LeasePlan tutkii: Oma auto tärkeä korona-aikana

Report this content

Koronavuotena kansalaiset suosivat yksityisautoilua enemmän kuin julkista liikennettä. Autoleasing-yhtiö LeasePlanin 22 maata kattavassa tutkimuksessa 40 prosenttia vastaajista harkitsee sähköautoa seuraavaksi autokseen vähentääkseen hiilijalanjälkeään.

Yksityisautoilua suosii koronavuonna 76 prosenttia vastaajista ja 65 prosenttia ilmoittaa vähentäneensä julkisen liikenteen käyttöä. 79 prosenttia korostaa oman auton turvallisuutta ja mukavuutta, kun he tekevät päätöksiä matkustustavastaan.

Luvut ovat keskiarvoja LeasePlanin vuosittaisesta Mobility Insights Report -tutkimuksesta, joka kattoi tänä vuonna 22 maata ja siihen osallistui 5000 henkeä.

Suomi oli ensimmäistä kertaa mukana tutkimuksessa. Suomalaiset suosivat hieman vähemmän yksityisautoilua (70 %) kuin tutkittujen maiden keskivertokansalaiset. Julkisen liikenteen suosio on heikentynyt selvästi vähemmän kuin keskivertomaissa (52 %). Yksityisautoilu on suosituinta Portugalissa, Puolassa ja Turkissa. Julkisen liikenteen suosio on säilynyt Suomen lisäksi Itävallassa, Sveitsissä ja Tanskassa.

29 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, että he hankkivat sähköauton entistä todennäköisemmin pienentääkseen hiilijalanjälkeään. Tämä on yli 10 prosenttiyksikköä vähemmän kuin tutkimuksen keskiarvo ja kaukana muun muassa Espanjan, Portugalin ja Kreikan autoilijoista, joista 58–64 prosenttia ilmoittaa sähköauton hankinta-aikeiden kasvaneen.

”Sähköautojen hinnat ja harva latausverkosto hillitsevät sähköautoilun kasvua Suomessa. Muutokseen tarvitsemme valtiovallalta aktiivisia toimia muun muassa verotuksen osalta. Sähköisten työsuhdeautojen alv-vähennysoikeudella yritysten verotuksessa olisi niiden yleistymiseen merkittävä vaikutus. Lisäksi tarvitsemme kansallista investointiohjelmaa latausverkoston kehittämiseen erityisesti kotilatauksen osalta”, LeasePlan Finlandin toimitusjohtaja Petteri Pihlas sanoo.

Kuljetusten päästöt kuriin

Pandemia-aika on kasvattanut verkkokauppaa. Samalla lähes puolet kuluttajista on huolissaan verkkokaupan kuljetusten hiilidioksidipäästöistä. Kuljettajista 62 prosenttia kertoo olevansa valmiina jakamaan vähäpäästöisiä ajoneuvojaan ja 75 prosenttia aikoo hankkia sähkökäyttöisen jakeluauton vähentääkseen päästöjään.
”Jakeluliikenteen päästöt ovat kasvaneet merkittävästi ja siksi tällekin alueelle pitää tuoda vaihtoehtoja. Valikoimassamme on jo nyt sähkökäyttöisiä malleja jakeluautoiksi”, Pihlas kertoo.

Petteri Pihlas, toimitusjohtaja, LeasePlan Finland, petteri.pihlas@leaseplan.com,  puh. 0400 609 744

Kirsi Vatanen, markkinointipäällikkö, kirsi.vatanen@leaseplan.com, LeasePlan Finland, puh. 050 462 0155

LeasePlan on yksi maailman johtavista leasingyrityksistä, joka hallinnoi 1,9 miljoonaa ajoneuvoa yli 30 maassa aina ostamisesta ja huollosta leasingautojen myyntiin asti. Suomessa LeasePlan toimii yli 25 000 ajoneuvon kokemuksella. Palveluvalikoimaan kuuluvat sekä työsuhde- että tuotantoautoihin liittyvät leasingratkaisut, jotka skaalautuvat yksittäisestä autosta Suomen suurimpien pörssiyritysten isoihin autokantoihin. Lue lisää leaseplan.fi.