• DNA/

DNA:n päätoimipaikan toimihenkilöt ja työnantaja ratkaisuun sopimusasiassa

Lehdistötiedote 18.1.2010 klo 16.15

DNA:n päätoimipaikan toimihenkilöiden ja työnantajan väliset neuvottelut ovat päättyneet ja henkilöstösopimus on allekirjoitettu tänään 18.1.2010. Neuvottelut on käyty hyvässä ja rakentavassa hengessä. Henkilöstösopimus on paikallinen sopimus DNA:n ja DNA:n Vantaan toimipaikan toimihenkilöiden välillä. Toimihenkilöiden päätös syntyi äänestyksen pohjalta. Tämän sopimuksen myötä uuden henkilöstösopimuksen piirissä ovat kaikki DNA:n ylemmät toimihenkilöt ja työntekijät sekä merkittävä osa toimihenkilöistä. Toimihenkilöunioni (TU) aloitti laittoman työtaistelun DNA:ta kohtaan 10. joulukuuta. Toimihenkilöunionille on määrätty jo seitsemät sakot laittomasta työtaistelusta, kaikkiaan jo lähes 100 000 euroa. Toimihenkilöunioni on sakoista ja huomautuksista huolimatta jatkanut laittomia toimenpiteitä. Lakkotilanteen tekee ristiriitaiseksi se, että vain joka viides DNA:n toimihenkilöistä on osallistunut laittomaan työtaisteluun. Toimihenkilöunionilla ei siis ole nyt käynnissä olevassa laittomassa lakossa toimihenkilöiden enemmistön tukea. DNA on huolissaan siitä, että henkilöstön edunvalvonnasta vastaava taho toimii tavalla, joka ei ole osoittautunut henkilöstön edun mukaiseksi. - Päätimme järjestää asiasta jäsenäänestyksen isoimmassa toimipaikassamme, jotta saisimme selville oman henkilöstömme näkemyksen aiheesta. Äänestyksessä enemmistö kannatti uuden sopimuksen allekirjoittamista, kuten jo ylemmät toimihenkilöt ja työntekijät ovat tehneet, DNA:n Vantaan toimihenkilöiden luottamusmies Pasi Nikoskinen sanoo. - Olemme tyytyväisiä, että sopimuksen piiriin on nyt saatu merkittävä osa toimihenkilöistämme. Toivomme, että loputkin toimihenkilöt yhtyisivät ratkaisuun mahdollisimman pian. Toimihenkilöunioni tulee todennäköisesti kiistämään tämän äänestyksen tuloksen ja sopimuksen, mutta työantaja kunnioittaa ja sitoutuu paikalliseen sopimukseen. Toivomme myös toimihenkilöunionin kunnioittavan jäsenistönsä näkemystä, DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen kommentoi. Asiakkaille vain vähäisiä vaikutuksia laittomasta työtaistelusta DNA:n tavoitteena on palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin työtaistelusta huolimatta. - Olemme laittomasta työtaistelusta huolimatta pystyneet palvelemaan asiakkaitamme lähes normaalisti. Tarjoamamme tuotteet toimivat normaalisti ja kaikki 76 myymäläämme ovat normaalisti auki. Puhelinasiakaspalvelumme palvelutasoa on jouduttu lakon vuoksi jonkin verran supistamaan, mutta teemme jatkuvasti töitä palvelutasomme nostamiseksi ja tilanne paraneekin päivä päivältä, Marko Rissanen jatkaa. DNA:n puhelinasiakaspalvelu palvelee tällä hetkellä kiireellisissä asioissa keskimäärin noin 2 minuutin jonotusajalla ja muut palvelupyynnöt hoidetaan sähköisesti pääosin noin 2-5 arkipäivässä. Lisätietoa asiakaspalvelun toiminnasta löytyy DNA:n kotisivuilta osoitteesta www.dna.fi Lisätietoja: henkilöstöjohtaja Marko Rissanen, DNA Oy, puh.044 220 3230, marko.rissanen@dna.fi Vantaan toimihenkilöiden luottamusmies Pasi Nikoskinen, DNA Oy, puh. 044 044 4227, pasi.nikoskinen@dna.fi