DNA:n 3G-palvelut yli 250 kunnassa

Lehdistötiedote 19.5.2009 klo 13.30

DNA:n 3G-palvelut ovat nyt jo 4,2 miljoonan suomalaisen saatavilla. Kuluvan vuoden aikana DNA ottaa käyttöön kaikkiaan 1100 uutta 3G-tukiasemaa. Palvelut laajentuivat huhti-toukokuussa Kristiinankaupunkiin, Kuhmalahdelle, Kustaviin, Lapinlahdelle, Lemille, Nummi-Pusulaan, Padasjoelle, Paltamoon, Pukkilaan, Puumalaan, Pyhännälle, Pöytyälle, Ristijärvelle, Savitaipaleelle, Taivassaloon, Utsjoelle, Uuraisille, Viitasaarelle, Vöyri-Maksamaalle ja Ähtäriin. Viimeisimmät 3G-laajennukset uusiin kuntiin toteutettiin harvaan asutuille alueille sopivalla modernilla 900 MHz -verkkotekniikalla. – 3G-palvelut laajenivat ensimmäisenä suuriin kuntakeskuksiin ja väestökeskittymiin, alueille joiden verkkopalvelut toteutettiin toistaiseksi yleisimmällä 2 GHz -taajuudella. Tiheästi asuttujen alueiden kattamisen jälkeen olemme laajentaneet verkkoa harvempaan asutuille seuduille, jonne soveltuu parhaiten 900 MHz -tekniikka. 3G-verkon laajentaminen myös 2 GHz -taajuudella jatkuu edelleen, kertoo DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius. Molemmilla taajuuksilla toimivia puhelimia ja muita päätelaitteita on markkinoilla tarjolla, mutta kaikki käytössä olevat vanhemmat laitteet eivät tunnista 900 MHz -taajuutta. Esimerkiksi DNA Mokkula E169 toimii molemmilla taajuuksilla. 3G-verkkoa ja -palveluita on laajennettu 900 MHz-tekniikalla sellaisille alueille, joille ne on jo aikanaan toteutettu myös 2 GHz -tekniikalla. – Esimerkiksi Espoossa, Orivedellä ja Porissa on käytössä molempia tekniikoita. Niitä sopivasti yhdistämällä parannamme asiakkaan saaman palvelun laatua, joka on verkonrakentamisemme tärkein tavoite. Tarjoamalla molempia taajuuksia samalla alueella varmistetaan, että päätelaiteriippumattomasti voidaan turvata palvelut aina asiakkaalle parhaiten sopivalla taajuudella", Olenius jatkaa. Verkon nopeus riippuu monesta tekijästä DNA:n 3G-verkon tällä hetkellä nopeimman tiedonsiirtopalvelun enimmäisnopeus on 2 Mbit/s. Käytettävissä oleva enimmäisnopeus riippuu mm. käyttäjän päätelaitteesta, verkon voimakkuudesta ja siitä kuinka moni käyttää verkkoa yhtä aikaa alueella, jolla käyttäjä liikkuu. Järjestettyjen nopeusvertailujen tulokset taas riippuvat mittaukseen valituista kriteereistä. Esimerkiksi Elisan keväällä 2009 tilaamassa tutkimuksessa on väitetty DNA:nkin osalta käytetyn nopeusrajoittamatonta liittymää. DNA ei toistaiseksi tarjoa rajoittamattomalla nopeudella toimivia liittymiä, minkä vuoksi nopeusmittauksen tulokset ovat harhaanjohtavia. Lisätietoja Tekninen johtaja Tommy Olenius, puh. 044 220 3240, tommy.olenius(a)dna.fi DNA:n viestintä: tiedottaja Helena Melamies, puh. 044 044 4201, helena.melamies(a)dna.fi