• DNA/

Yhdestä DNA-liittymästä yhtäaikainen internetyhteys useammalle käyttäjälle

Lehdistötiedote 15.12.2008 klo 13

DNA Telakan avulla langaton internetyhteys laajenee kerrallaan useamman käyttäjän saataville. DNA Telakka on lisälaite, joka DNA Mokkulaan kytkettynä toimii WLAN-tukiasemana.

DNA Telakan avulla samassa paikassa olevat henkilöt voivat käyttää yhden DNA-liittymän langatonta internetyhteyttä yhtä aikaa. Tähän asti on ollut mahdollista jakaa vain kiinteitä internetyhteyksiä.

– DNA Mokkulan avulla internetyhteyden saa omaan käyttöön, ja Mokkulan ja Telakan avulla sen voi tarjota samanaikaisesti esimerkiksi perheenjäsenille, DNA:n tuotevalikoimasta vastaava johtaja Timo Varsila toteaa.

DNA Mokkulaan kytketyllä DNA Telakalla käytettävä verkko voidaan rajata tiettyjen käyttäjien saataville. Tietoturvasyiden ohella verkko on syytä salata asianmukaisesti sen vuoksi, että langattoman internetyhteyden nopeus riippuu sen käyttäjien määrästä.

Internetyhteyden jakaminen WLAN-verkon avulla useammalle käyttäjälle yleistyy jatkuvasti. Esimerkiksi kahvilat ja hotellit tarjoavat asiakkailleen maksuttomia internetyhteyksiä.

– Yhtäaikaiseen käyttöön tarkoitetut langattomat internetyhteydet yleistyvät tulevaisuudessa, ja aiomme olla kehityksessä mukana, Varsila toteaa.

DNA:n 3G-verkon tällä hetkellä nopeimman tiedonsiirtopalvelun enimmäisnopeus on 2 Mbit/s. Käytettävissä oleva enimmäisnopeus riippuu esimerkiksi verkon voimakkuudesta ja siitä kuinka moni käyttää verkkoa yhtä aikaa sillä alueella, jolla käyttäjä liikkuu. Matkaviestinverkossa toimiva DNA Liikkuva laajakaista on käytettävissä lähes koko maassa, mutta nopeimmat yhteydet saavutetaan sopivilla päätelaitteilla DNA:n 3G-verkon alueella. 3G-verkon ulkopuolella tiedonsiirtonopeudet ovat 53 - 236 kbit/s, jotka myös ovat riittäviä nopeuksia esimerkiksi sähköpostin käyttämiseen.

DNA Liikkuvaa laajakaistaa voi käyttää myös ulkomailla, mutta ulkomaan käyttö ei kuulu palvelun kiinteään kuukausimaksuun, vaan siitä veloitetaan käytetyn tiedonsiirron mukaan. DNA:n 3G-verkon alueella asuu lähes 80 % suomalaisista.

johtaja Timo Varsila, DNA Finland Oy, puh. 044 220 3260, timo.varsila@dna.fi

DNA:n viestintä: tiedottaja Helena Melamies DNA Finland Oy, puh. 044 044 4201, helena.melamies@dna.fi