• DNA/

DNA:lta YLEn talviolympialaiset teräväpiirtona pääkaupunkiseudun ja Lahden antennikoteihin

Lehdistötiedote 13.1.2010 klo 10

Lahden ja pääkaupunkiseudun urheilukansa pääsee testaamaan teräväpiirtolähetyksiä Vancouverin olympialaisten kotikatsomoissa. Viisinkertaisesti tavallista tv-kuvaa tarkempien lähetysten katsominen onnistuu useilla tavallisilla televisioilla ja digibokseilla. Myös sopivia antenneja on paljon käytössä. – Tarvittavilla ominaisuuksilla varustettuja laitteita on myyty kodinkoneliikkeissä vuoden verran. Monessa kodissa, johon on viime vuonna hankittu uusi televisio tai digiboksi, koelähetykset nähdään ilman lisähankintoja. Osoitteesta riippuen antennin suuntaus voi kuitenkin olla tarpeen, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen. – Urheilussa ja erityisesti talviolympialaisissa vuoden huipputapahtumana paremman kuvanlaadun merkitys ohjelman kokonaiselämyksessä korostuu. Nyt toteutettava malli on Yleisradiolle luonteva tapa saada teräväpiirtotarjontaa halukkaiden katsojien ulottuville, muistuttaa johtaja Olli-Pekka Heinonen YLEstä. Maksuttomat koelähetykset näkyvät FullHD- tai HDReady –merkinnällä varustetussa televisiossa, jossa on MPEG4-viritin. Jos televisiossa ei ole MPEG4-viritintä, tarvitaan digiboksi, josta se löytyy. Niiden ohella taloudessa pitää olla DNA:n lähettimeen suunnattu VHF-antenni. Koelähetyksissä tarvittavat televisiot ja antennit käyvät myös loppuvuonna alkavien kaupallisten teräväpiirtolähetysten katseluun, mutta digiboksit tulee tuolloin vaihtaa uutta DVB-T2-standardia tukeviksi. Niitä tulee markkinoille lähempänä kaupallisten lähetysten alkua. Antennit suunnattava DNA:n lähettimiin Talviolympialaisten teräväpiirtokoelähetyksissä tarvittavat antennit ovat digiaikaa edeltäneellä analogisen television kaudella käytettyjä VHF-antenneja. – Monen antennitalon katolta löytyy vielä vanha VHF-antenni, jonka uudelleensuuntaus- tai uusimistarve on hyvä selvittää etukäteen. Antenniasennuksissa on suositeltavaa käyttää paikalliset olosuhteet tuntevaa antenniurakoitsijaa, toteaa toiminnanjohtaja Tauno Hovatta Satelliitti- ja antenniliitto SANT ry:stä. Noin neljännes Suomen antennitalouksista on koelähetysten näkyvyysalueella. DNA:n lähettimet sijaitsevat Lahden Radiomäellä, Helsingin Oulunkylässä, Tuusulan Hyrylässä ja Espoon Korpilammella ja Espoonkartanossa. DNA:n koelähetykset nähdään 12.2. – 28.2.2010 digiboksin kanavalla 250. Kanavalla alkaa 25. tammikuuta 2010 näkyä testikuva, jotta valmius on helppo varmistaa. Lahden seudulla testikuva on näkyvillä 25.1. alkaen, pääkaupunkiseudulla helmikuun alusta. Lisätietoja: Kuvat koelähetysalueesta ja täydentyvä luettelo koelähetysten kanssa yhteensopivista päätelaitteista: www.dna.fi Lisätietoja medialle: johtaja, kuluttajaliiketoiminta, Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi Asia- ja kulttuuri-YLE, ohjelmistoalueen johtaja Olli-Pekka Heinonen, puh. (09) 1480 2311, olli-pekka.heinonen@yle.fi SANT ry, hallituksen puheenjohtaja Martti Kemppi, Martti Kemppi Oy, puh. 0400 412 238, martti@kemppi.org SANT ry, toiminnanjohtaja Tauno Hovatta, puh. 09 5476 1315, tauno.hovatta@sant.fi DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi Tiedotteessa esiintyvät termit ja lyhenteet: DVB: Digital Video Broadcasting, joukko digitaaliseen televisioon liittyviä standardeja DVB-T: Digital Video Broadcasting - Terrestrial. DVB-versio, jossa tiedonsiirtoon käytetään maanpäällistä eli antenniverkkoa. Muita DVB-versioita ovat esimerkiksi DVB-S, Digital Video Broadcasting - Satellite, jossa tiedonsiirtoon käytetään satelliitteja ja satelliittivastaanottimia ja DVB-C, Digital Video Broadcasting - Cable, joka käyttää kaapeliverkkoa. VHF-antenni: teräväpiirtolähetysten vastaanottoon soveltuva antennityyppi. Lisätietoa antenneista: http://www.sant.fi/index.php?k=14211 MPEG-4: standardi, joka koostuu MPEG:n eli Motion Picure Experts Groupin kehittämistä tavoista pakata videota ja ääntä.