• Drivalia/

LeasePlan tutkii: Joka viides suomalainen aikoo hankkia sähköauton ­– puolet sanoo ei

Report this content

Suomalaiset suhtautuvat nuivemmin sähköautoiluun kuin autoilijat länsimaissa keskimäärin. Tämä ilmenee autoleasingyhtiö LeasePlanin yli 5400 autoilijaa koskevasta tutkimuksesta.

Tutkimuksen autoilijoista 28 prosenttia kertoo, että heidän seuraava autonsa on sähköauto. Suomalaisista näin ilmoittaa joka viides eli 20 prosenttia.

Kyselyyn vastaajista 39 prosenttia kertoo, ettei hanki sähköautoa seuraavaksi. Suomessa näin ilmoittaa 49 prosenttia vastaajista. Vain Saksassa, Itävallassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa suurempi osa autoilijoista empii sähköauton hankintaa.

”Kotilatausmahdollisuuksien lisääminen on keskeinen tekijä, jolla voimme nostaa suomalaisten kiinnostusta sähköautoilua kohtaan. LeasePlan tuo kevään aikana tähän oman ratkaisunsa”, LeasePlan Finlandin toimitusjohtaja Petteri Pihlas sanoo.

Asenteet sähköautoilua kohtaan ovat positiivisemmat kuin hankinta-aikeet. Vastaajista 65 prosenttia ilmoittaa suosivansa päästötöntä sähköautoilua ja 44 prosenttia kertoo, että heidän mielipiteensä sähköautoa kohtaan ovat kohentuneet kolmen viime vuoden aikana. Suomessa prosentit ovat jokseenkin samat (62 % ja 42 %).

Tiedot käyvät ilmi LeasePlanin sähköautoilua ja autoilun vastuullisuutta koskevasta selvityksestä, johon haastateltiin yli 5400 autoilijaa 22 maassa.

Edulliset käyttökulut houkuttavat

Sähköautoilun hankintaa edistää vastaajien näkemys, että sähköautojen käyttö tulee halvemmaksi kuin polttomoottoriautojen käyttö (47 %). 46 prosenttia kertoo syyksi sähköautojen pienet hiilidioksidipäästöt.

Sähköautojen korkea hinta on niiden hankintaa eniten hidastava syy (57 %). Riittämätön määrä yleisiä latauspisteitä on seuraavaksi tärkein (35 %) hankinnan este. 34 prosentille tutkimukseen osallistuneista sähköautojen rajallinen kantama ehkäisee sähköauton hankintaa. ”Sähköautojen korkea hankintahinta nostaa leasingin suosiota sähköautojen hankintamuotona”, Pihlas sanoo.

Lisätietoja:

Petteri Pihlas, toimitusjohtaja, LeasePlan Finland, petteri.pihlas@leaseplan.com, puh. 0400 609 744

Kirsi Vatanen, markkinointipäällikkö, LeasePlan Finland, kirsi.vatanen@leaseplan.com, puh. 050 462 0155

LeasePlan on yksi maailman johtavista leasingyrityksistä, joka hallinnoi 1,9 miljoonaa ajoneuvoa yli 30 maassa aina ostamisesta ja huollosta leasingautojen myyntiin asti. Suomessa LeasePlan toimii yli 25 000 ajoneuvon kokemuksella. Palveluvalikoimaan kuuluvat sekä työsuhde- että tuotantoautoihin liittyvät leasingratkaisut, jotka skaalautuvat yksittäisestä autosta Suomen suurimpien pörssiyritysten isoihin autokantoihin. Lue lisää leaseplan.fi.