Draka asensi CERNiin ennätyskaapelin kertapuhalluksella

Draka Comteq ylsi uuteen pituusennätykseen asentaessaan 3,6 kilometrin kaapelin yhdellä puhalluksella CERNissä. Suoritus perustui Drakan kehittämään paineilmapuhallukseen, jota käytetään myös julkisrakennusten, toimistojen ja kotien valokuituasennuksiin.

Euroopan hiukkastutkimuskeskus CERN on ottamassa käyttöön LHC-kiihdytintä, joka on sata kertaa edeltäjäänsä tehokkaampi. Tunnelissa sijaitseva 27 kilometriä pitkä törmäytinrengas tarvitsee massiivisen energia- ja tietoliikennekaapeloinnin, jonka toteutuksessa Draka Comteq on pääyhteistyökumppani.

CERNin asettama vähimmäisvaatimus puhalluspituudelle oli 2,5 km, jotta asennuksessa säästetään aikaa ja kustannuksia. Pituusennätys syntyi puhallettaessa 24 optista kuitua sisältävää 3,9 mm tietoliikennekaapelia kapeisiin 7/5,5 mm putkiin.

Kaapelointi on erittäin haastava tehtävä, sillä huipputehokkaan seuraavan sukupolven kiihdyttimen on mahduttava samaan tunneliin kuin aiempi nyt jo purettu kiihdytin. Draka Comteq oli ainoa toimittaja, joka kykeni vastaamaan CERNin asettamiin vaatimuksiin. Yhtiö on kehittänyt kaapeloinnin erikoisratkaisuja myös aiempiin tutkimuskeskuksen hankkeisiin.