DNA ja Sierra Wireless mobiililaajakaistan yhteistyöhön

Lehdistötiedote 10.3.2010 klo 10

DNA tarjoaa tästä päivästä alkaen asiakkailleen entistä nopeampiin yhteyksiin pääseviä moderneja Sierra Wirelessin toimittamia Mokkuloita. Sierra Wireless on Euroopan suurimpien operaattoreiden pitkäaikainen tietoliikenneyhteistyökumppani, ja sen Mokkuloita saa nyt ensimmäisen kerran myös Suomessa. Myyntipakkausta on räätälöity DNA:n asiakkaiden toiveiden mukaisesti ottamalla siihen mukaan ulkoinen antenni. – Seuraamme päätelaitekehitystä tarkasti, koska haluamme tarjota asiakkaille aina parasta. Sierra on ajankohtainen nyt, sillä se kykenee käyttämään entistä suuremmat nopeudet tuottavaa HSPA+-tekniikkaa, jota päivitetään jatkuvasti DNA:n 3G-verkkoon, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen toteaa. DNA:n 3G-verkon alueella asuu jo yli 4,6 miljoonaa suomalaista. Laajalti jo verkkoon päivitetty HSPA+-tekniikka on mahdollistanut useiden megojen langattomien internet-yhteyksien käytön sopivilla päätelaitteilla ja suotuisissa olosuhteissa. Sierra Wirelessin toimittaman DNA Mokkula USB 309:n teoreettinen enimmäisnopeus on sama 21 megaa kuin DNA:n verkon tämänhetkinen teoreettinen enimmäisnopeus. Suuret nopeudet ja hyvä yhteyden laatu mahdollistavat verkkopalveluiden täysipainoisen hyödyntämisen. – Internet-sivujen selaaminen onnistuu hyvin pienemmillä nopeuksilla, mutta esimerkiksi videoiden katselussa nopea yhteys on edukseen, kertoo Väisänen. Sierra Wireless on monien globaalien suuryritysten tietoliikennekumppani. Yhtiön pitkäaikaisia kumppaneita Euroopassa ovat esimerkiksi Telefonica, O2, Telstra, Sprint ja AT&T. – Olemme innoissamme voidessamme tuoda HSPA+-mobiililaajakaistateknologian Suomen markkinoille yhteistyössä DNA:n kanssa. DNA:n edistyksellinen HSPA+-verkko tarjoaa nopeat ja tehokkaat yhteydet. Lisäksi DNA Mokkula USB 309:n avulla asiakkaat voivat vapaasti käyttää vaativiakin verkkosovelluksia – esimerkiksi katsella videoita langattomasti kannettavilta tietokoneiltaan lähes missä vain, kertoo Sierra Wirelessin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan myynnistä vastaava myyntijohtaja Jim Lahey. Ulkoinen antenni parantaa katvealueiden kuuluvuutta merkittävästi. – Kuuluvuuden kannalta haastavissa olosuhteissa liikkuvat asiakkaamme kuten purjehtijat ja patikoijat ovat kyselleet mokkuloita, joihin saisi ulkoisen antennin, uuden Sierran toimittaman Mokkulan avulla voimme palvella heitäkin. Lisäksi ulkoinen antenni kasvattaa todennäköisyyttä saavuttaa verkon enimmäisnopeuksia hyvänkin 3G-kuuluvuuden alueella, Väisänen sanoo. Antennin ohella uudessa DNA Mokkulassa on paikka microSD™ -muistikortille, ja se on yhteensopiva yleisimpien käytössä olevien käyttöjärjestelmien kuten Windows® 7 ja Mac OS® X 10.6.1:n kanssa. DNA Mokkula USB 309 on saatavilla DNA Kaupoissa tänään 10. maaliskuuta alkaen. Sen ja DNA:n 2 megan mobiililaajakaistan 24 kuukauden määräajaksi hankkivat asiakkaat saavat lisämaksutta käyttöönsä Full rate -palvelun, jonka avulla liittymä käyttää enimmäisnopeutenaan suurinta verkon antamaa nopeutta. Lisätietoja: johtaja, kuluttajaliiketoiminta, Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi Sierra Wireless Public Relations: Sharlene Myers, +1 604 232 1445, smyers@sierrawireless.com DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi