DNA:lta ja Joikusoftilta ohjelmisto 3G-nopeuden mittaamiseen

Lehdistötiedote 5.10.2009 klo 10

DNA ottaa käyttöönsä Joikusoftin kehittämän JoikuMetrix-laadunmittausjärjestelmän, jolla 3G-verkon tiedonsiirtonopeuksia voidaan mitata bittien tarkkuudella. Ohjelmiston kehittämisen tavoitteena oli saada tarjottavista tiedonsiirtonopeuksista reaaliaikaista liittymäkohtaista statistiikkaa. Sen avulla DNA voi entistä paremmin varmistaa verkkonsa laadun ja asiakkaidensa 3G-palveluiden käyttökokemuksen säilymisen erinomaisina. Puhelimeen tai mokkulaan asennettava JoikuMetrix tuottaa reaaliaikaista tietoa verkon nopeudesta. Saatujen mittaustulosten perusteella tietoliikenneyhteyksiä voidaan tarpeen vaatiessa optimoida nykyistä tehokkaammiksi. – JoikuMetrix mittaa tiedonsiirron läpäisykykyä eli asiakkaan kokemaa yhteysnopeutta. Se hakee tietoja, joista selviää liittymää mittausajankohtana palvelleen tukiaseman yhteysnopeus, DNA:n tuotteista vastaava johtaja Timo Varsila kertoo. Ohjelmiston avulla matkaviestinverkon palvelukykyä on mahdollista seurata paitsi reaaliaikaisesti, myös paikallisesti. – Asiakkaidemme hyvä käyttökokemus on meille tärkeintä myös verkon palveluissa. Olemme ylpeitä 3G-palveluidemme hyvästä laadusta, ja selvitämme jatkuvasti uusia keinoja syventää verkkomme toiminnasta saamaamme tietoa. JoikuMetrixistä saatava statistiikka on siihen erinomainen väline, Varsila toteaa. – JoikuMetrix on tarkoitettu erityisesti niille operaattoreille, jotka haluavat kehittää 3G-verkkonsa asiakkaidensa käyttökokemuksen kannalta parhaalle tasolle. Tuotteella on tietysti muitakin käyttömahdollisuuksia, sitä voi käyttää esimerkiksi apuna erilaisissa vianselvitystilanteissa, kertoo Joikusoftilta yhtiön perustajajäsen ja hallituksen puheenjohtaja Tom Ojala. Tuotetta tarjoaa Joikusoft, ja se on saatavilla myös muille operaattoreille. Tuoteidean kehittäjänä DNA:lla on siihen kuitenkin yksinoikeus Suomessa. DNA:n 3G-palvelut ovat käytössä yli 300 kunnassa ja ne tavoittavat yli 4,5 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: Johtaja Timo Varsila, Tuotteet ja sisällöt, DNA Oy, puh. 044 220 3260, timo.varsila@dna.fi Yhtiön perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Tom Ojala, Joikusoft Oy, puh. 050 576 5056, tom.ojala@joikusoft.com DNA:n viestintä: Helena Sukuvaara, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi