• DNA/

DNA:n 3G-verkko laajeni Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa

Lehdistötiedote 7.11.2008

DNA:n 3G-verkko laajeni syys-lokakuussa Hausjärvelle, Lopelle, Pälkäneelle, Suonenjoelle, Leppävirralle, Muurameen ja Liperiin. 3G-palvelut toimivat aluksi kuntien keskusta-alueilla, mutta laajenevat haja-asutusalueille sekä näissä kunnissa että ympäri Suomen, kun rakenteilla olevia UMTS900- tukiasemia otetaan käyttöön lähikuukausina.

Kanta-Hämeessä DNA:n 3G-verkkoa on rakenteilla esimerkiksi Jokioisiin, Kalvolaan ja Renkoon. Keski-Suomessa DNA:n 3G-verkkoa rakennetaan esimerkiksi Viitasaarelle ja Pirkanmaalla Punkalaitumelle, Äetsään ja Ruovedelle. Pohjois-Karjalassa rakennetaan Enoon, Ilomantsiin, Joensuuhun, Kontiolahdelle, Pyhäselkään ja Tohmajärvelle ja Pohjois-Savossa esimerkiksi Vesannolle, Juankoskelle ja Kaaville.

Syys- ja lokakuun 3G-verkon laajennukset toteutettiin tällä hetkellä yleisellä 2 GHz -taajuudella. Lähikuukausina valmistuvat 3G-verkon laajennukset toteutetaan UMTS900 -tekniikalla.

DNA:n 3G-verkon tiedonsiirtoyhteys on nopeimmillaan 2 Mbit/s. Käytettävissä oleva enimmäisnopeus riippuu esimerkiksi verkon voimakkuudesta ja samanaikaisten käyttäjien lukumäärästä alueella, jossa käyttäjä liikkuu. Matkaviestinverkossa toimiva DNA Liikkuva laajakaista on käytettävissä lähes koko maassa, mutta nopeimmat yhteydet saavutetaan sopivilla päätelaitteilla DNA:n 3G-verkon alueella.

DNA:n 3G-verkko kattaa lähes 200 paikkakuntaa ja sen alueella asuu yli 75 % suomalaisista.

Osastopäällikkö Arto Eklund, DNA Finland Oy puh. 044 220 3203, arto.eklund@dna.fi

DNA:n viestintä: tiedottaja Helena Melamies, DNA Finland Oy, puh. 044 044 4201, helena.melamies@dna.fi