Kuitu kotiin Drakan ratkaisuilla

Valokuidun tuominen kotiin vaatii taivutusta paremmin sietävän valokuidun sekä tarkoitusta varten suunnitellut asennustarvikkeet. Asennukset tehdään usein ahtaisiin tiloihin, mikä asettaa valokuidulle uusia teknisiä vaatimuksia. Yksi niistä on kuidun parempi taivutettavuus.

Draka on kehittänyt taivutusominaisuuksiltaan tavanomaista kuitua paremman BendBrightXS –yksimuotokuidun. Se toimii koko aallonpituusalueella, vaikka taivutushalkaisija pysyvässä asennuksessa olisi vain 30 mm, mikä on puolet pienempi kuin tavanomaisella kuidulla. Kertaluontoinen taivutus voi olla halkaisijaltaan tätäkin vielä huomattavasti pienempi eli noin 15 mm.

Kriittisimmällä aallonpituudella 1625 nm kuidun vaimennusmuutos pienellä 15 mm:n taivutussäteellä on vain sadasosa verrattuna aiempaan yleisesti käytössä olevaan kuitutyyppiin.

Uuden taivutettavamman eli ITU-T G.657 A ja B suositusten mukaisen kuidun siirtotekniset ominaisuudet ovat edeltäjänsä kaltaisia ja kuitu on edelleen myös ITU-T G.652 D suosituksen mukainen. Lisäksi kuidun laskennallinen ikä täyttää samat vaatimukset kuin aiempi kuitu.

Valokaapeli kohtaa rakennukseen tullessaan uuden asennus- ja käyttöympäristön, jossa siltä vaaditaan taivutettavuuden lisäksi hyvää haaroitettavuutta ja helppoa liitettävyyttä.

Draka esittelee keväällä uusia päätekotelo- ja ristikytkentäpaneeliratkaisuja, jotka hyödyntävät erityisesti BendBrightXS-kuidun taipuisuutta. Uusi ristikytkentäpaneeli sisältää adapterit 96 kuituliittimelle ja 48 kuitujatkoslevyä. Kunkin kuitu kotiin -asiakkaan liitäntä toteutetaan erillisen kuitujatkoslevyn kautta. Korkean pakkaustiheyden kotelo sisältää innovatiivisia ratkaisuja, jotka tekevät asennuksesta sujuvaa.

Uusi versio XOK-A3 tutusta XOK-ulkojatkoksesta mahdollistaa syöttö- tai jakokaapelin väliuloston ja haaroittamisen 12 talokaapelille. Kehitetyn mekaanisten läpiviennin etu on kaapelien asentaminen vaiheittain vaikka yksitellen. Ratkaisu mahdollistaa joustavan tavan asentaa optista liityntäverkkoa esim. omakotitaloalueille kun käytetään talokaapelina aurausasennukseenkin soveltuvaa FYO2PMU-talokaapelia.

Lisätiedot:
tuoteryhmäpäällikkö Hannu Väätämöinen, Draka Comteq Finland Oy, puh. 010 566 3298