DNA:n verkko vilkkaassa käytössä jouluna ja vuodenvaihteessa

Lehdistötiedote 2.1.2009 klo 11.30

Jouluaatolle ja vuodenvaihteelle tyypillinen teksti- ja multimediaviestien suosio kasvatti DNA:n verkkojen liikennemäärät uusiin ennätyksiin.

Jouluaattona ja vuoden vaihtuessa lyhytsanomaviestien määrä kasvoi DNA:n verkossa hetkittäin kymmenkertaisiksi vastaavan aikavälin tavanomaisiin määriin nähden. Yleisiin juhlapäiviin ajoittuva liikennepiikki on toistuva ja ennakoitavissa, ja siihen varaudutaan monin tavoin.

– DNA:n asiakasmäärä kasvaa jatkuvasti, joten verkkojakin kehitetään vastaamaan entistä suurempia liikennemääriä. Juuri ennen joulua käyttöön otetut lyhytsanomaviestikeskukset varmistivat vuodenvaihteessa riittävän tekstiviestien välityskyvyn, ja miljoonittain lähetetyt viestit päätyivät onnistuneesti vastaanottajille. Liikennemittausten perusteella DNA:n matkaviestinverkossa lähetettiin pelkästään uutena vuotena keskimäärin kuusi tekstiviestiä kultakin DNA:n yli puoleltatoista miljoonalta matkapuhelinasiakkaalta, kertoo DNA:n tekniikasta vastaava johtaja Tommy Olenius.

Lyhytsanomapalveluissa kuten teksti- ja multimediaviestipalveluissa vuodenvaihteen liikenne on poikkeuksellista sen takia, että suurin liikennepiikki ajoittuu hyvin lyhyelle muutaman kymmenen minuutin kestävälle ajanjaksolle juuri vuoden vaihtuessa. Muutoin liikennepiikit osuvat usein esimerkiksi erittäin seurattujen TV-ohjelmien kuten Idols-finaalin mainoskatkoihin.

johtaja Tommy Olenius, DNA Finland Oy, puh. 044 220 3240, tommy.olenius@dna.fi

DNA:n viestintä: tiedottaja Helena Melamies, DNA Finland Oy, puh. 044 044 4201, helena.melamies@dna.fi