Drakan valokaapeli vauhdilla maastoon

Dataa, ääntä ja videokuvaa välittävää DCN-järjestelmää esiteltiin kriisinhallinnan asiantuntijoille syyskuun lopulla Santahaminassa. Suomessa kehitetty laajakaistaverkko voidaan rakentaa kriisialueen maastoon muutamassa tunnissa.

Draka on kehittänyt järjestelmää varten optisen kenttäkaapelin, joka sopii kriisinhallintatilanteiden lisäksi mm. urheilukilpailujen, konserttien tai muiden yleisötapahtumien tarpeisiin.

Kaksi optista kuitua sisältävä kaapeli on kevyt ja helppo käsitellä, sillä sen halkaisija on 4,5 mm ja paino vain 17 kg/km. Vesistöjä varten on kehitetty vastaava teräsvahvistettu pohjaan painuva rinnakkaistuote.

Kaapeli voidaan levittää maastoon selässä kaapelin kantorinkassa kannettavasta kaapelikelasta tai perävaunussa kuljetettavalla kaapelin laskulaitteella. Vaunua voi vetää esimerkiksi maastokulkuneuvolla eli ns. mönkijällä, moottorikelkalla tai traktorilla. Laskulaitteen voi nostaa myös veneeseen kaapelin laskemiseksi vesistöihin.

Laskunopeus vaihtelee maastosta riippuen 3–10 kilometriin tunnissa. Draka toimittaa tarvittaessa myös mittaus- ja hitsausvarusteet sekä maastossakin toimintavarmat optiset liittimet.

Lisätietoja: tuotepäällikkö Lassi Siivola, Draka Comteq Finland Oy, puh. 010 566 4602 tai lassi.siivola@draka.com