DNA laajentaa HD-kanavatarjontaansa

Lehdistötiedote 22.12.2008 klo 11

DNA välittää kaapeliverkkonsa asiakkaille 22.12.2008 alkaen nykyisen Nelosen rinnalla maksutonta Nelonen HD -kanavaa. Nelonen HD tarjoaa teräväpiirtotelevision hankkineille kuluttajille samat ohjelmat kuin Nelonen, mutta entistä paremmalla kuvanlaadulla.

Nelonen HD (High Definition, teräväpiirto) on Nelosen teknisesti korkealaatuisempi versio. Kanavan lähetyssignaali on muunnettu HDTV-tasoiseksi ja näin ohjelmien seuraaminen on entistä miellyttävämpää teräväpiirtotelevisioiden kautta. Lähetys on aluksi testiluontoinen.

Nelonen HD -lähetysten katselu edellyttää HD Ready tai Full HD -televisiota sekä HD-yhteensopivaa kaapelimallin digivastaanotinta. Lähetysten kuvaformaatti on 1080i ja ohjelmat sisältävät stereoäänen. Nelonen HD -kanavaa lähetetään 22.12.2008 alkaen maksuttomana ja salaamattomana kanavapaikalla 244. Kanavan katselu saattaa digisovittimesta riippuen edellyttää manuaalisen kanavahaun tekemistä digiboksiin. Tarkemmat ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät digisovittimen käyttöohjeesta.

”Yhä useammassa kodissa on tänä päivänä teräväpiirtotelevisio ja siksi Nelonen HD on luonnollinen lisäys kaapeliverkkoomme. Tulemme lisäämään HD-kanavatarjontaamme entisestään ensi vuoden alussa kun Cable Ready HD hyväksynnän saaneet laitteet tulevat myyntiin” yksikönpäällikkö Mikko Saarentaus DNA Palvelut Oy:stä kommentoi.

DNA haluaa muistuttaa, että maksullisten HD-kanavien katseluun tarvitaan jatkossa Cable Ready HD -testin läpäissyt laite. Laitteen tunnistaa siinä olevasta Cable Ready HD -merkistä. Testin läpäissyt laite tarvitaan, koska kansainvälisesti yleinen ohjelmakortin ja HD-vastaanottimen linkitys otetaan käyttöön myös Suomessa. Ensimmäisiä testin läpäisseitä teräväpiirtolaitteita odotetaan markkinoille heti alkuvuodesta.

DNA:lla on noin 260 000 kaapelitelevisioasiakasta.

Yksikönpäällikkö Mikko Saarentaus, DNA Palvelut Oy, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi

DNA:n viestintä
Tiedottaja Helena Melamies, puh. 044 044 4201, helena.melamies@dna.fi