DNA aloitti antenni-teräväpiirto-tv:n koelähetykset Lahdessa

Lehdistötiedote 8.12.2009 klo 11

Antenniverkon teräväpiirtolähetyksiä tuodaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa kaupalliseen käyttöön. Suomi on ensimmäisiä maita maailmassa, joissa antennitalouksiin voidaan pian alkaa tarjota teräväpiirtokuvaa. Suomen hanke on edennyt koelähetysvaiheeseen. Verkon ja palvelun tarjoajaksi valittu DNA aloitti tänään ensimmäiset koelähetykset Lahden alueella. DNA tuo antenniverkon teräväpiirto-tv-palvelut markkinoille vuoden 2010 lopulla. Kaupallisen toiminnan alkaessa lähetysalue kattaa 40 prosenttia antennitalouksista. Vuoden 2011 aikana lähetysalue laajenee 60 prosenttiin antennitalouksista. DNA:n koelähetyksissään käyttämä DVB-T2 -standardi yleistyy Euroopan laajuisesti. Sen etuna on noin 55 prosenttia nykyistä suurempi lähetysteho ja lisätehojen tuomat edut kuvan- ja äänenlaatuun. Esimakua Vancouverin talviolympialaisten aikaan Tänään aloitetut tekniset koelähetykset eivät ole vielä suunnattu kuluttajille. Suomalaiset pääsevät nauttimaan teräväpiirtolähetyksistä Vancouverin olympialaisten aikaan. Lahden ja Helsingin seudulla asuvat kuluttajat voivat katsoa DNA:n olympialaisten koelähetyksiä ilman erityistä DVB-T2-digiboksia pelkästään HD-kykyisen television ja DNA:n lähettimeen suunnatun antennin avulla. – Viihde-elektroniikan hintojen laskun myötä koteihin on ostettu teräväpiirtokykyisiä televisioita, ja myös ohjelmatarjontaa on jo pitkään tuotettu teräväpiirtotasoisena. Kuluttajat eivät ole päässeet hyödyntämään laitteidensa ja ohjelmatuotannon ominaisuuksia, koska verkossa ei ole ollut tarvittavaa kyvykkyyttä. Tämä pullonkaula poistuu DNA:n edistämän uudistuksen myötä, ja esimakua tulevasta on nähtävissä olympialaisten aikana koelähetysten peittoalueella, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen. DNA:n lähettimien sijainnit ja lisätieto Vancouverin hd-koelähetyksistä lisätään DNA:n verkkosivuille lähempänä olympialaisia. Suomessa noin miljoona antennitaloutta Digitan ja SANT ry:n kesällä 2009 tekemän selvityksen mukaan kotitalouksien antennivalmiudet HD-lähetysten katseluun ovat jo hyvät: Laajakaistaisia vhf-kanavien vastaanottoon sopivia antenneja on 37 prosentilla pientaloista. HDTV-kelpoisia erillisantenneja pientalojen antenneista on lähes 30 prosenttia. Antenniverkon kaupallisten HD-lähetyksien katselu edellyttää siihen sopivaa DVB-T2-digiboksia tai integroitua televisiota jossa on DVB-T2-viritin. Tarvittavat digiboksit tulevat myyntiin kaupallisten lähetysten alkuun mennessä, nyt niitä ei vielä ole saatavilla. DNA on Suomen toiseksi suurin maksu-TV-toimija kaapeli-tv-puolella. DNA TV tarjoaa tällä hetkellä useita peruskanavia ja noin 80 lisämaksullista televisiokanavaa. Lisätietoja: johtaja, kuluttajaliiketoiminta, Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, DNA Oy, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi