DNA uudistaa Suomen M2M-markkinat

DNA:n lehdistötiedote 9.5.2008

DNA tuo M2M-markkinoille edistyksellisen palvelun, langattoman ja kustannustehokkaan M2M Mobile Access Servicen. Ensimmäisenä sen ottaa käyttöön Koillis-Satakunnan Sähkö.

M2M eli Machine to Machine tarkoittaa tiedonsiirtoa laitteelta toiselle osana laajempaa järjestelmää tai palvelua. Palvelun käyttäjä on tyypillisimmillään esimerkiksi sähköyhtiö, vartiointi- ja turvapalveluita tarjoava yritys tai kuljetusyhtiö. M2M on Suomessa vasta tulossa laajempaan tietoisuuteen, ja DNA:n kehittämä tuote on lajissaan ainutlaatuinen esimerkiksi tietoturvaominaisuuksiensa ansiosta.

– Tarjoamamme langattomuus moninkertaistaa palvelun sovellusmahdollisuudet. Langattomuus myös vähentää asiakkaan kustannuksia huomattavasti, DNA:n M2M-myynnistä vastaava päällikkö Petri Hannonen kertoo.

M2M-palveluita käyttävät asiakkaat tarjoavat oman osaamisalueensa palveluita edelleen omille asiakkailleen. DNA on solminut palvelusta sopimuksen Koillis-Satakunnan Sähkön kanssa, joka käyttää sitä esimerkiksi sähkömittareidensa etälukuun ja -hallintaan.

– Odotamme selkeitä säästöjä niin kustannuksissa kuin ajankäytössäkin. Lisäksi voimme nyt siirtyä mittareiden täysin reaaliaikaiseen lukemiseen, käyttöpäällikkö Aimo Rinta-Opas Koillis-Satakunnan Sähköstä toteaa.

DNA:n M2M Mobile Access Service eroaa tähänastisista M2M-tyyppiseen palveluun tarkoitetuista tuotteista esimerkiksi paremmilla tietoturvaominaisuuksillaan ja kustannustehokkuudellaan.

– Tuotteemme toimii suljetun verkon periaatteella, mikä tarkoittaa sitä, että yhteydet muista verkoista M2M-liittymiin on estetty. Olemme myös toteuttaneet palvelumme niin, että voimme tarjota sitä erittäin kustannustehokkaasti. Olemmekin Suomen M2M-markkinoiden määrittelyssä selkeä edelläkävijä, Hannonen kommentoi.

DNA näkee Suomen tähän asti lähes käynnistymättömillä M2M-markkinoilla suuret kasvumahdollisuudet.

– Olemme panostaneet M2M Mobile Access Service -tuotteen kehittämiseen alusta alkaen alan parasta osaamista. Myymme tuotetta tukkumyyntiperiaatteella 1000 kappaleen vähimmäiserissä yrityksille. DNA:n näkemyksen mukaan M2M on heti liikkuvan laajakaistan jälkeen matkaviestinalan kasvavin liiketoiminta-alue, kertoo DNA:n M2M-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jyrki Nummela.

Palvelun käytöstä:
Käyttöpäällikkö Aimo Rinta-Opas, Koillis-Satakunnan Sähkö Oy, puh. (03) 485 5222

M2M liiketoiminnasta:
Johtaja Jyrki Nummela, DNA Finland Oy, puh. 044 2203 204