuun saattaneen CGI:n (ent. Logica) tilalle tulee Tieto. Ohjelman uusi johtaja on Matti Vakkuri.

D2I-ohjelmassa tutkitaan ja kehitetään tapoja hyödyntää jatkuvasti kasvavia yritysten ja muiden organisaatioiden tietovarantoja uusilla tavoilla. Tallennuskapasiteetin halventumisen myötä tietoa voidaan tallentaa valtavia määriä (Big Data). Lisäksi tietovarantoja avataan yhä useammin muiden jatkojalostettavaksi (Open Data). Ohjelma on myös osa ICT 2015 -työryhmän määrittelemän Big Data -polun toteuttamista.

”Ensimmäinen kausi oli tuloksellisesti menestyksekäs ja saavutettujen tulosten päälle on hyvä rakentaa uusia läpimurtoja. Erityisen tyytyväisiä olemme monipuolisesta yritysjoukosta, joka näkee datan olevan menestykselleen strateginen voimavara”, toteaa TIVITin teknologiajohtaja Pauli Kuosmanen.

”D2I on käynnistynyt lupaavin tuloksin ja toimintaa kannattaa jatkaa, sillä kyseessä on kansantaloudellisesti tärkeän voimavaran eli tietovarantojen hyödyntäminen uusilla ja innovatiivisilla tavoilla. D2I kehittää myös uudenlaista suurten yritysten, pk-yritysten ja tutkimuslaitosten yhteistyötä”, Matti Vakkuri sanoo.

D2I-ohjelma käynnistyi huhtikuussa 2012. Toisella kaudella mukana on 27 yritystä usealta eri toimialalta ja 10 tutkimuslaitosta. D2I:n toisen jakson budjetti on seitsemän miljoonaa euroa. Tästä noin 40 prosenttia tulee ohjelmaan osallistuvilta yrityksiltä, 50 prosenttia Tekesiltä ja loput yliopistoilta ja tutkimuslaitoksilta.

Lisätietoja:

Teknologiajohtaja Pauli Kuosmanen

Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus TIVIT Oy

pauli.kuosmanen@tivit.fi

Johtaja Matti Vakkuri

Tieto

matti.vakkuri@tieto.com

Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus TIVIT Oy on ICT-alan strategisen huippuosaamisen keskittymä (SHOK). TIVIT luo tutkimuksen ja liiketoiminnan ekosysteemejä uuden osaamisen, liiketoiminnan ja työpaikkojen synnyttämiseksi. Toiminnan perustana ovat TIVITin omistavien yli 40 erikokoisen yrityksen, yliopiston ja julkisyhteisön määrittelemät strategiset tutkimusalueet. TIVIT kokoaa näiden alueiden hankkeita määrätietoisiksi tutkimusohjelmiksi, nostaa innovoinnin rimaa ja tavoitteita, vaikuttaa alan kansainvälisissä hankkeissa ja hakee toiminnalle vaikuttavuutta lisäävän kokonaisrahoituksen. Lisätietoa: www.tivit.fi

Avainsanat: