Toimihenkilöunioni jakaa jatkuvasti väärää tietoa DNA:sta

Lehdistötiedote 19.1.2010 klo 8.00

Toimihenkilöunioni (TU) aloitti laittoman työtaistelun DNA:ta kohtaan 10. joulukuuta. Toimihenkilöunionille on määrätty jo seitsemät sakot laittomasta työtaistelusta, kaikkiaan jo lähes 100 000 euroa. Tällä ei ole kuitenkaan ole ollut vaikutusta työtaisteluun. Laittoman työtaistelun taustalla on Toimihenkilöunionin pyrkimys vaikuttaa työehtosopimukset ylittävän vapaaehtoisen yrityskohtaisen henkilöstösopimuksen sisältöön ja työehtosopimuksensa soveltamiseen varsinaisen toimialansa ulkopuolella. Kyseessä näyttääkin olevan puhtaasti Toimihenkilöunionin jäsenhankinta. - Toimihenkilöunioni antaa jatkuvasti täysin virheellistä tietoa DNA:sta ja sen henkilöstöpolitiikasta. DNA noudattaa alalla voimassa olevaa työehtosopimusta ja kaikkia lakeja ja asetuksia toiminnassaan. DNA:lla on kilpailukykyiset palkat ja normaalia paremmat henkilöstöedut. Lisäksi DNA jakaa vuosittain merkittävän osan tuloksestaan henkilöstölle tulospalkkioina, DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen kommentoi. Lakkotilanteen tekee ristiriitaiseksi se, että vain joka viides DNA:n toimihenkilöistä on osallistunut laittomaan lakkoon ja kaksi muuta DNA:n henkilöstöryhmää eli ylemmät toimihenkilöt ja työntekijät ovat jo allekirjoittaneet kyseisen sopimuksen. Lisäksi DNA:n päätoimipaikan Vantaan toimihenkilöt allekirjoittivat sopimuksen 18. tammikuuta järjestämänsä äänestyksen perusteella. DNA on pyytänyt toimihenkilöidensä edustajia useaan kertaan mukaan neuvotteluihin, mutta he eivät ole tulleet paikalle. DNA:lla on yhteensä noin 850 toimihenkilötehtävää, joista lakossa on vain 190 toimihenkilöä. Toimihenkilöunionilla ei siis ole nyt käynnissä olevassa laittomassa lakossa toimihenkilöiden enemmistön tukea. Asiakkaiden palvelu laittoman työtaistelun aikana DNA on laittomasta työtaistelusta huolimatta pystynyt palvelemaan asiakkaita lähes normaalisti. DNA ei hyväksy laitonta työtaistelua, ja on tämän vuoksi laatinut asiakaspalveluun sekä tukitoimintoihin uusia toimintamalleja. DNA:n tuotteet toimivat normaalisti ja kaikki 76 myymälää ovat normaalisti auki. Puhelinasiakaspalvelun palvelutasoa on työtaistelun vuoksi supistettu, mutta töitä palvelutason nostamiseksi tehdään aktiivisesti. Puhelinpalvelu pyritään avaamaan täydellä teholla viimeistään helmikuun alussa. DNA:n puhelinasiakaspalvelu palvelee tällä hetkellä kiireellisissä asioissa keskimäärin noin 2 minuutin jonotusajalla ja muut palvelupyynnöt hoidetaan sähköisesti pääosin noin 2-5 arkipäivässä. Matkaviestinpuolen sähköposteissa on jonkin verran jonoa, parhaillaan käsittelyssä on noin viikon vanhoja sähköposteja. Kiinteän verkon tuotteiden asiakaspalvelun vastausaikoihin työtaistelu ei vaikuta, palvelu toimii lähes normaalisti. Lisätietoja: henkilöstöjohtaja Marko Rissanen, DNA Oy, puh.044 220 3230, marko.rissanen@dna.fi DNA viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi