Suomessa kehitetty siirrettävä tiedonsiirtoverkko DCN esiteltiin Hämeenlinnassa - Draka Finland tarjoaa uutta teknologiaratkaisua viranomaisille ja operaattoreille

Kansainvälinen asiantuntijajoukko oli seuraamassa siirrettävän DCN-tiedonsiirtoverkon esittelyä Hämeenlinnassa. Puolustusvoimat ja DCN Group pystyttivät tunnissa nykyaikaisen laajakaistaverkon Vanajanlinnan maastoon.

Mm. valokaapeleilla ja langattomilla tukiasemilla toteutettu monipalveluverkko tarjosi vieraille mahdollisuuden kokeilla puheen ja datan siirtoa sekä internetin käyttöä kenttäoloissa. Verkkokonsepti on ensimmäinen laatuaan maailmassa ja se on jo herättänyt runsaasti kiinnostusta asiantuntijapiireissä. Verkko voidaan rakentaa laajalle alueelle muutamassa tunnissa ja se voi integroida erilaisia verkkoja keskenään tai osaksi kiinteää tietoliikenneverkkoa. Käyttökohteita ovat kriisinhallinnan ja maanpuolustuksen ohella esimerkiksi palo- ja pelastustoimi sekä suuret kulttuuri- ja urheilutapahtumat. Verkon avulla myös operaattorit voivat tarjota laajakaistayhteyttä entistä useampiin paikkoihin ja tarpeisiin. Suomen Puolustusvoimien kanssa kehitetyn verkon osia on otettu käyttöön Kosovon ja Bosnian kansainvälisen kriisinhallintajoukon johtamisessa. DCN-tiedonsiirtoverkon markkinoinnista vastaa Draka Finland. Järjestelmän tekniset tuotteet kehittäneeseen DCN Groupiin kuuluvat Draka Finlandin lisäksi Eltel Networks, Fitelnet, Ascom Fintel, Nokian Metallirakenne, ECI Telecom sekä Ericsson. Myös Suomen Puolustusvoimien yhteistoiminta-asioista vastaava edustaja on mukana DCN Groupissa. DCN tarkoittaa ryhmiteltävää, kaupalliseen tiedonsiirtotekniikkaan perustuvaa liityntäverkkoa. Se on lyhenne sanoista Deployable COTS Network (COTS = commercial off-the-shelf). Lisätietoja: Draka Finland / DCN Group, markkinointipäällikkö Esa Kaakinen, puh. 010 566 3676, esa.kaakinen@draka.fi www.dcn.fi