DNA:n 3G ensimmäisenä Suomessa 21 megabitin nopeuksiin

Lehdistötiedote 15.6.2009 klo 9

DNA on käynnistänyt 3G-matkaviestinverkon nopeuksien noston 21 Mbit/s huippuvauhtiin. Syksyllä 2009 tapahtuvaa lanseerausta valmistellaan teknisillä testeillä kuluvan kesän aikana. Uudet datasiirtonopeudet palvelevat erityisesti käyttäjää, joka haluaa siirtää tiedostoja ja käyttää monipuolisia internet-palveluita matkaviestinverkon välityksellä. Verkon kapasiteetin nosto mahdollistaa myös nopean matkaviestinverkkoyhteyden yhä useammalle samanaikaiselle käyttäjälle. Parhaillaan matkaviestinverkossa testattava 3G-verkon päivitys, kaupalliselta nimeltään HSPA+, nostaa verkon kapasiteettia ja mahdollistaa parhaimmillaan 21 megabittiä sekunnissa latausnopeuden. Myös tiedonsiirto verkkoon päin (uplink) nopeutuu parhaimmillaan 5,8 megabittiin sekunnissa. Ensi vuonna 42 megabitin enimmäisnopeuksia "Olemme toistaiseksi nähneet 3G/HSPA-teknologiasta vasta alkutaipaleen. Nyt käyttöönotettava 21 Mbit/s-nopeus on nähtävä 3G/HSPA-teknologian suorituskyvyn luonnollisena kehityspolkuna, jota jatkaa jo ensi vuoden aikana 42 Mbit/s -maksiminopeudet" sanoo DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius. Ericssonin kokonaan toimittaman DNA:n matkaviestinverkon kaikki tukiasemat tukevat HSPA+-teknologiaa, joten tukiasemat päivittyvät uusiin nopeuksiin vaivattomasti ohjelmistopäivityksellä. Uusia nopeuksia (HSPA+) tukevia päätelaitteita on jo nyt alkanut ilmestyä markkinoille, ja DNA on täydessä valmiudessa kaupallisen verkon asteittaiseen nopeuden nostoon sekä tätä tukevien tuotteiden julkistamiseen syksyn 2009 aikana. DNA onkin ensimmäinen suomalainen operaattori, joka lanseeraa kaupallisesti HSPA+ -verkkonopeudet. Maanlaajuinen 3G/HSPA-verkko viimeistään 2013 "Tavoitteenamme on jatkuvasti parantaa asiakkaidemme käyttökokemusta panostamalla verkon siirtonopeuksiin ja kapasiteettiin. Tärkeänä osana käyttökokemuksen parantamista näemme myös maantieteellisen 3G-kuuluvuuden laajenemisen entistä kattavammaksi. Parhaillaan rakennamme 3G-peittoa kiivaasti myös UMTS 900 -tekniikalla, minkä ansiosta olemmekin käytännössä kaksinkertaistaneet maantieteellisen kuuluvuusalueen viimeisen puolen vuoden aikana. Lopullinen tavoite, valtakunnallinen 3G/HSPA-verkkopeitto, saavutetaan viimeistään vuosina 2012 - 2013" jatkaa Olenius. “Nyt työn alla oleva päivitys on jälleen uusi askel 3G/HSPA-verkon selkeästi tulevaisuuteen viitoitetulla teknisellä kehityspolulla. DNA:n verkon päivitys kertoo yrityksen vahvasta panostuksesta verkon jatkuvaan kehittämiseen ja yhä paremman käyttökokemuksen turvaamisesta asiakkailleen”, sanoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Janne Laitala. DNA:n 3G-verkon alueella asuu jo yli 80 % suomalaisista. Lisätietoja: DNA Oy: johtaja Tommy Olenius, puh. 044 220 3240, tommy.olenius@dna.fi Suomen Ericsson: viestintä, viestintäjohtaja Milla Nummenpää, puh. (09) 299 2556, milla.nummenpaa@ericsson.com DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Helena Melamies, puh. 044 044 4201, helena.melamies@dna.fi