DRAKA JULKISTI TÄYDEN PALVELU- JA TUOTEKOKONAISUUDEN SEURAAVAN SUKUPOLVEN LIITYNTÄVERKKOJEN KEHITTÄMISEEN

Draka XS.Net mahdollistaa optisten verkkojen suunnittelun, toteutuksen ja ylläpidon avautuvilla 20 miljardin euron FTTH-markkinoilla.

Maailman johtava optisen kuituteknologian, kaapeli- ja asennustarvikeratkaisujen sekä verkkojen toteutuspalveluiden toimittaja Draka julkisti FTTH Councilin Pariisin konferenssin yhteydessä Draka XS.Net –palvelu- ja tuotekokonaisuuden seuraavan sukupolven liityntäverkkojen (kuitu kotiin, FTTH) suunnitteluun, toteutukseen ja ylläpitoon.

Draka XS.Net perustuu 20 vuoden kokemukseen kaapelointi- ja verkonrakennusprojekteista kaikkialla maailmassa. Se tarjoaa tuen koko passiiviverkon rakentamiseen ja sisältää pienikokoiset valokuituverkon komponentit ja menetelmät verkkoprojektin luomiseen, suunnitteluun, toteutukseen ja ylläpitoon. Perustana on kokemukseen nojaava taloudellinen malli, joka mahdollistaa investointi- ja käyttökulujen alentamisen ja niiden kontrollin.

Palvelu- ja tuotekokonaisuus on tehty sijoittajien, kaupunkien ja kuntien, operaattoreiden, verkonrakentajien ja kiinteistökehittäjien tämänhetkisiin tarpeisiin. Se auttaa niitä etenemään 20 miljardin euron FTTH-markkinoilla, joka avautuvat korvattaessa nykyisiä kuparijohtimiin perustuvia verkkoja uusilla seuraavan sukupolven liityntäverkoilla eri puolilla Eurooppaa.

Draka XS.Net luo uutta standardia
Seuraavan sukupolven liityntäverkot korvaavat parhaillaan kuparikaapeliin perustuvat verkot suoraan toimistoon tai kotiin tulevilla valokuituyhteyksillä Euroopan suurkaupungeissa. Ne tarjoavat riittävän kaistanleveyden uusien multimediapalvelujen tarpeisiin ja takaavat 100 Mb/s ja nopeammat tiedonsiirtoyhteydet ilman kupariyhteyksille tyypillisiä vaimennus-, ylläpito- ja muunto-ongelmia. Valokuituyhteys nostaa kotien ja toimistojen arvoa. Se tarjoaa lisää tuottoja avaamalla tien uusille laajakaistapalveluille, jotka liittyvät pelaamiseen, teräväpiirtotelevisioon sekä verkon yli toimitettavaan vuorovaikutteiseen multimediaan.

“Tämä on merkittävä askel kohti standardeja toimintatapoja tiedonsiirtoverkon passiivisen kerroksen rakentamisessa. Tulossa on tuhansia valokuituprojekteja seuraavan vuosikymmenen aikana“, Draka Comteqin Broadband Solutionsin johtaja Karel Helsen sanoo. “Draka XS.Net on ainutlaatuinen korkeatasoinen palvelu- ja tuotekokonaisuus, joka yksinkertaistaa passiiviverkon arkkitehtuurin rakentamisen. Siinä yhdistyy inhimillinen projektikokemus ja johdonmukainen menetelmä, joka tarjoaa verkkoprojektien kustannusarvioinnin ja koko toimitusketjun hallinnan pitäen investointi- ja käyttökulut pieninä ja hallinnassa.

Draka XS.Net rakentuu syvällisen projektikokemuksen ja laajojen tuotantoresurssien varaan. Se hyödyntää Drakan innovatiivista BendBright XS –kuituteknologiaa ja komponentteja yhdessä Drakan kehittämän Draka XS.Net-ohjelmiston kanssa. Integroitu ohjelmistokokonaisuus mahdollistaa verkonsuunnittelun, projektinhallinnan ja kuluttajaan asti yltävän verkkorekisteröinnin. Tällä kytkentätekniikan, kaapeloinnin ja logistiikan osaamisen yhdistyvällä ratkaisulla, joka soveltuu kulloiseenkin ympärisöön ja liityntätekniikkaan (maa-, kanava-, ilma-, mikrokanavakaapelointi tai vaikka asentaminen viemäriputkistoihin), helpotetaan asioiden hallintaa kuten valokuituverkon suunnittelua, materiaalien hallintaa sekä asennusta aina verkon rekisteröintiin ja ylläpitoon asti.

Arviolta 17 miljoonaa liittymää
Yli kahden vuoden ajan Draka on osoittanut olevansa kilpailukykyinen toimittaja voimansa laajoissa valokuituprojekteissa Skandinaviassa, Hollannissa, Ranskassa, Espanjassa ja Irlannissa yhteensä noin 200.000 tilaajayhteydelle. Tämä on vain pieni osuus ennakoidusta 17 miljoonasta liittymästä, jotka odotetaan toteutettavaksi vuoteen 2012 mennessä (lähde Draka).

Draka suunnittelee tarjoavansa Draka XS.Net kokonaisuuden joko omana erityisenä palveluna helmikuusta 2008 alkaen tai ulkoistettuna ratkaisuna yhteistyösopimuksin sellaisten urakoitsijoiden ja rakennusyritysten kanssa, jotka tullaan sertifioimaan Draka XS.Net mallintamistyökalujen sekä logistiikka- ja suunnitteluohjelmiston käyttäjiksi. Sertifiointi tullaan suorittamaan uusissa koulutustiloissa, joita Draka sijoittaa Euroopan toimipisteisiinsä. Lisäksi Draka aikoo lisensioida Draka XS.Net-ohjelmiston suunnittelukonsulteille tarkoituksenaan edistää kuituverkkojen rakennusosaamista useammalle toimijalle markkinoilla sekä laajemmalti myös maantieteellisesti.

“Olemme hyvin innostuneita Draka XS.Netin avaamista mahdollisuuksista Drakan lisäksi sijoittajille ja muille toimijoille, jotka etsivät uusia keinoja lisätä integroidun liitäntäverkon palveluilla saamiaan myyntituottoja tulevaisuudessa”, Karel Helsen sanoo. ”Tällä hetkellä kellään toisella valmistajalla ei ole tarjottavana vastaavaa. Draka on paalupaikalla tässä tärkeässä avautuvassa liiketoiminnassa.”

Draka XS.Net luo uutta standardia
Kuva: Seuraavan sukupolven liityntäverkot korvaavat parhaillaan kuparikaapeliin perustuvat verkot suoraan toimistoon tai kotiin tulevilla valokuituyhteyksillä Euroopan suurkaupungeissa. Ne tarjoavat riittävän kaistanleveyden uusien multimediapalvelujen tarpeisiin ja takaavat 100 Mb/s ja nopeammat tiedonsiirtoyhteydet ilman kupariyhteyksille tyypillisiä vaimennus-, ylläpito- ja muunto-ongelmia.