DRAKA XS.NET SOFTWARE SUITE OHJELMISTOPAKETTI TUO VARMUUDEN LAAJOJEN FTTH-VERKKOJEN RAKENTAMISEEN

Edistyksellinen integroitu ohjelmisto yksinkertaistaa projektin hallintaa aina hankkeen konseptisuunnitteluvaiheesta verkon ylläpitoon saakka

Maailman johtava optisen kuituteknologian, kaapeli- ja asennustarvikeratkaisujen sekä verkkojen toteutuspalveluiden toimittaja Draka julkisti FTTH Councilin Pariisin konferenssin yhteydessä verkonrakentamisohjelmistonsa. Se tulee olemaan kiinteä osa Draka XS.Net palvelu-ja tuotekokonaisuutta, jota yhtiö tarjoaa seuraavan sukupolven laajakaistayhteyksien rakentamiseen.

Draka XS.Net Software Suite muodostuu neljästä ohjelmistosta, jotka kattavat verkon suunnittelun, projektihallinnan, identifioinnin ja rekisteröinnin sekä asennuksen suunnittelun. Ohjelmistotyökalut ovat tulosta yli kahdenkymmenen vuoden aikana tehdyistä mittavista investoinneista ja ne perustuvat Drakan pitkäaikaiseen kokemukseen televerkkojen rakentamisessa avaimet käteen -periaatteella Saudi-Arabiassa, Ghanassa, Indonesiassa, Turkissa ja muualla tiheään asutuissa kaupunkiympäristöissä eri puolilla maailmaa. Tyypillistä ohjelmistolle on se, että se avulla on mahdollista hoitaa ja hallita kaikki mittavan FTTH-hankkeen tehtävät.

Drakan ohjelmisto on osoittanut toimivuutensa ja hyödyllisyytensä projekteissa kuten Amsterdamin kuitu-kotiin kaupunkiverkko (Amsterdam CityNet) tuoden yli 2 miljoonan euron säästöt. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa ohjelmisto nopeutti asiakkaiden kytkemistä verkkoon automatisoimalla hyväksyntä- ja lupaprosesseja sekä logistiikkaa ja alihankkijoiden osallistumista.

“Drakan ohjelmisto on työkalu verkkoprojektin hallitsemiseksi. Se pitää tehtäväketjun eri vaiheet hallinnassa kun valokaapeliyhteys tuodaan asiakkaalle sekä vähentää suunnitteluun ja projektinhallintaan käytettävää aikaa”, Draka Comteqin Broadband Solutionsin johtaja Karel Helsen sanoo. ”Se on valtti, joka erottaa meidät selkeästi muista FTTH-verkkototeutuksien tuotteiden ja palveluiden tarjoajista.”

Automatisoi toimitusprosessin
Jokainen FTTH-projekti eroaa muista kooltaan, muodoltaan ja ympäristöltään. Niinpä älykkäät ja oppivat ohjelmistotyökalut ovat hyvin tärkeitä koko verkonrakennusprojektin toimitusketjun yhtenäistämisessä ja automatisoinnissa. Drakan ohjelmisto kehitettiin alun perin jopa 1500 komponenttia sisältävien kuparikaapeliverkkojen suunnitteluun ja rakentamiseen Euroopan ulkopuolelle. Jokainen FTTH-projekti on yksilöllinen ja kattaa noin 500 komponenttia. Ohjelmisto soveltuu hyvin FTTH-ympäristöön helpottaen koko prosessin standardisoimista. Se tarjoaa tarkan toimitusketjun hallinnan, tuoteinventaariosta aina loppuasiakkaan rekisteröitymisen tunnistamiseen asti, mikä voi tuoda huomattavia säästöjä rakennusvaiheessa.

Draka XS.Net –ohjelmisto, jonka käyttö on luonteva ja helppo oppia, koostuu neljästä yhteen sovitetusta kokonaisuudesta:

Net.DesignXS: ohjaa suunnittelijaa luomaan verkon rakenteen automaattisesti huomioiden kaikki tarvittavat materiaalit ja työn.

Net.ProjectXS: projekti-, tuote- ja materiaalinhallinnan ohjelmisto, joka kattaa yksityiskohtaiset tiedot osatoimittajista, hinnoittelusta, teknisistä ominaisuuksista, varastosta, urakoitsijoista ja työn etenemisestä.

Net.IDXS: erikoistunut verkkorekisteröintiin ja sallii kaikkien verkkoyhteyksien tarkastelun GIS-muodossa näyttäen kaikki asiakasyhteydet. ‘Show on map’ –ominaisuus näyttää jokaisen kohteen maantieteellisen sijainnin valitulla kartan alueella.

Net.PlanXS: asiakaskohtaisesti räätälöitävä suunnitteluohjelmisto yksilöi hankkeen osoitteet, rakennusten rekisteröinnin, asennus- ja kytkentäsuunnitelman sekä kaivu- ja asennuslupien rekisteröinnin sekä hoitaa automaattisen tiedonvälityksen projektin eri osapuolten välillä.

Helmikuusta 2008 alkaen itsenäisillä urakoitsijoilla ja suunnittelutoimistoilla on mahdollisuus tulla sertifioiduksi Draka XS.Net -mallintamistyökalujen sekä logistiikka- ja suunnitteluohjelmiston käyttäjiksi. Sertifiointi tapahtuu uusissa koulutustiloissa, joita Draka sijoittaa Euroopan toimipisteisiinsä. Lisäksi Draka aikoo lisensioida Draka XS.Net -ohjelmiston suunnittelukonsulteille tarkoituksenaan viedä kuituverkkojen rakennuskokemusta laajemmalle alueelle.

Draka XS.Net
Draka XS.Net perustuu 20 vuoden kokemukseen kaapelointi- ja verkonrakennusprojekteista kaikkialla maailmassa. Se tarjoaa tuen koko passiiviverkon rakentamiseen ja sisältää pienikokoiset valokuituverkon komponentit ja menetelmät verkkoprojektin luomiseen, suunnitteluun, toteutukseen ja ylläpitoon. Pohjana on kokemukseen perustuva taloudellinen malli, joka mahdollistaa investointi- ja käyttökulujen alentamisen ja niiden kontrollin.

Draka XS.Net -ohjelmisto
Kuva: Yksi ohjelmiston moduleista on Net.IDXS, joka on kehitetty erityisesti verkkorekisteröintiin. Se sallii kaikkien verkkoyhteyksien tarkastelun GIS-muodossa antaen näkyvyyden kaikkiin asiakasyhteyksiin. ‘Show on map’ –ominaisuus näyttää jokaisen kohteen valitulla kartan alueella.